866 läst ·
6 svar
866 läst
6 svar
Hur ska jag förlägga en frostskyddskabel
Hej, jag ska dra in nytt inkommande vattenrör men kan inte borra in på det djup som behövs, (1,2 m) då grunden är över 1 m tjock på det djupet. Har fått borra in ca 50 cm under marknivå och kommer behöva lägga frostskydd. Kan jag lägga en tunnslang(maskinslang) emot pemslangen för att ha möjlighet att byta ut den ifall kabeln skulle gå sönder? Eller behöver frostskyddet ligga direkt emot pemslangen?
Något annat jag bör tänka på? Som jag förstått det håller kabeln 4+c? Stämmer det?
Något annat jag bör tänka på? Som jag förstått det håller kabeln 4+c? Stämmer det?
OK 90 inne. Är det möjligt att sätta ett T-stycke i stället för 90 och däri sätta en övergång som klämmer om en V-kabel som monteras invändigt i PEM-slangen. Är det då inga mera krokar på vägen ut, så kan du få i flera meter V-kabel. Du bör ha en V-kabeln på ca 3 meter om jag uppfattat det rätt då.
Jepp och om möjligt att få ut ett 12 eller 10 mm VP- från insidan och ut, där det fästes på på PEM-slangen, på kallaste stället. VP-röret värmes i ändan och plattas till så det blir tätt. Då kan man ha en elektronisk termostat och giveran kan skjutas in till stopp. termostaten sätt på + 5 C. Givarna brukar ha en 2 meters kabel på sig, men kan skarvas upp till 100 meter. Då kan den vara i drift hela tiden och reglera allt som utetempen med kyla åker JOJO i marken. Bästa driftekonomi.O Ovesholm skrev:
Klicka här för att svara