632 läst · 9 svar
632 läst
9 svar
Regn = stopp i avloppet
Vi har kommunalt vatten och avlopp. Allt fungerar toppen, så länge det inte regnar. Varje gång det regnar mycket (inte skyfall men typ regn flera timmar/dag) får vi stopp i avloppet i köket. Endast där. Ibland rinner det ner lite dåligt i duschen också, men inte stopp. Det är som att det blir ett vacuum. För även om det inte står vatten ända upp så rinner det inte ner. När vi släpper lite på röret under vasken så säger det slurp och vattnet far iväg. Beror detta på vårt system? Eller kan det vara något som berör kommunen? Något med en dagvattenbrunn eller liknande? Har tänkt fråga dem, men det känns lite oklart allt. Tips? Idéer? Erfarenheter?
Det låter som att avluftningen till avloppet kommer under vatten när det regnar. Någon stans fylls avloppssystemet av regnvatten som lägger denna avluftning under vatten.
https://avloppsjouren.se/blogg/avluftning-av-avlopp/
https://avloppsjouren.se/blogg/avluftning-av-avlopp/
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 121 inlägg
Håller med med en modifiering:
Jag gissar att det kommunala avloppets vattennivå stiger ute i gatan när det regnar. Det lägger er avloppsservis under vatten på tomten och kanske under huset.
Effekten blir att luften i avloppsledningen inte har någonstans att ta vägen, det blir som två vattenlås. Då uppträdet exakt det fenomen i köket som du beskriver. Det kan också lättas genom att skapa en tillfällig luftning när avloppsrören i köket öppnas och diskbänkens vattenlås därmed kopplas bort.
Varför drabbas inte toaletten lika illa? Ja den ligger troligen uppströms och klarar sig med hjälp av husets egen avluftning över tak som sitter på den stammen.
Jag gissar att det kommunala avloppets vattennivå stiger ute i gatan när det regnar. Det lägger er avloppsservis under vatten på tomten och kanske under huset.
Effekten blir att luften i avloppsledningen inte har någonstans att ta vägen, det blir som två vattenlås. Då uppträdet exakt det fenomen i köket som du beskriver. Det kan också lättas genom att skapa en tillfällig luftning när avloppsrören i köket öppnas och diskbänkens vattenlås därmed kopplas bort.
Varför drabbas inte toaletten lika illa? Ja den ligger troligen uppströms och klarar sig med hjälp av husets egen avluftning över tak som sitter på den stammen.
ylven skrev:
Tack för svaren! Det låter verkligen som att det är just detta som orsakar problemet. Då är ju min nästa fråga, har ni några förslag på vad kan man göra åt detta? Förutom att öppna rören titt som tätt.Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 121 inlägg
Härja med kommunen om att deras rör inte klarar flödet. Frågan blir även, är det godkänt att koppla på takvatten på deras rör. Annars numera ska varje fastighet ta hand om sitt eget takvatten till någon form av stenkista eller om det finns ett större dike på fasigheten.
En kille från kommunen var här och tittade i dagvattenbrunnen. "Det rinner så fint" sa han och fortsatte med att problemet är vårt eget. Jaha. Grejen är att jag har hört mig för med grannarna (radhusområde) och det är fler som har samma problem som vi. Borde jag ligga på kommunen mer? Eller vad ska man annars göra? Ringa rörmokare?Claes Sörmland skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 121 inlägg
Men tittade inte kommunen i fel brunn? Det är ju inte dagvattenavloppet som du har problem med utan spillvattenavloppet. Och det gäller ju att kolla nivån i spillvattensystemet just när du har problem inne i huset om nu felet kommer och går.
Men om det är radhus, har ni inte en gemensam avloppsledning som betjänar alla husen? Att det är den som har problem med avrinningen? Kanske partiellt stopp i den? Kanske är dagvatten påkopplat på denna spillvattenledning?
Men om det är radhus, har ni inte en gemensam avloppsledning som betjänar alla husen? Att det är den som har problem med avrinningen? Kanske partiellt stopp i den? Kanske är dagvatten påkopplat på denna spillvattenledning?
Förlåt. Mitt fel. Spillvattenavloppet kollade han i. Det rann fint, sa han. Duschen var igång då. Det var tyvärr inte jag som pratade med honom. Men han var säker på att problemet är vårt eget.Claes Sörmland skrev:
Men tittade inte kommunen i fel brunn? Det är ju inte dagvattenavloppet som du har problem med utan spillvattenavloppet. Och det gäller ju att kolla nivån i spillvattensystemet just när du har problem inne i huset om nu felet kommer och går.
Får försöka kolla upp det här med ev gemensam avloppsledning. Det är svårt när man kan exakt noll om detta. Vet ju inte ens var jag kan vända mig, därav denna tråd.
Det har varit regn och blött i över en vecka nu och det står vatten i diskhon för jämnan. Otroligt frustrerande.
Tack för dina svar!
Klicka här för att svara