Jag har en gammal ca 20år varmvattenberedare på 300l som har fungerat. Efter att elektrikern har installerat el i hela huset har den slutat fungera. Jag har sagt det till honom och han säger att strömmen till varmvattenberedare finns. Så då undrar jag vad kan man göra för att få den att funka. Det kommer kallt vatten från kranen i badrummet så vatten finns i tanken. När jag vrider på termostaten så hör jag ett klick precis i början men mer än så händer det inte.
Vad kan jag felsöka? Bifogar en bild på undersidan om det hjälper något.

• 20260410_143914.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar finnas en återställningsknapp (ofta röd) gissar att den sitter i närheten av termostaten.

K kladde skrev:
Jag har en gammal ca 20år varmvattenberedare på 300l som har fungerat. Efter att elektrikern har installerat el i hela huset har den slutat fungera. Jag har sagt det till honom och han säger att strömmen till varmvattenberedare finns. Så då undrar jag vad kan man göra för att få den att funka. Det kommer kallt vatten från kranen i badrummet så vatten finns i tanken. När jag vrider på termostaten så hör jag ett klick precis i början men mer än så händer det inte.
Vad kan jag felsöka? Bifogar en bild på undersidan om det hjälper något.
Tack ska kolla när jag kommer hem.

Hade en 20år gammal Nibe fighter bytte till en Thermia Calibra E 2-8kW.
Kostnad 11200:- med installation.

Jag hittade ingen röd knapp. Sökte däremot på nätet och fick svar att metalkåpan behöver demonteras för att komma åt den. Är lite rädd att pilla där då den är nog strömsatt och jag vet inte vilken säkring som är till för varmvattensberedaren.
Men vad är det lilla hålet till för i kåpans underdel?

• 20260525_145414.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en dansk MetroTherm. Jag har lika själv. Min dog också och det visade sig att en anslutningskabel under den blanka kåpan gått av av värme och rost och ålder......Lite fånig konstruktion för anslutningarna är verkligen små. M5 eller nåt. Muttrarna kan vara helt solida. Jag fick inte loss min andra kabel alls......Bra beredare på det viset att elpatronen går att plocka ut separat. Ligger inte i vattnet direkt.
Sen ska man helst ha oisolerade kabelskor och bra pressverktyg. Jag körde först isolerade vanliga och jag har verkligen en bra kabelskotång men det stoppade inte länge. Blev väl lite för dålig kontakt ändå på tid och längd så plasten smälte och den dog igen. Andra gången så lödde jag kabelskon.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K kladde skrev:
Jag hittade ingen röd knapp. Sökte däremot på nätet och fick svar att metalkåpan behöver demonteras för att komma åt den. Är lite rädd att pilla där då den är nog strömsatt och jag vet inte vilken säkring som är till för varmvattensberedaren.
Men vad är det lilla hålet till för i kåpans underdel?
Det med anod.Finns det en plastpropp på översidan av VVB. då är det en plugg där och i det hålet går att sätt en anod. Bara stänga av vattnet till VVB, lätta på trycket med en VV-kran i källaren tills det slutar rinna. Det med att byta orginalet är inte helt lätt, tömma tanken, lossa hela tuben som sitter med muttrar och en ny packning ska det vara.

PS Hålet i kåpan under är för att se om patronen börjar läcka, händer ibland att läcka blir.

tack för svaren. Jag har bestämt mig för att montera den nya värmepumpen nästa vecka annars tänkte jag vänta, men nu kan jag inte det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.