Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Najs, finns det ngn funktion som tex att den värmer vattnet när elpriset är som billigast?
Nä, men du kan ställa att den på dagtid ska ligga inom ett visst intervall för att sen på natten ligga i ett högre intervall. Nattetid är ju nästan alltid elpriset lägre.
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
A Andy_44 skrev:
Nä, men du kan ställa att den på dagtid ska ligga inom ett visst intervall för att sen på natten ligga i ett högre intervall. Nattetid är ju nästan alltid elpriset lägre.
Ah ok. Är det temperaturintervall eller fläktintervall du ställer då
(många frågor här 😏)
 
Redigerat:
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Ah ok. Är det temperaturintervall eller fläktintervall du ställer då
(måndag frågor här 😏)
Fläkten ställer du in på lämpligt värde och låter den stå där.
Temperaturintervallen ändrar du under dagen
 
  • Gilla
Rasmus504
  • Laddar…
A Andy_44 skrev:
Nä, men du kan ställa att den på dagtid ska ligga inom ett visst intervall för att sen på natten ligga i ett högre intervall. Nattetid är ju nästan alltid elpriset lägre.
Har du rörligt pris är väl kWh priset medelpris för månaden så kvittar när värmer på dygnet ?
Behövs timdebitering med tillhörande utrustning för det i så fall.
Ska nog skaffa en F110 själv pga komp. kass i F 100:an.
 
A Andy_44 skrev:
Fläkten ställer du in på lämpligt värde och låter den stå där.
Temperaturintervallen ändrar du under dagen
Hur kommer du fram till lämpligt värde på fläkten ?
 
B Blauvinge skrev:
Hur kommer du fram till lämpligt värde på fläkten ?
Ska egentligen mätas in….jag kände med handen på frånluftsdonen.
Sen har vi velux givare i alla sovrum så kan mäta co2 nåvån med dem…
 
B Blauvinge skrev:
Har du rörligt pris är väl kWh priset medelpris för månaden så kvittar när värmer på dygnet ?
Behövs timdebitering med tillhörande utrustning för det i så fall.
Ska nog skaffa en F110 själv pga komp. kass i F 100:an.
Jag har timdebitering via Tibber
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
A Andy_44 skrev:
Jag har timdebitering via Tibber
Du vetkar använda f110 precis så som jag tänkt. Mäter också co2 i sovrum och har Tibber. Osv. Är dock lite rädd att den ändå ska låta en del. Vi har ett ganska stort hus (250kvm) med sammanlagt 7 frånluftsdon. Blir nog ett flöde på ca 100 liter/sekund (ännu mer om man ska följa alla rekommendationer). Går det att se vilket flöde de olika procentsatserna motsvarar?
 
H hrundi skrev:
Du vetkar använda f110 precis så som jag tänkt. Mäter också co2 i sovrum och har Tibber. Osv. Är dock lite rädd att den ändå ska låta en del. Vi har ett ganska stort hus (250kvm) med sammanlagt 7 frånluftsdon. Blir nog ett flöde på ca 100 liter/sekund (ännu mer om man ska följa alla rekommendationer). Går det att se vilket flöde de olika procentsatserna motsvarar?
Tyvärr inte vad jag vet, men kolla med Nibe. De brukar svara snabbt
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
B
@hrundi

https://www.google.com/url?sa=t&sou...kQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw1Py3C6zGnE8HbCiw2QuTWE

Två diagram som visar fläktkapaciteten och effektförbrukning vid olika luftflöden och procentsatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du måste veta motståndet i ditt rörsystem för att kunna beräkna vilken % som motsvarar ett visst flöde.

Men om du har 100l/s som behov, så ser du att kurvan slutar på runt 83 l/s vilket indikerar att den är för klen för ditt behov. När det gäller ventilation är min erfarenhet att man inte ska dimensionera för att ligga i närheten av maxflöden. Brukar bli buller / oljud, och lite marginal bör man ha när man designar systemet.
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
A Andy_44 skrev:
Hej funderar på en Nibe F110 till ett 70tals hus.
Tänkte suga luft från tvättstuga och badrum och sen blåsa ut upp genom en skorsten.
Min fråga är om någon här har den?
Tvättstugan ligger bredvid sovrummet, men den kommer stå på motsatt vägg.
Tror ni att man upplever den som störande?
Väldigt missnöjd med vår. Den låter som ett bombplan från andra världskriget utomhus, inomhus är det okej. Den är väldigt ineffektiv och långsam. Varmvattnet räcker inte till en familj. Jag avråder starkt från denna.
 
H Hans Kj skrev:
Väldigt missnöjd med vår. Den låter som ett bombplan från andra världskriget utomhus, inomhus är det okej. Den är väldigt ineffektiv och långsam. Varmvattnet räcker inte till en familj. Jag avråder starkt från denna.
Jag funderade på F110 innan jag köpte beredan. Pratade med säljaren på Nibe, och han rekommenderade inte att köpa f110 om du inte skulle koppla upp den på badrummens frånluft. Han sa även att dom knappt säljer den modellen, vilket även min lokala Nibe installatör sa, han kände knappt till modellen... Det kanske säger något om produktens plats på marknaden.
 
H Hans Kj skrev:
Väldigt missnöjd med vår. Den låter som ett bombplan från andra världskriget utomhus, inomhus är det okej. Den är väldigt ineffektiv och långsam. Varmvattnet räcker inte till en familj. Jag avråder starkt från denna.
Jag har precis samma erfarenhet!
Elförbrukningen är inte minskad heller
 
A Andy_44 skrev:
Beror på hur hårt du kör den.
Vi tar luft från tvättstuga och ett badrum.
Då räcker det att den går på 50% och då stör man sig inte alls.
Vi har sovrum bredvid och hör den inte ens, men vid 70% hastighet så skulle jag säga att den låter en del.
Vet du hur ventilationen är monterad? Jag har precis installerat min men tycker att den låter ifrån utluften. Jag använder mig utav en flexibel ljuddämpare ifrån Nibe F110 och sen spirorör ut, skulle det behövas en fast ljuddämpare också?
 
K kevhemm skrev:
Vet du hur ventilationen är monterad? Jag har precis installerat min men tycker att den låter ifrån utluften. Jag använder mig utav en flexibel ljuddämpare ifrån Nibe F110 och sen spirorör ut, skulle det behövas en fast ljuddämpare också?
Använder själv ingen ljuddämpare alls. Ligger på 35% i varvtal så tycker inte att det låter så farligt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.