Vad är vanligaste sättet att dra vatten i nybyggda enbostadshus i lösvirke nu för tiden? För 4 år sedan byggde jag nytt och då drog vi inkommande vatten upp i ett fördelarskåp. Ifrån fördelarskåpet gick det en slang till varje punkt som behöver vatten. Nu när jag planerar en nytt bygge där det ska vara en övervåning med badrum blir det väldigt mycket slangar om man ska göra på samma sätt. Borde jag dra en kall- och en varmvatten slang till kommoden på övervåningen och därifrån ha en fördelning ut till dusch och toalett på övervåningen? Använder man fördelarskåp i nybyggen nuförtiden eller används någon annan lösning?
Plan 1 har kök/badrum/tvättstuga/vvb
Plan 2 har en toalett med dusch
Plan 1 har kök/badrum/tvättstuga/vvb
Plan 2 har en toalett med dusch
Glömde säga att jag tänkt dold installation och ingen utanpåliggande dragning. Tänkte utanpåliggande inte görs i nybyggen längre. Vi har även kommunalt vatten så med inkommande menade jag rent vatten och inte från någon brunn.Rejäl skrev:
Detta är nybygge, de flesta som bygger en tvättstuga har det synligt alltså inte inbyggt i vägg.M Martin Lj skrev:
Sedan har man kall och varmvatten fördelarna i vattenskåp samt golvvärme fördelaren..
Men har du tillräckligt med plats i innerväggarna så kan man ju dra det in i en vägg med..
Det jag har märkt är att det är en födel med att ha kökskranen nära "värmepannan" och helst nära där vattnet kommer upp ur marken.
Vill man dricka kommer det snabbt upp kallt vatten och vill man diska eller tvätta händerna så kommer varmvatten snabbt.
Annars hade jag föredragit en slinga igenom huset istället för enskild matning till varje tappställe från en central punk.
Men det är ju inte alltid det fungerar med den tänkta planlösningen.
Vill man dricka kommer det snabbt upp kallt vatten och vill man diska eller tvätta händerna så kommer varmvatten snabbt.
Annars hade jag föredragit en slinga igenom huset istället för enskild matning till varje tappställe från en central punk.
Men det är ju inte alltid det fungerar med den tänkta planlösningen.
Klicka här för att svara