Snabb fråga här om luft-luft-pumpar. Jag vill flytta en innedel som är en av tre som är kopplade till samma utedel. Kan jag tömma innedelen på köldmedel precis som vanligt eller måste det till någon särskild procedur iom att det är flera innedelar? (Alla innedelar är givetvis kopplade separat direkt till utedelen)
 
du sätter innedelen på kyla, stänger kranen för det tynna röret, låter den gå ca 1-2 min, stänger sen kran på tjockare röret, slår av ac:n, och lossar rören. den bör vara tom om du inte har svinlånga rör
 
DonPablo DonPablo skrev:
du sätter innedelen på kyla, stänger kranen för det tynna röret, låter den gå ca 1-2 min, stänger sen kran på tjockare röret, slår av ac:n, och lossar rören. den bör vara tom om du inte har svinlånga rör
Ja precis, det är så jag har gjort förut. Frågan handlade om ifall jag behöver göra något utöver det iom att det här är ett multi-splitsystem. Men jag förmodar att man bara gör som vanligt, alla tre innedelarna har ju helt separata rör.

Långa rör är det dock definitivt, en bit över 12m skulle jag tro.
 
Ja då gör du så som jag beskrev, men kör lite längre stund 2-3 min, låt de andra två innedelarna vara avstängda under tiden.
 
DonPablo DonPablo skrev:
Ja då gör du så som jag beskrev, men kör lite längre stund 2-3 min, låt de andra två innedelarna vara avstängda under tiden.
Perfekt, tack för hjälpen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.