Hej,

Har köpt hus och har en gammal pump som läcker värme från varmvattenproduktionen ut i elementen. Det sitter en modern växelventil så tänker att det är dags att byta ut. I samma veva ska vi installera en AC på övervåningen.

Huset:
Byggt 1980
160kvm
120 meter borrhål, borrat 2003
Nibe Fighter 1215-5 sitter i dagsläget
Enkla rör till element.

Offert 1:
Bosch compress 5000 6kW(on/off) + 100 liter arbetstank
Bosch climate 3200i 35E
Utbyte: 99000kr
Nyinstallation ac: 24300kr

Offert 2:
IVT geo 608 2-8 kW
Daikin comfora R 35
Utbyte: 116000kr
Nyinstallation ac: 23000kr

Offert 3:
Nibe S1256 1,5-8 kW
Innova balance 18
Utbyte: 128000kr
Nyinstallation ac: 16000kr

Elinstallationer för AC ingår inte utan kabel måste dras för att de ska kunna koppla in utomhusdelen för samtliga offerter.

Vi har lite knepig installation av AC vilket jag är säker på att offert 1 och 2 har räknat in medan jag ställer mig tveksam till att offert 3 har gjort det så de har specat "standardinstallation".

Offert 1 har även specifikt specat partikelfilter ingår.
Offert 3 så ingår trådlös inomhusgivare.

Vad hade ni gått på?

Boschen är en IVT Greenline HE i annan kostym och rätt gammal.
Dålig energiprestanda när man jämför med modernare pumpar.

https://www.byggahus.se/c/bergvarmepumpar?sort=scop55.desc

IVT mot Nibe hade jag kollat upp servicekostnader och hur många firmor i närheten som kan jobba på pumpen.
Vi hade en IVT innan, men då närmaste firma var 45min bort blev det nått annat när det var dags att byta.

Om den pump du har idag är en IVT greenline så hade de i början en konstruktionsmiss där varmvattnet kunde smita med värmevattnet, men det går att åtgärda.

13th Marine 13th Marine skrev:
Boschen är en IVT Greenline HE i annan kostym och rätt gammal.
Dålig energiprestanda när man jämför med modernare pumpar.

[länk]

IVT mot Nibe hade jag kollat upp servicekostnader och hur många firmor i närheten som kan jobba på pumpen.
Vi hade en IVT innan, men då närmaste firma var 45min bort blev det nått annat när det var dags att byta.

Om den pump du har idag är en IVT greenline så hade de i början en konstruktionsmiss där varmvattnet kunde smita med värmevattnet, men det går att åtgärda.
IVT firman ligger 5 minuter bort och de har även NIBE i sitt sortiment men firman som gett offerten för NIBE ligger en timme bort.

Sitter en Nibe Fighter 1215-5 idag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.