Hej funderar på en Nibe F110 till ett 70tals hus.
Tänkte suga luft från tvättstuga och badrum och sen blåsa ut upp genom en skorsten.
Min fråga är om någon här har den?
Tvättstugan ligger bredvid sovrummet, men den kommer stå på motsatt vägg.
Tror ni att man upplever den som störande?
Tänkte suga luft från tvättstuga och badrum och sen blåsa ut upp genom en skorsten.
Min fråga är om någon här har den?
Tvättstugan ligger bredvid sovrummet, men den kommer stå på motsatt vägg.
Tror ni att man upplever den som störande?
Vi satte in en f110 i vår 70-tals kåk förra året. Använde befintliga spirokanaler från badrummen och tvättstugan (som var för icke existerande självdrag) för att suga varm luft till varmvattenberedaren. Kopplade allt på kattvinden och skickar ut kall luft via tvättstugans befintliga skorsten. Funkar perfekt, har äntligen frisk luft i huset! Tänk på att isolera spirorören om de dras på ouppvärmd vind och snåla inte på ljuddämpare.
Angående ljudnivå; vår f110 står i tvättstugan långt från sovrum, men upplever inte att den är högljudd. Beror också på hur hårt man kör fläkten, jag byggde en låda av mdf täckt med skumgummi och ställde ovanpå där in-/utluft går. Dämpar effektivt om man drar upp fläkthastigheten.
Angående ljudnivå; vår f110 står i tvättstugan långt från sovrum, men upplever inte att den är högljudd. Beror också på hur hårt man kör fläkten, jag byggde en låda av mdf täckt med skumgummi och ställde ovanpå där in-/utluft går. Dämpar effektivt om man drar upp fläkthastigheten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
ok tackM Mikch skrev:Vi satte in en f110 i vår 70-tals kåk förra året. Använde befintliga spirokanaler från badrummen och tvättstugan (som var för icke existerande självdrag) för att suga varm luft till varmvattenberedaren. Kopplade allt på kattvinden och skickar ut kall luft via tvättstugans befintliga skorsten. Funkar perfekt, har äntligen frisk luft i huset! Tänk på att isolera spirorören om de dras på ouppvärmd vind och snåla inte på ljuddämpare.
Angående ljudnivå; vår f110 står i tvättstugan långt från sovrum, men upplever inte att den är högljudd. Beror också på hur hårt man kör fläkten, jag byggde en låda av mdf täckt med skumgummi och ställde ovanpå där in-/utluft går. Dämpar effektivt om man drar upp fläkthastigheten.
3-40dB känns okej men läste någonstans 55dB och då börjar man ju bli rädd.
Smart med lådan uppe, det skulle man kunna snickra till
Japp köpte av Polarpumpen då de hade den på lager. Sen installerade lokala vvs firman.H hrundi skrev:
Du kan ställa exakt vilka temperaturer du vill att den ska hålla så dagtid kör vi 45grader och sen på natten kör vi 55grader. Har rörligt elpris så blir billigast så.
Vi suger i tvättstuga och badrum, varvtalet kan du ställa exakt som du vill. Vi kör på 40% och det är absolut inte störande.
Jag köpte till en huv som man sätter ovanpå, dels för att dölja ventilationsrören och dels för att få det tystare.
Mycket nöjd, sen om det blir så mycket billigare uppvärmning är för tidigt att säga.
Hej,
Precis som föregående så undrar jag om hur upplevelsen är nu när du fått kört din F110 ett tag?
Är besparingen kännbar och om du har någon ungefärlig statistik på förbrukningen före/efter?
Inget krångel med F110?
Vi skall renovera tvättstugan och investera i isolering mellan rummen men det stora bekymret i mitt fall är vart dra in luften ifrån, tvättstugan används som in/utgång regelbundet och gränsar till vardagsrum samt kök.
Precis som i ert fall är det ett 70-tals hus med självdrag (inget vidare sådant heller).
Att värma upp inomhusluften med direktvärmande el samt L/L pump som sedan skickas till varmvattenberedaren och ut är ju också en sak som man kanske skall ta med i kalkylen.
Det vore så mycket enklare med en Nibe Compact 300SC men att investera 10-15k ytterligare och få ner förbrukningen rejält lockar väldigt mycket.
Precis som föregående så undrar jag om hur upplevelsen är nu när du fått kört din F110 ett tag?
Är besparingen kännbar och om du har någon ungefärlig statistik på förbrukningen före/efter?
Inget krångel med F110?
Vi skall renovera tvättstugan och investera i isolering mellan rummen men det stora bekymret i mitt fall är vart dra in luften ifrån, tvättstugan används som in/utgång regelbundet och gränsar till vardagsrum samt kök.
Precis som i ert fall är det ett 70-tals hus med självdrag (inget vidare sådant heller).
Att värma upp inomhusluften med direktvärmande el samt L/L pump som sedan skickas till varmvattenberedaren och ut är ju också en sak som man kanske skall ta med i kalkylen.
Det vore så mycket enklare med en Nibe Compact 300SC men att investera 10-15k ytterligare och få ner förbrukningen rejält lockar väldigt mycket.
hejF Faruk Zahirovic skrev:Hej,
Precis som föregående så undrar jag om hur upplevelsen är nu när du fått kört din F110 ett tag?
Är besparingen kännbar och om du har någon ungefärlig statistik på förbrukningen före/efter?
Inget krångel med F110?
Vi skall renovera tvättstugan och investera i isolering mellan rummen men det stora bekymret i mitt fall är vart dra in luften ifrån, tvättstugan används som in/utgång regelbundet och gränsar till vardagsrum samt kök.
Precis som i ert fall är det ett 70-tals hus med självdrag (inget vidare sådant heller).
Att värma upp inomhusluften med direktvärmande el samt L/L pump som sedan skickas till varmvattenberedaren och ut är ju också en sak som man kanske skall ta med i kalkylen.
Det vore så mycket enklare med en Nibe Compact 300SC men att investera 10-15k ytterligare och få ner förbrukningen rejält lockar väldigt mycket.
Nä har ingen statistik att komma med tyvärr.
Men är jättenöjd med den. Ser att under dagen så kryper temperaturen i tanken ner och kl 6 på morgonen så är den uppe igen.
Så timerkörningen fungerar perfekt och då är oftast elpriset lågt. Därför är jag nöjd.
Men ska ta någon dag och faktiskt kolla med effektmätaren vad den faktiskt drar under en normal vecka…
Hej! Hittade precis inlägget då vi kikar på en F110. Har du hunnit kika något kring besparing som du vill dela?A Andy_44 skrev:hej
Nä har ingen statistik att komma med tyvärr.
Men är jättenöjd med den. Ser att under dagen så kryper temperaturen i tanken ner och kl 6 på morgonen så är den uppe igen.
Så timerkörningen fungerar perfekt och då är oftast elpriset lågt. Därför är jag nöjd.
Men ska ta någon dag och faktiskt kolla med effektmätaren vad den faktiskt drar under en normal vecka…
Då förstår jag att det är fullt upp med annatA Andy_44 skrev:
Ser att du skrev ovan att du inte stör dig på ljudet. Hur mycket låter den i förhållande till en LLVP? Vi tänkte ha vår i tvättstugan som ligger bredvid kök och vardagsrum (samt under barnens sovrum) så lite nojig att den ska vara allt för störande.
Beror på hur hårt du kör den.T tommyschyman skrev:
Vi tar luft från tvättstuga och ett badrum.
Då räcker det att den går på 50% och då stör man sig inte alls.
Vi har sovrum bredvid och hör den inte ens, men vid 70% hastighet så skulle jag säga att den låter en del.
Hur ställer man in procenten? Finns det en skala i displayen men väljer?A Andy_44 skrev:
Fungerar fläkten hela tiden, att den suger ur luften från badrummen även fast inte kompressorn jobbar?
