140 384 läst ·
1 266 svar
140k läst
1,3k svar
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Husägare
· Västmanland
· 130 inlägg
Husägare
· Västmanland
· 130 inlägg
Jag tror knappast att tempen är -40 på avluftningen. 🤪😂 Har sensorn gått sönder? Har mailat till Qvantum, får se när de svarar.
Husägare
· Västmanland
· 130 inlägg
Hej, bara en undran...någon som har koll på hur mycket skåpet drar på tomgång? Dvs när ingen produktion pågår, bara fläkt. ev cirkpump och övrig elektronik? Som jämförelse, min Comfortzone CE50 ligger nu på 80 W i det läget. Efter byte till elektronisk effektivare fläkt så gick det ner från 130 W, samma inställning av uppmätt avluft. (Så jmfrt med original har jag nu både effektivare cirkpump och fläkt)
Att spara 50 W låter inte mycket men det är ju ändå 438 kWh på årsbasis
Är kanske ingen exakt mätning, men har integrationen med Home Assistant och när vi kör vår pump i ”semesterläge” sommartid så drar den ca 160W som jag antar är elektroniken och fläktarna.K krambriw skrev:Hej, bara en undran...någon som har koll på hur mycket skåpet drar på tomgång? Dvs när ingen produktion pågår, bara fläkt. ev cirkpump och övrig elektronik? Som jämförelse, min Comfortzone CE50 ligger nu på 80 W i det läget. Efter byte till elektronisk effektivare fläkt så gick det ner från 130 W, samma inställning av uppmätt avluft. (Så jmfrt med original har jag nu både effektivare cirkpump och fläkt)
Hej, har kört en qubino-mätare som rapportat värmepumpsförbrukning under 5 år nu. Dock via z wave och nu har det hänt en "olycka" med z wave-enheten kopplad till HA så den funkar inte längre. Detta är den enda z wave enhet vi har kvar i huset och jag hade gärna avvecklat den.
Jag ser att qvantum-integrationen har ett antal räknare för energi. Är dessa tillförlitliga? Jag har tittat lite grovt och qvantums total är mindre än den uppmätta totalen. För mycket för att vara "brus".
Jag ser att qvantum-integrationen har ett antal räknare för energi. Är dessa tillförlitliga? Jag har tittat lite grovt och qvantums total är mindre än den uppmätta totalen. För mycket för att vara "brus".