Hej,
Försöker byta filtret här hemma men den sitter som berget.
Det är ett Björn Filter. Jag gör som alltid och stänger av vattnet in, tömmer vattnet i systemet från en kran och skruvar av lilla låsmuttern på toppen.
Här blir det dock strul och själv kassetten vill inte röra sig en millimeter när jag skruvar med den blå nyckeln.
Någon som har tips eller lösning på problemet? Gissar på att det är något tryck som ställer till det?
Lägger upp bilder så ni förstår mer vad jag pratar om. På bilden är muttern på, tog bilden efter jag ledsnade för kvällen 😊
Försöker byta filtret här hemma men den sitter som berget.
Det är ett Björn Filter. Jag gör som alltid och stänger av vattnet in, tömmer vattnet i systemet från en kran och skruvar av lilla låsmuttern på toppen.
Här blir det dock strul och själv kassetten vill inte röra sig en millimeter när jag skruvar med den blå nyckeln.
Någon som har tips eller lösning på problemet? Gissar på att det är något tryck som ställer till det?
Lägger upp bilder så ni förstår mer vad jag pratar om. På bilden är muttern på, tog bilden efter jag ledsnade för kvällen 😊
Hej.
Jag gjorde just detta i helgen och tog i så att nyckeln slirade över räfflorna.
Ordnade det med två varv tejp runt filtret på räfflorna och knackade väldigt försiktigt med en hammare på nyckelns handtag, medans jag drog med andra handen, då släppte det direkt.
Man bör väl ha med sig att det alltid är en risk att använda kraft, men det behövdes verkligen väldigt lite för att det skulle släppa.
Mvh Fredrik
Jag gjorde just detta i helgen och tog i så att nyckeln slirade över räfflorna.
Ordnade det med två varv tejp runt filtret på räfflorna och knackade väldigt försiktigt med en hammare på nyckelns handtag, medans jag drog med andra handen, då släppte det direkt.
Man bör väl ha med sig att det alltid är en risk att använda kraft, men det behövdes verkligen väldigt lite för att det skulle släppa.
Mvh Fredrik
Okej! Är mega amatör så bara så jag förstår, var tejpen för att du skulle få grepp trots att räfflorna pajade? Och du menar att man knackar på handtaget mot själva filtret?S shade73a skrev:Hej.
Jag gjorde just detta i helgen och tog i så att nyckeln slirade över räfflorna.
Ordnade det med två varv tejp runt filtret på räfflorna och knackade väldigt försiktigt med en hammare på nyckelns handtag, medans jag drog med andra handen, då släppte det direkt.
Man bör väl ha med sig att det alltid är en risk att använda kraft, men det behövdes verkligen väldigt lite för att det skulle släppa.
Mvh Fredrik
Tack för hjälpen!
/Simon
Jag är också amatör, men stod där och undrade hur fasen jag skulle få loss filterhuset utan att förstöra något, så det funkade för mig.S S.E.B skrev:
Ja, tejpen gjorde att nyckeln satt tajtare och inte slirade.
Knacka längst ut på handtaget i vridriktningen (antar att det blir med klockan ⏲️ (uppifrån sett)) så att du får en liten extra boost i momentet.
Troligtvis har det bara kärvat och behöver det lilla extra vridet(vibrationen)
Mvh Fredrik
Klicka här för att svara


