Värmepumpar
Näset Västkusten: Det enda du kan göra är att koppla bort den trasiga slingan. Om säkringen gått så är den ju redan bort kopplad men beroende på vilken fas det är kanske inte pannan funkar som den ska. Brukar finnas kopplingsschema där du kan följa faserna och hur de är kopplade eller så mäter du vilken slinga som är mer eller mindre kortsluten. Om du inte förstår el fullt ut så lämna det till
DonPablo: larm 53 får man för att vattnet i elpatronen, eller självaste elpatronen blir för varm, så istället för att bränna patron, så slår tb till, så att ingen el kan passera till elpatron. Dessa larm kommer av dålig/ingen cirkulation, oftast luft, eller något som är stängt, kan även vara cirkpump som är trasig, men i 750 finns 2st pumpar, så det är inte lika känsligt.
DonPablo: varje gång den gör varmvatten så vrider den ju sig, typ en gång om dagen, utgångsläget är alltid värmeläge.
Kane: [citat] Om jag tittar på historiken på min F470 för ett dygn förra veckan när det var kallt så går den mesta energin åt till att värma huset och inte till varmvattnet. Det var ganska kallt den natten. [bild]
Comfort Thomas: [citat] Den sitter på högra sidan av innerdelen så det är bara ca 1dm från överdelen.
Poner: [citat] Har nyligen installerat GEO600 och får exakt samma information vid samma tryck på skärmen. Undrar också.
Spik_och_Skruv: Är inte bekant med denna modellen, men efter du testat förslaget ovan så skulle jag kolla manuale innan jag meckade allt för mycket.
Ermi: Säljer helt nya reläkort till Nibe värmepumpar ( bergvärme). Reläkort är oanvänd och passar till många olika modeller, bland annat: Fighter 1210-5 kw, 7 kw, 8,5 kw, 10 kw (E/R Fighter 1215-5 kw, 7 kw, 8,5 kw, 10 kw (CU) Fighter 1217-6 kw, 8kw, 10 kw, 12 kw (R) Fighter 1225-6kw, 8 kw, 10 kw, 12 kw (CU) Perfekt för dig som behöver reservdel till din Nibe-pump eller för tekniker som vill
Ermi: Nibe reläkort helt nya! Passar många modeller ( se listan) Pris: 1500 kr/st vid köp av 5 st: 1000 kr/st Säljer helt nya reläkort till Nibe värmepumpar ( bergvärme). Reläkort är oanvänd och passar till många olika modeller, bland annat: Fighter 1210-5 kw, 7 kw, 8,5 kw, 10 kw (E/R Fighter 1215-5 kw, 7 kw, 8,5 kw, 10 kw (CU) Fighter 1217-6 kw, 8kw, 10 kw, 12 kw (R) Fighter 1225-6kw, 8 kw,
Genomklok: [citat] Ja, det verkar ha varit en taktik att sätta punkten på bostadshuset. Eftersom det är ett rimligt antagande att brunnen ligger nära huset. En förenkling, helt klart. [citat] Borrning kräver ju en anmälan till kommunen, så de kan absolut ha mer information. Det varierar säkert mellan kommuner hur lättillgängligt det är dock. Skillnaden i kommunens register är att det är just
Runnis: Ta Niben! Riktigt fina maskiner och du behöver sällan stå framme vid maskinen och titta på skärmen. Är du intresserad ser du allt i mobilappen. Några avancerade inställningar görs på värmepumpen men mycket kan du justera via appen. Nibe får löpande mjukvaru uppdateringar.
anders07: Fick idag ett erbjudande som kan vara hyfsat intressant... Räknar man in styrning på elpris, effekttoppar samt att den kan ta med solceller i driften kan det t.o.m. finnas någon ekonomi i det... Surt med månadsavgift... https://effiraenergy.com/se/var-losning/ Jag har kört EasyServe och de har gjort ett bra jobb och har en hyfsad App som faktiskt fungerar...
MagHam: Ja, jonaserik belyser en viktig sak här. Gör man som jag föreslog så måste elpatronen kopplas till en slags logik (t ex ha tillgång till gradminuterunderskott) så att den inte går in och stödvärmer i onödan.
Lillyhjuls: [citat] Tack för svar! Både rörmokaren som var här, bosch och även han som fixade offerten till oss men som inte jobbar kvar på företaget längre säger att pumpen behöver spolas rent. Det var även det jag sa till företaget att jag vill att dom gör. Jag tror även att det redan sitter ett magnetitfilter men enligt en kunnig på Bosch så har inte det gjort så mycket nytta nu eftersom
marve26: Hej. Det står ju att kompressorn gått massa timmar, men jag tror inte den gör det i verkligheten. Det är bara fläktljudet man hör. När en kompressor startar brukar man ju höra det. Det står fortfarande 0% i appen och jag har kollat frekvent nu. Kan de vara så att de räknar timmar när kompressorn får ström ut från kretskortet? Dvs att de inte räknar den faktiska tiden den är
Real-House: Jag vet att modulen/styrningen för expansionsventilen har varit ett problem med dessa värmepumpar (åtminstonde de lite större fastighetspumparna). Har du fått expansionsventilen utbytt hoppas jag att dess styrning också blev utbytt. Felet är att expansionsventilen vid vissa tillfällen inte öppnar alls, vilket ger en LP-larm. Detta kan hända ganska frekvent men sedan fungera i flera
Stoff3th3m4n: [citat] Min är från 2015 så jag hoppas ju att den har åtminstone 5 år kvar. Sedan blir det nog en Nibe F110 här som bara hanterar varmvatten. Vår Panasonic HZ35ZKE LLVP klarar värmen utan problem för hela huset, sedan har vi kamin att stötta upp med om det skulle bli jättekallt.
cpalm: Tänk bara på att isoleringen måste vara lufttät vid kondensisolering, annars kondenserar fuktig luft inne i isoleringen, och det blir inte bra.
VLJ: Fråga: Pumpen behöver anslutas till ett uttag i källaren via ett hål borrat i grunden. Hålet är inte stort nog för själva stickproppen utan sladden behöver tas bort från pumpen och "träs in" från andra hållet. Är detta något ni tror installatöreren löser enkelt eller något jag borde förvarna om?
useless: [citat] Glömde du läsa första inlägget innan du svarade?
flarn: Jag vill kolla om det är fler här som haft dåliga erfarenheter av Panasonics Aquarea luft/vatten-pumpar. Vårt system var trasig redan vid leverans och har sedan dess haft flera garantiärenden på sig. Nästan 3 år senare så sitter vi här igen utan värme / varmvatten sedan 2 veckor. Har ni upplevt liknande problem med era eller fungerar de som de ska? Alla erfarenheter tas tacksamt emot
Vector: Man måste skilja på uppvärmning av varmvatten å värmevatten. 162gm är värmepumpen räkneverk för att göra värme så det har inget med varmvattnet att göra.
Vector: Har det hänt något med shunt eller shuntmotor då det verkar skicka ut lite hög tempratur (37°)jämnfört med beräknad tempratur (27°).
Feike: Hej ! Tack för alla svar! Jag knackade på blandningsventilen och höjde maxtemperaturen på kretskortet med 10 grader (ser bild). Det inkommande vattnet från brunnen var väldigt kallt eftersom utetemperaturen låg på –19. Jag höjde även kanal 9 till 70 grader. Mvh,
jonaserik: Vad står det på änden av pumpen. Låter som att det är något som skaver i den. Du har unionkopplingar före och efter pumpen, stäng dom, skruvmejselspåret på tvären är stängt och lossa insexskruvarna, då får du pumpdelen i handen och kan kolla om det är skit i impellern. Pass på med kabeln till den, kan vara lite kort. Stäng av VP helt när du skruvar isär, det kommer att komma
Bigfoot: Om du inte ska ha mekanisk tilluft så blir ju din första punkt att åtgärda friskluftsintag oavsett hur du löser frånluften. Sedan har du ju då VP-varianten vs att åtgärda frånluftskanaler för självdrag, lämpligen förstärkt med någon fläkt.Det känns väl tveksamt om en FL-pump kommer att gå ihop i ditt fall. Men det är väl bara att fundera på vad du har för plats för
J0ck3: [citat] [citat] Tog bort fläkten, fullt med vatten bakom & droppar uppifrån, från tilluftbatteriet. Kan man koppla förbi det så man har värme tillfälligt genom elpatron? Eller är det nytt batteri pronto?
H-Thomasson: Om det skulle vara ett problem med sättningar i hus när det borras för bergvärme så skulle alla borrfirmer idag ha gått i kk pga alla skadestånd dom hade behöva betala ut. Så svaret är. Det är riskfritt att borra efter bergvärme så länge som man håller sig 5 meter från huset.
130m2: Ingen aning. När man får av kärlet sitter det en ring runt röret man drog av kärlet från. Som jag förstod det passar kärlet till massor av modeller, antagligen har några av dessa två ringar.