bonnier bonnier skrev:
Min vp försäkring har definitivt lönat sig. Installerad för 12-13 år sedan. Försäkringen börjar bli ganska dyr nu förvisso men känns ändå fortfarande rätt att lägga pengarna på.
Billigt är det inte, den senaste fakturan var på 6000 kr. Ser i mina papper nu att den installerades 2013, så 13 år sedan. Har totalt betalat in 26500 på försäkringen. Hade för mig att jag använt försäkringen fler gånger men det visar sig bara vara två, totalt utbetalat 55000.

bonnier bonnier skrev:
Billigt är det inte, den senaste fakturan var på 6000 kr. Ser i mina papper nu att den installerades 2013, så 13 år sedan. Har totalt betalat in 26500 på försäkringen. Hade för mig att jag använt försäkringen fler gånger men det visar sig bara vara två, totalt utbetalat 55000.
Men som sagt. Dessa 55000 har aldrig aldrug aldrig varit i närheten av den summan om du hållt i plånboken själv och köpt in tjänsten som konstnadsmedveten privatperson.

Allt via försäkring blir dyrt. Pelletsförråd med panna blev totalskadat i brand inte långt härifrån. En gjuten platta 9kvm 10cm tjock 3x3 meter, 4väggar, förrådsdörr och plåttak TP20 i standardlängd. 145mm isolering och dubbelgips. 800K utan panna. Hade kostat några tusen att hämta gamla pannan och plåt men resterna körde snickarna på tippen på två vändor.

P Pligg85 skrev:
Kollade lite tidigare när Ukraina blev bombat som gör delar till Nibe och priserna skenade.
Nu var ju min pump bada 3år när det hände men ändå.

Köper jag så blir det genom kontakter i branschen och inköpspris på kompressorer till både FLVP och BVP av vanliga modeller var gelt överkomliga.

En kyltekniker här kostar 600-700 plus moms helt utan rabatt. Lägg på moms men ta bort 30% rot. Servicebil en femhundring.

Överstiger ett kompressorbyte 20-25K så är teknikern både dyr och långsam.

Sen finns det de som tackar ja till allt.
Kostar en snickare 50K och material 50K så tackar ändå många ja till 200K offert.

En kompressor till min lilla F730 kostar väl 8K nånting via firma idag? 10-12 i webbshop.
Om teknikern är dyr beror väl på företaget han jobbar åt vad de debiterar, om han inte har egen firma, går liksom inte att jämföra timpenning mellan en enmansfirma och en firma med över 20 anställda. Långsam och långsam, klart man kan slarva, då går det snabbt, men skall du göra allt by the book, så är det inga snabbjobb. Vid byte av kompressor, byter man även expansionsventil och torkare, gör man inte det är man oseriös. Har jobbat med detta i 10 år, och byte kompr på en Nibe bvp tar ca 4h i normal arbetstakt. Blir inte dyrare att reparera om man har försäkring eller inte, bara oseriösa som öser på pengar när försäkring är inblandad

P Pligg85 skrev:
Men som sagt. Dessa 55000 har aldrig aldrug aldrig varit i närheten av den summan om du hållt i plånboken själv och köpt in tjänsten som konstnadsmedveten privatperson.
Tjänsterna köpte jag in själv, arctic gjorde det inte, de betalade bara räkningarna jag gav dom.

DonPablo DonPablo skrev:
Om teknikern är dyr beror väl på företaget han jobbar åt vad de debiterar, om han inte har egen firma, går liksom inte att jämföra timpenning mellan en enmansfirma och en firma med över 20 anställda. Långsam och långsam, klart man kan slarva, då går det snabbt, men skall du göra allt by the book, så är det inga snabbjobb. Vid byte av kompressor, byter man även expansionsventil och torkare, gör man inte det är man oseriös. Har jobbat med detta i 10 år, och byte kompr på en Nibe bvp tar ca 4h i normal arbetstakt. Blir inte dyrare att reparera om man har försäkring eller inte, bara oseriösa som öser på pengar när försäkring är inblandad
Räknar med heldag summerat med 8 timmar för jobb, resa efter rot och servicebilpåslag är det 5500kr i arbete.

Materialet vet jag vad det kostar så.

Det här med debiteringen första och andra timmen mm är väl bra på 1,5 timmes jobb men jag köper en kyltekniker en heldag om jag åker på kompressorhaveri.

Lika som jag precis köpte 8 timmar av elektriker. Han var här i 7 och har 30 min resor t.o.r samt inköp av grejor som kanske tog 30 min. Helt rimligt. Brukar aldrig ta något för mycket.

Rak timpenning och +15% på deras netto.

En seriös kyltekniker debiterar inte 45K för ett välgjort jobb med normal taxa och normalt påslag. En girig med tafatt kund kanske.

jag som kyltekniker är inte girig, det får firman jag jobbar åt stå för, men jag kan inte ha egna priser om jag är anställd. priserna jag angett är vad firman jag jobat åt tar, sen om kalle på hörnet gör samma jobb för 500 spänn heldagen skiter jag i.

Jag har värmepumpsförsäkring på min Comfortzone CE65 som installerades 2010. Det är nu sista året jag kunde förlänga försäkringen och premien var hutlöst dyr ca 8000 kr för sista året. Permien ökar för varje år. Jag skulle tippa på att jag betalat 60 000 kr i premie under de 16 åren. En gång gick kortet sönder och jag fick ett nytt på försäkringen, vilket var värt ca 20 000 kr. Värmepumpen tuffar på fortfarande. För mig hade det varit billigare att skippa försäkringen och betala reparationen. Man ska också komma ihåg att man maximalt kan få ut ca 80% av vad värmepumpen kostade när den var ny. För min del skulle jag få ut ca 50 000 kr och det är ju en bråkdel av vad en ny värmepump kostar. Man måste också ha kvar originalfakturan, annars får man ingenting. Summorna har jag tagit ur minnet, de är ungefärliga.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Det är min slutsats också.

Tumregeln för alla försäkringar: Försäkra bara det du inte har råd att förlora. I det långa loppet kommer du alltid få betala extra för tryggheten.
Hemförsäkring är en no-brainer då byggnaden kostar miljoner att ersätta samt att det är ett krav för t.ex. bolån. Men en pryl för 100k? Har man en ok buffert och lite sparpengar så känns det helt onödigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.