Hej! Vi har köpt hus med bergvärmepump som vi tillträder den 8 juni. Idag var jag där och godkände flyttstäd och märkte att pumpen stod och pep, med följande larmkod. Skickade såklart ett sms till säljarna direkt. Är det här något vi borde oroa oss för? I frågelistan stod det faktiskt att pumpen pep ibland, men att de haft tekniker på plats som sagt att inget var fel. Men det här känns lite suspekt... Vad säger ni kunniga?
En lågtryckspressostat är en tryckvakt i en värmepumps eller kylas köldmediekrets. Den övervakar förångningstrycket och skyddar kompressorn från skador genom att automatiskt stänga av systemet om trycket sjunker för lågt.
Vanliga orsaker till att den löser ut:
Vanliga orsaker till att den löser ut:
- Smutsiga filter: Igensatta smutsfilter (särskilt på köldbärarsidan vid berg-/jordvärme) hindrar flödet.
- Luft i systemet: Luftfickor minskar cirkulationen och ger felaktiga tryckvärden.
- Lågt köldbärarflöde: Trasig cirkulationspump eller strypta slingor.
- Köldmedieläckage: Brist på köldmedium i kretsen.
- Isbildning: Förångaren har frusit igen, vilket minskar värmeöverföringen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Är det något en tekniker borde kika på? Det känns som att de nuvarande ägarna borde stå för den kostnaden, men jag har en känsla av att de bara kommer klicka bort larmet och hoppas på det bästa.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Det är något en tekniker borde kolla på ja.R ritzzz skrev:
Oklart dock om säljarna borde stå för det, de har trots allt skrivit att värmepumpen piper, det kan ha gjort att du borde undersökt värmepumpen noggrannare, det låter som det underliggande felet fanns där redan då.
Pumpen ser ju inte heller toppmodern ut, så frågan är hur lång livslängd som är kvar i den.
EDIT: Okej, det är en IVT Greenline, av en något nyare modell än den vi hade som var från 2003.
De ser tydligen ut så idag, så frågan är hur gammal den egentligen är.
Den ska vara från 2020. Säljarna har bokstavligen skrivit "tekniker har varit på plats två gånger och har inte anmärkt på något. Allt fungerar som det ska". Vill väldigt gärna slippa betala när dom har skrivit så tydligt att det inte är några problem... Hmm. Man kanske kan erbjuda sig att betala hälften?13th Marine skrev:
Det är något en tekniker borde kolla på ja.
Oklart dock om säljarna borde stå för det, de har trots allt skrivit att värmepumpen piper, det kan ha gjort att du borde undersökt värmepumpen noggrannare, det låter som det underliggande felet fanns där redan då.
Pumpen ser ju inte heller toppmodern ut, så frågan är hur lång livslängd som är kvar i den.
EDIT: Okej, det är en IVT Greenline, av en något nyare modell än den vi hade som var från 2003.
De ser tydligen ut så idag, så frågan är hur gammal den egentligen är.
Oavsett måste ju tekniker in då. Kan den stå tills vi flyttar in eller ska vi be dem ta in någon omgående?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 814 inlägg
Har teknikern varit där för att titta på felet eller där i andra ärenden?
Normalt beteende på pumpen när den lämnar ett sånt här felmeddelande är att den går över i elpatronläge och värmer med elpatronen istället.
Så det som händer att man får dyrare elräkning helt enkelt.
Normalt beteende på pumpen när den lämnar ett sånt här felmeddelande är att den går över i elpatronläge och värmer med elpatronen istället.
Så det som händer att man får dyrare elräkning helt enkelt.
Det vet vi inte. Vi kommer fråga när vi träffas för tillträdet.13th Marine skrev:
Vad bra. Då är det ju inte konstigare än att vi själva ringer teknikern när vi fått nycklarna. Det är olyckligt om något skulle ha gått sönder, men det är väl sånt man får räkna med när man köper hus.
Lågtryckslarm har väl fan inget med radiatorventilerna att göra, sluta gissa!
Lågtryck får du om du inte har cirkulation i köldbärarslingan (luft, trasig cirkpump) Eller låg köldmedienivå, eller trasig expasnionsventil
Lågtryck får du om du inte har cirkulation i köldbärarslingan (luft, trasig cirkpump) Eller låg köldmedienivå, eller trasig expasnionsventil
Tagga ner! och läs mitt svar i #12DonPablo skrev:
Jag vet mycket väl att det inte har med radiatorerna att göra utan läste inte trådstartarens inlägg ordentligt vilket var slarvigt. Har bett om ursäkt för det.
Alltså ingen gissning.
Har en liknande bvp. Min är från 2011 och har samma display, därför tvekar jag på att denna är från 2020? Fick byta min cirkulationspump till köldbärarkretsen i höstas, tror att det var detta larmet som kom o gick mer frekvent när det blev kallare. Kostade ca 7000.
Enligt teknikerna var det normalt att byta den efter ca 15 år.
Enligt teknikerna var det normalt att byta den efter ca 15 år.