13 201 läst ·
29 svar
13k läst
29 svar
Någon med Nibe F110?
Har du rörligt pris är väl kWh priset medelpris för månaden så kvittar när värmer på dygnet ?A Andy_44 skrev:
Behövs timdebitering med tillhörande utrustning för det i så fall.
Ska nog skaffa en F110 själv pga komp. kass i F 100:an.
Du vetkar använda f110 precis så som jag tänkt. Mäter också co2 i sovrum och har Tibber. Osv. Är dock lite rädd att den ändå ska låta en del. Vi har ett ganska stort hus (250kvm) med sammanlagt 7 frånluftsdon. Blir nog ett flöde på ca 100 liter/sekund (ännu mer om man ska följa alla rekommendationer). Går det att se vilket flöde de olika procentsatserna motsvarar?A Andy_44 skrev:
Tyvärr inte vad jag vet, men kolla med Nibe. De brukar svara snabbtH hrundi skrev:Du vetkar använda f110 precis så som jag tänkt. Mäter också co2 i sovrum och har Tibber. Osv. Är dock lite rädd att den ändå ska låta en del. Vi har ett ganska stort hus (250kvm) med sammanlagt 7 frånluftsdon. Blir nog ett flöde på ca 100 liter/sekund (ännu mer om man ska följa alla rekommendationer). Går det att se vilket flöde de olika procentsatserna motsvarar?
@hrundi
https://www.google.com/url?sa=t&sou...kQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw1Py3C6zGnE8HbCiw2QuTWE
Du måste veta motståndet i ditt rörsystem för att kunna beräkna vilken % som motsvarar ett visst flöde.
Men om du har 100l/s som behov, så ser du att kurvan slutar på runt 83 l/s vilket indikerar att den är för klen för ditt behov. När det gäller ventilation är min erfarenhet att man inte ska dimensionera för att ligga i närheten av maxflöden. Brukar bli buller / oljud, och lite marginal bör man ha när man designar systemet.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...kQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw1Py3C6zGnE8HbCiw2QuTWE
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste veta motståndet i ditt rörsystem för att kunna beräkna vilken % som motsvarar ett visst flöde.
Men om du har 100l/s som behov, så ser du att kurvan slutar på runt 83 l/s vilket indikerar att den är för klen för ditt behov. När det gäller ventilation är min erfarenhet att man inte ska dimensionera för att ligga i närheten av maxflöden. Brukar bli buller / oljud, och lite marginal bör man ha när man designar systemet.
Väldigt missnöjd med vår. Den låter som ett bombplan från andra världskriget utomhus, inomhus är det okej. Den är väldigt ineffektiv och långsam. Varmvattnet räcker inte till en familj. Jag avråder starkt från denna.A Andy_44 skrev:
Jag funderade på F110 innan jag köpte beredan. Pratade med säljaren på Nibe, och han rekommenderade inte att köpa f110 om du inte skulle koppla upp den på badrummens frånluft. Han sa även att dom knappt säljer den modellen, vilket även min lokala Nibe installatör sa, han kände knappt till modellen... Det kanske säger något om produktens plats på marknaden.H Hans Kj skrev:
Jag har precis samma erfarenhet!H Hans Kj skrev:
Elförbrukningen är inte minskad heller
Vet du hur ventilationen är monterad? Jag har precis installerat min men tycker att den låter ifrån utluften. Jag använder mig utav en flexibel ljuddämpare ifrån Nibe F110 och sen spirorör ut, skulle det behövas en fast ljuddämpare också?A Andy_44 skrev:
Använder själv ingen ljuddämpare alls. Ligger på 35% i varvtal så tycker inte att det låter så farligt.K kevhemm skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden