Vi har en utedel som funkar, vi har en innedel som funkar och så har vi innedelen från helvetet. När som helst får den för sig att småfisa ut lite halvsval luft även om jag satt den på max fläkt, max kyla och tryckt på knappen med Starke Arvid för extra sprutt.

På vintern är det halvt ok, då elementen tar över, men varma sommardagar är det olidligt varmt på våningen där alla sover. Så nu vill riva ut den och ersätta med en vanlig enkel lufvärmepump.

Företaget som ska komma med den nya pumpen vill helst inte pilla med Daikins prylar då de inte jobbar med dem. De tycker att jag borde ta dit firman som installerat eländet för att koppla bort den. Det känns dyrt och onödigt och de kommer garanterat ta bra betalt och prioritera ner en kund som bara vill lämna dem.

Så vem kan berätta om det är svårt eller inte att koppla loss ena innedelen? Någon med erfarenhet eller koll?

Utedelen har det vackra namnet 2MXM50M3V1B9.

Du har två kopplingar på den delen som inte funkar som den skall, lossa locket, och skruva igen kranen till den med en insex 4mm brukar det vara, starta den i kyla och låt den gå någon minut, skruva sen igen den andra kranen också till den innedelen. Då har all gas tagits in i utedelen och rören skall kunna kopplas lös. Ska ni ha bort båda, så gör ni likadant och suger hemm den också, sen kastar ni daikin så långt det går och köper en mitsubishi istället.

• Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Du har två kopplingar på den delen som inte funkar som den skall, lossa locket, och skruva igen kranen till den med en insex 4mm brukar det vara, starta den i kyla och låt den gå någon minut, skruva sen igen den andra kranen också till den innedelen. Då har all gas tagits in i utedelen och rören skall kunna kopplas lös. Ska ni ha bort båda, så gör ni likadant och suger hemm den också, sen kastar ni daikin så långt det går och köper en mitsubishi istället.
Låter ju hoppfullt. Du menar att man inte behöver tömma, montera bort och sedan fylla igen? Är det något vilken installatör som helst, som jobbar med ett annat märke, borde klara av?

Om man är värd svärtan på sitt kylcertifikat så bör man klara av det - det som strular och gör att företag andra än den som installerade, är ovillig att ta jobbet är vem som tar ansvaret och kostnaderna om det inte går bra och Dalkin med sin friska innerdel sedan börja strula eller läcker gas...

Själv gissar jag att den elektroniska styrbara expansionsventilen (som ofta är stegmotorbaserad) inte fungerar till matningen på den innerdelen som inte presterar idag, eftersom du har dålig kyla när du önskar skyla och dålig värme när värme önskas, med expansionsventilen ställd i samma läge, alternativet någon sensor som inte visar rätt och det felet borde ganska snabbt ha kunna hittats av de som en gång installerade anläggningen tycker jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.