7 657 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Rimlig kostnad för byte av bergvärmepump och beredare?
Hej!
Min gamla Autoterm Max E7 från 2004 har börjat ofta, så jag funderar på att byta både värmepump och varmvattenberedare. Jag har dålig koll på ungefärlig tidsåtgång och vad själva arbetskostnaden brukar landa på vid ett sådant byte. Borrhålet är 200 meter och fungerar förhoppningsvis många år till.
Jag förstår att det är svårt att säga exakt utan att se allt på plats, men vad skulle ni som har erfarenhet av detta uppskatta arbetskostnaden till?
Jag frågat efter ett gäng offerter men det skulle vara bra att ha någon ide om kostnaden. Jag bifogar en bild på installationen. Takhöjden är cirka 190 cm, så jag tror inte att en kombinerad pump/beredare får plats.
Min gamla Autoterm Max E7 från 2004 har börjat ofta, så jag funderar på att byta både värmepump och varmvattenberedare. Jag har dålig koll på ungefärlig tidsåtgång och vad själva arbetskostnaden brukar landa på vid ett sådant byte. Borrhålet är 200 meter och fungerar förhoppningsvis många år till.
Jag förstår att det är svårt att säga exakt utan att se allt på plats, men vad skulle ni som har erfarenhet av detta uppskatta arbetskostnaden till?
Jag frågat efter ett gäng offerter men det skulle vara bra att ha någon ide om kostnaden. Jag bifogar en bild på installationen. Takhöjden är cirka 190 cm, så jag tror inte att en kombinerad pump/beredare får plats.
Då det förmodligen är inget fel på varmvattenberedare behövs den väl inte bytas utan bara själva värmepumpen. Å skulle den går sönder i senare skede så får man byta den då. Skulle du ta ex nibe 1145 skulle jag gissa på runt 100000kr
Tack!V Vector skrev:
De jag har pratat med har sagt att det är lika bra att byta varmvattenberedare som också är 2004 när jag ändå byter pumpen. Men det känns trist att kasta något som faktiskt fungerar.
100000 kr är alltså inklusive pump? Typ 20-30000kr i arbetskostnad då?
100 000:- låter alldeles för billigt med dagens kostnadsläge. Möjligen skulle du kunna komma ner i närheten av de siffrorna om du köper värmepumpen själv (behåller beredaren) och hittar en firma som installerar grejerna på löpande räkning.
Begär du en offert på hela kostnaden kommer bara värmepumpen kosta 100 000:-. Lägger man på övrigt material och arbete så är nog 140 000:- en ganska rimlig gissning. Plus kanske 20-25 000:- till om beredaren också ska bytas.
Begär du en offert på hela kostnaden kommer bara värmepumpen kosta 100 000:-. Lägger man på övrigt material och arbete så är nog 140 000:- en ganska rimlig gissning. Plus kanske 20-25 000:- till om beredaren också ska bytas.
I Nibe 1145 har väl R407C, det är inte rätt produkt att rekommendera med nya regler som vårt fantastiska EU tagit fram... framtida byte vid läckage, man fyller ju inte på R407C då blandningskvoten påverkas. Regenererad R407C kommer bli dyrt att fylla i maskinen.V Vector skrev:
https://bostadspolitik.se/eu-regler-kan-tvinga-fram-tidigare-byte-av-varmepumpar/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 777 inlägg
Jag betalade 140000 efter ROT 2023 för att byta ut vår gamla och ersätta med en Daikin Altherma Geo 3 10kW.
Men då la vi beställningen mitt i värmepumpsbristen och prutmån var väl obefintlig.
Så jag tycker spontant 170000kr låter dyrt-
Men då la vi beställningen mitt i värmepumpsbristen och prutmån var väl obefintlig.
Så jag tycker spontant 170000kr låter dyrt-
Atlas har
Här står lite om R410A , verkar vara lite andra regler jft R407C. Det står dock i länk att det kommer bli dyrare att fylla på i framtiden. (Märkligt att det står försälningsförbud på nya anläggningar efter jan 2025 , måste ju vara fel ?)
https://nordicvend.com/blogs/nyhete...BNQDqCLq8-TeRZMgFjEzyUZT4sJYfoQPkpZWZtF9T0qvG
Se även länken jag lade in i inlägg #7
Thermia Atlas har R410A som också påverkas av nya F-gasförordningen, dvs kommer bli kostsamt och ev omöjligt att återfylla i framtiden. Ser ut som ett säkert framtida kort är R290. Verkar finnas några idag IVT GEO700, Quantum QG, Ecoforest C2 & C4 samt Thermia Calibra RXTE ersu skrev:
Här står lite om R410A , verkar vara lite andra regler jft R407C. Det står dock i länk att det kommer bli dyrare att fylla på i framtiden. (Märkligt att det står försälningsförbud på nya anläggningar efter jan 2025 , måste ju vara fel ?)
https://nordicvend.com/blogs/nyhete...BNQDqCLq8-TeRZMgFjEzyUZT4sJYfoQPkpZWZtF9T0qvG
Redigerat:
Tack! Hade inte lagt märke till att Atlas kör på R410c. Då är det alltså bättre att köra på Calibran.F fusion skrev:Atlas har
Thermia Atlas har R410A som också påverkas av nya F-gasförordningen, dvs kommer bli kostsamt och ev omöjligt att återfylla i framtiden. Ser ut som ett säkert framtida kort är R290. Verkar finnas några idag IVT GEO700, Quantum QG, Ecoforest C2 & C4 samt Thermia Calibra RXT
[länk]
Ja, antar det om de inte kommer släppa nya produkter med R290 på marknaden. Risken är väl att det blir lite samma visa som när R407C etc ersatte äldre köldmedier runt sekelskiftet. En hel del haverier då innan tillverkarna fick ordning på allt. Har själv IVT med R407C som snart har gått felfritt i 17år, hoppas på många år till 😉E ersu skrev:
Thermia Duo Legend 8 inkl ny varmvattenberedare 133.000:- utan rot men installerad och klar, 119.000:- med rot. Fick offert nu i vår. Byter en cirka 20 år gammal bergvärmepump.E ersu skrev:Hej!