Det verkar vara stopp i infiltrationen från mitt avlopp. Det rann undan dåligt i avloppet så jag försökte spola ur rören med högtryckstvätten. Efter ett tag började det rinna över kanten på trekammarbrunnen. Efter trekammarbrunnen finns ingenting som sticker över gräsmattan. Så jag antar att det inte är så mycket att rädda utan det behövs en ny infiltration.

Kan det vara möjligt att rensa den befintliga på något sätt?

Brukar det fungera att återanvända trekammarbrunnen och bara göra en ny infiltration?

Är det någon som har en ungefärlig prisbild?
 
Ny infiltration eller upphöjd markbädd >75 000kr
 
F fribygg skrev:
Ny infiltration eller upphöjd markbädd >75 000kr
Har du lite mer detaljer? Vad ingår i det priset?
 
A Avemo skrev:
Kan det vara möjligt att rensa den befintliga på något sätt?

Brukar det fungera att återanvända trekammarbrunnen och bara göra en ny infiltration?
Är trekammarbrunnen typgodkänd? Har du avloppstillstånd?
 
F fribygg skrev:
Är trekammarbrunnen typgodkänd? Har du avloppstillstånd?
Jag har ingen dokumentation av avloppet. Går det att identifiera en trekammarbrunn på något sätt?

Frågan om tillstånd borde väl i princip vara överspelad. Jag tror att det finns ett tillstånd. Men om avloppet inte längre fungerar så måste jag söka tillstånd för ett nytt.
 
A Avemo skrev:
Går det att identifiera en trekammarbrunn på något sätt?
Min befintliga Uponorbrunn var så tydligt märkt att kommunen kunde godkänna den.
 
A Avemo skrev:
Jag har ingen dokumentation av avloppet. Går det att identifiera en trekammarbrunn på något sätt?

Frågan om tillstånd borde väl i princip vara överspelad. Jag tror att det finns ett tillstånd. Men om avloppet inte längre fungerar så måste jag söka tillstånd för ett nytt.
Troligtvis finns det peppar på kommunen om vad som det givits bygglov för. Du ska inte säga något om att det är något fel. Bara ha pappren på ditt avlopp, säg inte för mycket. Bäst är att maila dom och fråga om bygglovet och skriva att dom förkommit. Sen om brunnen är av godkänd art och inte har någon tidsbegrännsning, så får man gräva om en infiltration enligt lag och byta själva materilet i infilttrationen. Men då måste den ligga på exakt samma plats. Annars nytt lov och vad det innebär, kan bli vad som helst.
Börja där och kom tillbaka
PS Det kan vara igentäppta hål/springor i infiltrationsrören med. Och då går det att högtrycksspola dom/den. Normalt så är det en fördelningsbrunn som flera spridarrör går ut från, kanske är gömd under gräs/jord och kanske hittas, när du får dokumeten från kommunen.
 
Det kan inte vara någon pump som pumpar upp vattnet till infiltrationen som lagt av?
 
P
A Avemo skrev:
Det verkar vara stopp i infiltrationen från mitt avlopp. Det rann undan dåligt i avloppet så jag försökte spola ur rören med högtryckstvätten. Efter ett tag började det rinna över kanten på trekammarbrunnen. Efter trekammarbrunnen finns ingenting som sticker över gräsmattan. Så jag antar att det inte är så mycket att rädda utan det behövs en ny infiltration.

Kan det vara möjligt att rensa den befintliga på något sätt?

Brukar det fungera att återanvända trekammarbrunnen och bara göra en ny infiltration?

Är det någon som har en ungefärlig prisbild?
Hur gammal är din anläggning?
Enligt kommunernas miljö och hälsa, dom som är tillstånds ansvariga för enskilt avlopp så krävs ett nytt tillstånd, se det fet stilade i nedanstående text..

”Tillstånd och anmälan
För att anlägga ett avlopp krävs tillstånd från kommu-
nens miljökontor. I vissa fall räcker det med en anmälan.
Förändringar av avloppet ska anmälas till kommunens
miljökontor.
När krävs tillstånd?
• Vid ny avloppsanläggning med ansluten vatten-
toalett.
• Kommunen kan bestämma att anläggningar utan
ansluten vattentoalett, dvs. anläggningar för
behandling av bad-, disk- och tvättvatten kräver till-
stånd i delar av eller i hela kommunen.
• Vid påkoppling av vattentoalett på en befintlig anläggning. OBS! Tillstånd krävs
inte vid anslutning av vattentoalett till en befintlig anläggning som redan har an-
sluten vattentoalett, om varken vattenmängden eller antalet anslutna personer
ökar.
• Vid påkoppling av avlopp från separationstoalett (t.ex. urin från urinsorterande
toalett) till bad-, disk- och tvättavlopp.
• Vid ny lokalisering av infiltration och markbädd (även om du redan har tillstånd
för infiltration eller markbädd på din fastighet).

• Vid ändring av utsläppspunkten krävs ofta nytt tillstånd.”


https://avloppsguiden.se/wp-content...regler-for-dig-med-enskilt-avloppbroschyr.pdf
 
L lbgu skrev:
Det kan inte vara någon pump som pumpar upp vattnet till infiltrationen som lagt av?
Som svar på det. Rätt som sägs. I bland läggs infiltrationen högre upp än brunnen och då ska det vara en pumpbrunn efter stora brunnen och bli bra blött i gräsmattan där pumpbrunnen med översvämning. Allt hur det ser ut finns i dokumentationen på kommunen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.