Är systemet så molntjänst beroende??

K krambriw skrev:
Är systemet så molntjänst beroende??
Jag vet inte. Startade om skärmen och då verkade det, i vanlig ordning, lösa sig.

E Eldhand skrev:
Den går, värdet visas i displayen men inte i appen
Samma här, appen har tappat varvtalet , står bara - ,Pumpens display visar dock rätt.

• Gilla
Eldhand
  • Laddar…
Jag tror knappast att tempen är -40 på avluftningen. 🤪😂 Har sensorn gått sönder? Har mailat till Qvantum, får se när de svarar.

• IMG_4434.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4441.jpeg
    Skapa konto
  • Ledsen
perosb
  • Laddar…
De hade redan uppmärksammat felet och skickat en ny givare till min installatör. 😀

• IMG_4442.jpeg
    Skapa konto
JudgeSweden JudgeSweden skrev:
De hade redan uppmärksammat felet och skickat en ny givare till min installatör. 😀
Jag råkade ut för samma fel i våras, färutom att min givare visade 70 grader för varmt istället🙂.

• Gilla
JudgeSweden
  • Laddar…
Hej, bara en undran...någon som har koll på hur mycket skåpet drar på tomgång? Dvs när ingen produktion pågår, bara fläkt. ev cirkpump och övrig elektronik? Som jämförelse, min Comfortzone CE50 ligger nu på 80 W i det läget. Efter byte till elektronisk effektivare fläkt så gick det ner från 130 W, samma inställning av uppmätt avluft. (Så jmfrt med original har jag nu både effektivare cirkpump och fläkt)

Att spara 50 W låter inte mycket men det är ju ändå 438 kWh på årsbasis

K krambriw skrev:
Hej, bara en undran...någon som har koll på hur mycket skåpet drar på tomgång? Dvs när ingen produktion pågår, bara fläkt. ev cirkpump och övrig elektronik? Som jämförelse, min Comfortzone CE50 ligger nu på 80 W i det läget. Efter byte till elektronisk effektivare fläkt så gick det ner från 130 W, samma inställning av uppmätt avluft. (Så jmfrt med original har jag nu både effektivare cirkpump och fläkt)

Att spara 50 W låter inte mycket men det är ju ändå 438 kWh på årsbasis
Är kanske ingen exakt mätning, men har integrationen med Home Assistant och när vi kör vår pump i ”semesterläge” sommartid så drar den ca 160W som jag antar är elektroniken och fläktarna.

P perstr skrev:
Är kanske ingen exakt mätning, men har integrationen med Home Assistant och när vi kör vår pump i ”semesterläge” sommartid så drar den ca 160W som jag antar är elektroniken och fläktarna.
De 160W som HA visar är hårdkodat till det. Har för mig appen gjorde samma så...

perosb perosb skrev:
De 160W som HA visar är hårdkodat till det. Har för mig appen gjorde samma så...
Aha, se där.

Då ska jag göra en räknare av pumpens totala förbrukning och räkna baklänges per timme.

Men 160 w känns ganska rimligt ändå

P perstr skrev:
Aha, se där.

Då ska jag göra en räknare av pumpens totala förbrukning och räkna baklänges per timme.

Men 160 w känns ganska rimligt ändå
Det känns dubbelt (i min jmfrls)
Spännande å se när ni mätt upp, borde vara lägre än 160

Hej, har kört en qubino-mätare som rapportat värmepumpsförbrukning under 5 år nu. Dock via z wave och nu har det hänt en "olycka" med z wave-enheten kopplad till HA så den funkar inte längre. Detta är den enda z wave enhet vi har kvar i huset och jag hade gärna avvecklat den.

Jag ser att qvantum-integrationen har ett antal räknare för energi. Är dessa tillförlitliga? Jag har tittat lite grovt och qvantums total är mindre än den uppmätta totalen. För mycket för att vara "brus".

Har du haft din QE i fem år?

K krambriw skrev:
Har du haft din QE i fem år?
Nej, som jag skrev så har jag mätt värmepumpsförbrukningen i huset under 5 år. Den förra var en Nibe 310p. Sen blev det en Qvantum QE6.

S steve5432 skrev:
Nej, som jag skrev så har jag mätt värmepumpsförbrukningen i huset under 5 år. Den förra var en Nibe 310p. Sen blev det en Qvantum QE6.
Okej, jag fattar. Har du då någon uppfattning vad din QE6 drar på "tomgång"? Kanske du har nått värde från när zigbee'n funkade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.