4 102 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
FTX + Värmepumpsberedare?
Jag styr min antika VVB mot elpris / förbrukningsmönster. Hårdvaran kostat 300kr och kräver ingen elektriker. Styrningen sparar säkerligen 10kr/dygn för oss.G Gjutjärn skrev:Hej, jag väcker tråden i liv lite.. Har ett hus med elradiatorer. Har en luftluftvärmepump som tar det primära värmen på vintern, stödvärmer med elradiatorer i 3 sovrum. Ligger totalt på ca 12 000 kWh på ett år.
Min VVB idag är ren el och förbrukar uppskattningsvis ca 3500 kWh på ett år.
Frågan är nu om jag ska investera i en ny varmvattenberedare med värmepump som utnyttjar inne/uteluften? Med en sån här lösning förbrukar man i regel ca 60-70% lägre el? Så räknar vi på 4000 kWh före så landar vi kanske på 1330 kWh efter, alltså sparar vi 2620 kWh per år.
Problemet här är att jag redan sedan tidigare planerat att installera ett FTX. Och då kommer ju det systemet också vilja ha inneluften. Och då tänker jag att det är bättre att prioritera frånluften i huset till ett FTX som ju kommer avlasta värmen i hela huset med tanke på 80% verkningsgrad på växlaren. Så är det -10 ute och säg 23 grader inomhus så kommer vi istället behöva värma upp luften från ca 16 grader till 23 istället för -10 till 23.
Och att utnyttja frånluften till 2 system samtidigt känns väl uteslutet?
Då är alternativet att man köper en varmvattenberedare med värmepump som utnyttjar uteluften. Den går så klart ner i verkningsgrad och är blockerad helt när det är kallare än -10 grader. Men på ett år sparar man ju så klart något. Där hamnar vi på ca 2300 kWh besparing per år.
Så på inneluft: 2620 kWh besparing på VV per år och 3930 kr (räknar på 1.5 kr/kWh)
På uteluft 2300 kWh besparing på VV per år och 3450 kr (räknar på 1.5 kr/kWh)
Det är ju inga mängder man sparar..
En NIBE F110 Värmepumpsberedare kostar 37.425 kr, va kan installation av rör och vent gå på? 20? Då landar vi på kanske ca 60 000 för allt. Det blir en payoff tid på 15 år.
Jag landar lite i att skita i detta och bara köra på en varmvattenberedare utan värmepump och försöka styra den på något smart sätt.
Tänker jag rätt?
Vårat hus har FTX ich LLVP. 280L VVB och 5 pers i hushållet. Inga solceller.
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
Tack för era svar, jag känner också att detta bara är en onödig investering. Mer teknik som kan strula som inte sparar så mycket pengar. Det blir en gammal hederlig VVB! Och då jag ändå ska göra om min EL central så kan jag ju be elektrikern sätta den på kontaktorer som jag kan styra med min Home Assistant mot ex elpriset som du skriver där Attitude! Det lär spara mer pengar i mitt fall
Tack!
Tack!
Jag var i precis samma situation som du, och jag hade turen att kunna utnyttja energieffektiviseringsbidraget som fanns under 2023-2024. Då fick jag tillbaka 50% av materialkostnaden.G Gjutjärn skrev:Hej, jag väcker tråden i liv lite.. Har ett hus med elradiatorer. Har en luftluftvärmepump som tar det primära värmen på vintern, stödvärmer med elradiatorer i 3 sovrum. Ligger totalt på ca 12 000 kWh på ett år.
Min VVB idag är ren el och förbrukar uppskattningsvis ca 3500 kWh på ett år.
Frågan är nu om jag ska investera i en ny varmvattenberedare med värmepump som utnyttjar inne/uteluften? Med en sån här lösning förbrukar man i regel ca 60-70% lägre el? Så räknar vi på 4000 kWh före så landar vi kanske på 1330 kWh efter, alltså sparar vi 2620 kWh per år.
Problemet här är att jag redan sedan tidigare planerat att installera ett FTX. Och då kommer ju det systemet också vilja ha inneluften. Och då tänker jag att det är bättre att prioritera frånluften i huset till ett FTX som ju kommer avlasta värmen i hela huset med tanke på 80% verkningsgrad på växlaren. Så är det -10 ute och säg 23 grader inomhus så kommer vi istället behöva värma upp luften från ca 16 grader till 23 istället för -10 till 23.
Och att utnyttja frånluften till 2 system samtidigt känns väl uteslutet?
Då är alternativet att man köper en varmvattenberedare med värmepump som utnyttjar uteluften. Den går så klart ner i verkningsgrad och är blockerad helt när det är kallare än -10 grader. Men på ett år sparar man ju så klart något. Där hamnar vi på ca 2300 kWh besparing per år.
Så på inneluft: 2620 kWh besparing på VV per år och 3930 kr (räknar på 1.5 kr/kWh)
På uteluft 2300 kWh besparing på VV per år och 3450 kr (räknar på 1.5 kr/kWh)
Det är ju inga mängder man sparar..
En NIBE F110 Värmepumpsberedare kostar 37.425 kr, va kan installation av rör och vent gå på? 20? Då landar vi på kanske ca 60 000 för allt. Det blir en payoff tid på 15 år.
Jag landar lite i att skita i detta och bara köra på en varmvattenberedare utan värmepump och försöka styra den på något smart sätt.
Tänker jag rätt?
Jag låter FTX återvinna värmen, sedan kör jag niben med uteluft. Det har fungerat väldigt bra och vi har sänkt våran energiförbrukning med flera tusen kwh.
Om du kan installera pumpen själv så har jag för mig att materialet (spirorör, kopparrör och ljuddämare samt isolering) gick på ca 7500:-
har du några specifika frågor så kan du skriva ett pm.
Klicka här för att svara