7 628 läst ·
23 svar
8k läst
23 svar
Rimlig kostnad för byte av bergvärmepump och beredare?
Bytte 2024 till en Thermia Atlas 12. 118k kr bytt och klart efter rot.
Offert på samma 2025 var samma pris men i det huset fick det räcka med en Calibra 8, slutade på straxt under 100k.
Lokala Comfortbutiken som levererade i båda fallen.
IVT-säljaren hade samma prisnivåer.
Offert på samma 2025 var samma pris men i det huset fick det räcka med en Calibra 8, slutade på straxt under 100k.
Lokala Comfortbutiken som levererade i båda fallen.
IVT-säljaren hade samma prisnivåer.
Min varmvattenberedare är från 1984 med uppvärmning från värmesköldar utanpå. Håller fortfarande efter alla dessa år.E ersu skrev:
Vi har tagit in offerter från tre olika firmor som jobbar med olika märken (IVT, Thermia och Bosch). Vi har precis som du inte tillräckligt med höjd i källaren och har därför separat vattenberedare. Den billigaste (Bosch) skulle gå på 110000 (minus ca 9000 i ROT), och dyraste (Thermia) för man ville byta både pump och beredare. Vi kommer dock behålla beredaren då det inte är något fel på den, även om den är 25 år gammal. Den går att byta ut senare. Vi inväntar offert från en fjärde firma.
Litet tips: nya regler gäller från januari 2027 vilket (som jag förstått det) innebär att alla nya pumpar som installeras därefter kommer att säljas med propan som köldmedium, vilket måste kunna ventileras ut, och detta kan innebära större ingrepp och kostnader. Har också förstått att företagen kommer dock att kunna sälja ut befintligt lager av gamla pumpar också. Även efter januari 2027 kommer man kunna fylla på med gammalt köldmedium så det bör inte vara något bekymmer. Hoppas något av detta hjälper och lycka till!
Litet tips: nya regler gäller från januari 2027 vilket (som jag förstått det) innebär att alla nya pumpar som installeras därefter kommer att säljas med propan som köldmedium, vilket måste kunna ventileras ut, och detta kan innebära större ingrepp och kostnader. Har också förstått att företagen kommer dock att kunna sälja ut befintligt lager av gamla pumpar också. Även efter januari 2027 kommer man kunna fylla på med gammalt köldmedium så det bör inte vara något bekymmer. Hoppas något av detta hjälper och lycka till!
Läs länken i mitt inlägg nr 7 , satsa direkt på en pump med R290 (Propan) minns hur jävligt det var att få tag i R22 när den fasades ut runt millennieskiftet. R407C kommer bli svårt och dyrt efter 2032 och sen är frågan vilket COP får man med regenererat R407C ?G Geddon987 skrev:Vi har tagit in offerter från tre olika firmor som jobbar med olika märken (IVT, Thermia och Bosch). Vi har precis som du inte tillräckligt med höjd i källaren och har därför separat vattenberedare. Den billigaste (Bosch) skulle gå på 110000 (minus ca 9000 i ROT), och dyraste (Thermia) för man ville byta både pump och beredare. Vi kommer dock behålla beredaren då det inte är något fel på den, även om den är 25 år gammal. Den går att byta ut senare. Vi inväntar offert från en fjärde firma.
Där kanske R410A är ett bättre alternativ, men varför välja annat än R290 när man vet vad som kommer med andra gaser?
Lite OT, men R22 går utmärkt att ersätta med gasol (i stort sett samma som propan/R290) samma tryck, blandar sig med oljan, R407 kan också i vissa fall ersättas med gasol.F fusion skrev:Läs länken i mitt inlägg nr 7 , satsa direkt på en pump med R290 (Propan) minns hur jävligt det var att få tag i R22 när den fasades ut runt millennieskiftet. R407C kommer bli svårt och dyrt efter 2032 och sen är frågan vilket COP får man med regenererat R407C ?
Där kanske R410A är ett bättre alternativ, men varför välja annat än R290 när man vet vad som kommer med andra gaser?
Min var integrerad.E ersu skrev:
För att man inte vill agera försökskanin? Kan misstänka mer krångel med ny teknik än gammal beprövad.F fusion skrev:Läs länken i mitt inlägg nr 7 , satsa direkt på en pump med R290 (Propan) minns hur jävligt det var att få tag i R22 när den fasades ut runt millennieskiftet. R407C kommer bli svårt och dyrt efter 2032 och sen är frågan vilket COP får man med regenererat R407C ?
Sedan kan man fundera på om det blir en så stor miljövinst av detta. Säg att under 20 år släpper en genomsnittlig vp ut 2kg R410A, dvs ca 4 ton CO2 (högt räknat?). Det är rätt lite i förhållande till ett hushåll (Säg 3 pers i snitt där dessa apparater står) som väl orsakar utsläpp på ca 450 ton under dessa 20 år. Verkningsgraden på pumpen verkar också bli ca 10% sämre med r290 (kanske bara anekdotiskt?) och säg att förbrukningen ligger på 10000kwh per år för värme och varmvatten, då är det kanske upp till 1 ton mer CO2 under dessa 20 år. Så netto kanske 3 ton mer utsläpp, men sedan är det väl svårt att veta om R290 orsakar andra indirekt utsläpp genom ökade reparationer eller några nedbrunna hus. Blir nog en positiv nettoeffekt, men verkar lite hårt att tvinga fram återanvändning och inte bara fasa ut nyinstallation. Men sedan är väl långt ifrån all politik särskilt välunderbyggd.
Bra info! Låter vettigt att behålla en fungerande tank. Det jag kan vara lite orolig för är att tanken skulle gå sönder om något år, då kanske det skulle vara effektivare att göra allt rörjobb samtidigt när pumpen installeras.G Geddon987 skrev:Vi har tagit in offerter från tre olika firmor som jobbar med olika märken (IVT, Thermia och Bosch). Vi har precis som du inte tillräckligt med höjd i källaren och har därför separat vattenberedare. Den billigaste (Bosch) skulle gå på 110000 (minus ca 9000 i ROT), och dyraste (Thermia) för man ville byta både pump och beredare. Vi kommer dock behålla beredaren då det inte är något fel på den, även om den är 25 år gammal. Den går att byta ut senare. Vi inväntar offert från en fjärde firma.
Bra info! Jag väntar på offert från IVT säljaren här lokalt så hoppas att vi kommer nedåt i pris. Tror inte att vi har någon Comfort i närheten tyvärr.O OskarJ skrev:
Klicka här för att svara