S Staffan-N skrev:
Jag hade samma felmeddelande upprepade gånger på min gamla IVT Greenline tidigt i våras.
Det finns ett felsökningsschema i manualen, följ det. Det inkluderar bla.a. att rensa filter i köldbärarkretsen.

Men se först till att värmebärarslingan funkar som den ska, då felet kan utlösas av att pumpen får jobba för hårt, trots att pressostaten sitter på köldbärarsidan. Kolla trycket i radiatorerna, mitt expansionskärl hade tappat luften vilket gjorde att trycket i värmeslingan ständigt arbetade sig nedåt. Lufta element och öppna alla termostater.
Mitt värmebärardelta var även högt åt h-e. Symptom på igensatta flexslangar fick jag höra, så jag bytte dem (det var ett äventyr i sig, trots att jag ser mig som relativt händig).
Sedan dess har felet inte återkommit, men det riktiga provet blir sen när kylan kommer tillbaka.

Sen kan det så klart vara betydligt dyrare fel på köldbärarsidan. Kärvande expansionsventil, kompressor som håller på att ge upp. I mitt fall är det inte rationellt att ta kostnaden att byta dessa, det blir i så fall att byta ut hela värmepumpen.

Jag ringde en aukoriserad servicetekniker relativt tidigt I min process och allt arbete på värmebärarsidan skedde efter rådgivning med denne. Informationen jag skriver kommer därifrån och baseras inte på egna "gissningar".
Är du säker på att det inte var högtryckspressostaten?

För när vår förra pump, en IVT Greenline HT anno 2003 hade högt värmebärardelta på grung av dåligt cirkulation orsakad av magnetit så var det högtryckspressostaten som löste.

• Gilla
Lived
  • Laddar…
R ritzzz skrev:
Tack för era svar. Vi har bokat in tekniker som ska felsöka och serva när vi väl fått tillträde. Om nåt är fel och behöver bytas kommer vi försöka propsa på att de gamla ägarna allt får betala. Men vi får se.
Återkom gärna med vad teknikerns dom blev, för framtida referens ifall någon annan söker på problemet. Googlar man på detta så säger 99% att expansionsventilen är paj. Internet behöver lite fler perspektiv :-)

13th Marine 13th Marine skrev:
Är du säker på att det inte var högtryckspressostaten?

För när vår förra pump, en IVT Greenline HT anno 2003 hade högt värmebärardelta på grung av dåligt cirkulation orsakad av magnetit så var det högtryckspressostaten som löste.
Japp, "Pressostat Låg" sa den enligt min dokumentation från incidenten. Med det kan ju också vara att jag tappat trycket I värmeslingan, magnetiten upptäcktes i samband med att jag hade en servicetekniker på plats, pumpen hade inte börjat larma om detta än.

S Staffan-N skrev:
Japp, "Pressostat Låg" sa den enligt min dokumentation från incidenten. Med det kan ju också vara att jag tappat trycket I värmeslingan, magnetiten upptäcktes i samband med att jag hade en servicetekniker på plats, pumpen hade inte börjat larma om detta än.
Nu är jag ingen värmepumpstekniker, men om jag inte missförstått principen helt fel så känns det ju möjligt att den kan lösa på lågtryck ifall den kör hårt (för att den inte blir av med värmen) och den har dåligt med köldmedia eller om expansionsventilen inte släpper genom tillräckligt. 🤔

S Staffan-N skrev:
Återkom gärna med vad teknikerns dom blev, för framtida referens ifall någon annan söker på problemet. Googlar man på detta så säger 99% att expansionsventilen är paj. Internet behöver lite fler perspektiv :-)
Det ska jag absolut! Ni får nog svar här om någon månad 👍

R ritzzz skrev:
Tack för era svar. Vi har bokat in tekniker som ska felsöka och serva när vi väl fått tillträde. Om nåt är fel och behöver bytas kommer vi försöka propsa på att de gamla ägarna allt får betala. Men vi får se.
Se till att ni får ta över nuvarande ägares försäkring hos Arctic (Om de har sådan ?) IVT har väl 6års garanti tid , men den kanske är passerad ? Be att få se kvitton. För att garantin skall gälla så har jag för mig att ett serviceprogram måste ha följts av nuvarande ägare.
Jag tycker ni skall vara hårda mot nuvarande ägare och mäklaren. Ni har köpt ett hus med relativt ny värmepump som förväntas fungera.

Kan tillägga att Arctics försäkring täcker hemförsäkringens åldersavdrag samt självrisk, men den kostar en del per år. Normalt uppnås fullt åldersavdrag i hemförsäkringen efter 10e året , har jag för mig. Arctics försäkring kan förlängas till 18 år, men har nuvarande ägare glömt att förlänga /förnya försäkringen går den inte att teckna längre

F fusion skrev:
Se till att ni får ta över nuvarande ägares försäkring hos Arctic (Om de har sådan ?) IVT har väl 6års garanti tid , men den kanske är passerad ? Be att få se kvitton. För att garantin skall gälla så har jag för mig att ett serviceprogram måste ha följts av nuvarande ägare.
Jag tycker ni skall vara hårda mot nuvarande ägare och mäklaren. Ni har köpt ett hus med relativt ny värmepump som förväntas fungera.

Kan tillägga att Arctics försäkring täcker hemförsäkringens åldersavdrag samt självrisk, men den kostar en del per år. Normalt uppnås fullt åldersavdrag i hemförsäkringen efter 10e året , har jag för mig. Arctics försäkring kan förlängas till 18 år, men har nuvarande ägare glömt att förlänga /förnya försäkringen går den inte att teckna längre
Nuvarande ägare flyttade in 2022, så det var inte dom som köpte pumpen. De verkar ha rätt dålig koll på det mesta och har inte underhållit huset särskilt väl. Vi kommer dock vara hårda ifall teknikern hittar något fel. Har man intygat att allt ska funka så ska det såklart det.

Be mäklaren skriva ett separat tillägg där nuvarande ägare garanterar att de får stå för kostnader som kan komma.

Så här skriver en jurist : '

Skador som uppkommer innan tillträdet

För fel vid köp av fast egendom som uppkommer innan tillträde aktualiseras 4 kap. 11 § JB. Där framgår att säljaren står faran för att skadas eller försämras så länge fastigheten är i säljarens besittning. Om fastigheten då skadas eller försämras får köparen göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet om skadan är av väsentligt betydelse. Talan om hävning måste väckas inom ett år från tillträdet.

EDIT ! Sen skall väl inte ni boka tekniker, det skall säljaren göra. Det kan tolkas som att ni tar över ansvaret för att lösa felet, vilket kan bli kostsamt!

Redigerat:
  • Gilla
ritzzz
  • Laddar…
ett enkelt sätt att testa om det är cirkulationspumpen på kalla sidan, det är att få den att gå kontinuerligt, och låta den gå så någon vecka, då ser man, kommer inte larmet tillbaka under den tiden, då är felet i kb-pumpen. Dessa kan med tiden börja kärva. Du kan ju till att börja med kolla när den går, vad har du för differens på inkommande och utgående köldbärare!

• Gilla
ritzzz
  • Laddar…
F fusion skrev:
Be mäklaren skriva ett separat tillägg där nuvarande ägare garanterar att de får stå för kostnader som kan komma.

Så här skriver en jurist : '

Skador som uppkommer innan tillträdet

För fel vid köp av fast egendom som uppkommer innan tillträde aktualiseras 4 kap. 11 § JB. Där framgår att säljaren står faran för att skadas eller försämras så länge fastigheten är i säljarens besittning. Om fastigheten då skadas eller försämras får köparen göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet om skadan är av väsentligt betydelse. Talan om hävning måste väckas inom ett år från tillträdet.

EDIT ! Sen skall väl inte ni boka tekniker, det skall säljaren göra. Det kan tolkas som att ni tar över ansvaret för att lösa felet, vilket kan bli kostsamt!
Tack för ditt råd. Vi har nu mejlat både säljare och mäklare där vi meddelar att vi sett felet, inte accepterar det och att vi vill att de ska boka in tekniker innan tillträde. Väldigt tacksam för ditt tillägg om ansvar - det hade vi inte tänkt på. Tack!

• Älska
fusion
  • Laddar…
R ritzzz skrev:
Tack för ditt råd. Vi har nu mejlat både säljare och mäklare där vi meddelar att vi sett felet, inte accepterar det och att vi vill att de ska boka in tekniker innan tillträde. Väldigt tacksam för ditt tillägg om ansvar - det hade vi inte tänkt på. Tack!
Bra ! Se till att få det skriftligt att larmet "Låg pressostat" har enligt säljaren varit återkommande tiden de har bott där och att de får stå för relaterade felavhjälpande åtgärder inom t ex ett halvår. Alternativet nedsättning i pris. Lågtryck pressostat är i regel mer sällsynt än högtryck pressostat. Min nuvarande IVT är snart 17år, har aldrig haft Lågtrycks larm.

Det kan ju röra sig om luft i köldbärarsystemet, dålig cirkulation, intermittent fel i köldbärarens cirkulationspump (Följ DonPablos goda råd om att köra köldbärarpumpen kontinuerligt! Kolla även temperaturer på inkommande och utgående köldbärare när kompressorn går, bör skllja 3-4 grader. )

Det finns även ett synglas där man kan se ev brist på köldmedium gas, bubblar det hela tiden i det när kompressorn går kan det tyda på brist som orsakar lågtryck. Bubblor bör försvinna inom ett par minuter efter kompressor startat.

Men det kan ju vara svårt om ni inte har tillträde..... Personligen gissar jag på att ködbärarens pump kärvar, speciellt den här tiden på året då värmepumpen bara tillverkar varmvatten ett par gånger per dygn.

Redigerat:
  • Gilla
ritzzz
  • Laddar…
F fusion skrev:
Bra ! Se till att få det skriftligt att larmet "Låg pressostat" har enligt säljaren varit återkommande tiden de har bott där och att de får stå för relaterade felavhjälpande åtgärder inom t ex ett halvår. Alternativet nedsättning i pris. Lågtryck pressostat är i regel mer sällsynt än högtryck pressostat. Min nuvarande IVT är snart 17år, har aldrig haft Lågtrycks larm.

Det kan ju röra sig om luft i köldbärarsystemet, dålig cirkulation, intermittent fel i köldbärarens cirkulationspump (Följ DonPablos goda råd om att köra köldbärarpumpen kontinuerligt! Kolla även temperaturer på inkommande och utgående köldbärare när kompressorn går, bör skllja 3-4 grader. )

Det finns även ett synglas där man kan se ev brist på köldmedium gas, bubblar det hela tiden i det när kompressorn går kan det tyda på brist som orsakar lågtryck. Bubblor bör försvinna inom ett par minuter efter kompressor startat.

Men det kan ju vara svårt om ni inte har tillträde..... Personligen gissar jag på att ködbärarens pump kärvar, speciellt den här tiden på året då värmepumpen bara tillverkar varmvatten ett par gånger per dygn.
Tack för råd! Vi har det skriftligt via sms att det är samma larm som vi såg som har gått hela tiden.

Jag är inte fullt så säker på att ni kan ställa alltför stora krav på säljaren iom att de skrivit i frågelistan att pumpen larmar så har ni köpt ett hus med en larmande pump.

• Gilla
Lived
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är inte fullt så säker på att ni kan ställa alltför stora krav på säljaren iom att de skrivit i frågelistan att pumpen larmar så har ni köpt ett hus med en larmande pump.
Nja, de har skrivit "Bergvärmepumpen piper med några månaders mellanrum. Tekniker har felsökt två gånger utan anmärkning. Allt funkar som det ska."

Jag tänker att om man gör en utfästelse att "allt funkar som det ska" bör man också stå för det? Jag tycker faktiskt att det var lite för vagt för att vi ska acceptera att den har gett felmeddelande varannan månad i sex år och att dom bara accepterat det typ. Jag hade personligen tagit in en tekniker från en annan firma för ytterligare felsökning om den ändå fortsatt larma efter att första teknikern inte hittade nåt. Speciellt eftersom den firman dom har anlitat har riktigt dåliga recensioner.

Men jag hör dig, och jag tycker också att det är lite av en gråzon. Jag skulle vilja att de tar in en tekniker som undersöker efter det här senaste felmeddelandet. Om det visar sig att pumpen ÄR trasig har dom ljugit i frågelistan. Jag tycker faktiskt att dom faller på just "allt funkar som det ska", isåfall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.