Ok, en lite märklig rubrik men visste inte hur jag skulle formulera det på ett kort sätt.

För någon vecka sedan bytte jag frånluftsvärmepump då i princip allt var trasigt på min gamla och valet föll på en Thermia Ventec.

Den fungerar för det mesta bra men det är en sak som gör mig lite fundersam. Efter att jag har förbrukat mycket varmvatten, dvs, allt som oftast efter en dusch, så säger pumpen att den börjat värma varmvatten med hjälp av kompressorn men när jag tittar på temperaturmätarna ser det märkligt ut, mätare T6 Förångaren, som i normala fall visar 21-22 grader är när kompressorn är avstängd eller runt 0 grader när kompressorn är igång, klättrar i temperatur istället för att minska, upp till runt 25-26 grader, samtidigt visar temperaturmätaren i botten av varmvattentanken att temperaturen där fortsätter sjunka istället för att gå upp.

Dvs, kompressorn verkar inte göra något för att värma vattnet, istället blir förångaren extra varm, av någon anledning.

Detta pågår i kanske runt en halvtimma efter att jag slutat duscha, sedan sjunker temperaturen på förångaren, dvs, då börjar kompressorn fungera som förväntat och börjar värma varmvattnet.

Jag har aldrig sett den bete sig på det sättet annat än när det kommer till värmning av varmvatten men nästan alla gånger jag tittat på den efter att ha duschat så har temperaturerna sett ut såhär. Jag säger nästan eftersom jag har för mig att det såg vanligt ut någon gång men det var ganska tidigt innan jag börjat se detta mönstret så funderade inte så mycket över detaljerna då.

Jag hittar inget om det i manualen men eftersom det är så pass konsekvent, och allt verkar fungera bra i övrigt, kan jag inte låta bli att undra om det är någon odokumenterad feature, typ att den vill bli av med fuktig luft efter att man duschat innan den faktiskt börjar kyla luften med kompressorn och därför värmer ett tag istället för kyler, eller liknande?

Min beter sig precis likadant, har fått den utbytt (av andra anledningar) och den förra var likadan. Det handlar lite förenklat om att kompressorn arbetar mot högre kondenseringstemperatur vid varmvattenproduktion än vid värme (då förångningstemperaturen sjunker direkt), temperatur- och tryckförhållandena är helt enkelt inte tillräckligt gynnsamma.
Att förångningstemperaturen ökar från 21-22 till 25 grader beror på värmen från kompressorn, den sitter innan förångaren i frånluften. Samma sak sker ju även när den producerar värme, men det syns inte på temperaturen eftersom den då samtidigt kyler förångaren.

Jag upplever att det går att snabba på sänkningen av förångningstemperaturen vid varmvattenproduktion genom att aktivera elpatronen vid en högre temperatur (5 grader på min) än vid kompressordrift. Kan kännas märkligt att det är så, men elpatronen är placerad ovanför kompressorslingan och ökar skiktningen av tanken så att kompressorn får kallare vatten att jobba mot. Upplever också att den totala elförbrukningen minskar på detta sätt.

Redigerat:
  • Gilla
MrQuint
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.