Hej,
Har flyttat in i ett hus där det sitter en hyffsat nu Nibe 1155-12. Huset har en pool som också värms med bergvärmepumpen. I tidigare hus hade vi en Thermia som var mycket "snål" och även om vårt nya hus är kanske 60m2 större så tycker jag denna pump går signifikant mer och drar mycket mera ström. Vi har en extern VV tank.
Huset drar i princip 1600kwh året runt (lite normaliserat), så jag tycker grundlasten är "hög". Mitt problem är delvis att jag inte har stenkoll hur jag ser på alla siffror och inställningar i pumpen. En tanke jag har är att varmvatten drar mycket mer i denna pump eftersom jag har en extern tank?
Vad tänker ni jag ska se över och kanske experimentera kring, och kanske få mera information om vilka delar som drar ström på pumpen? Som sagt, jag har en tanke rörande varmvattenproduktionen, se screenshot på starten.
Tack!
Björn
Har flyttat in i ett hus där det sitter en hyffsat nu Nibe 1155-12. Huset har en pool som också värms med bergvärmepumpen. I tidigare hus hade vi en Thermia som var mycket "snål" och även om vårt nya hus är kanske 60m2 större så tycker jag denna pump går signifikant mer och drar mycket mera ström. Vi har en extern VV tank.
Huset drar i princip 1600kwh året runt (lite normaliserat), så jag tycker grundlasten är "hög". Mitt problem är delvis att jag inte har stenkoll hur jag ser på alla siffror och inställningar i pumpen. En tanke jag har är att varmvatten drar mycket mer i denna pump eftersom jag har en extern tank?
Vad tänker ni jag ska se över och kanske experimentera kring, och kanske få mera information om vilka delar som drar ström på pumpen? Som sagt, jag har en tanke rörande varmvattenproduktionen, se screenshot på starten.
Tack!
Björn
För lite information för att kunna svara.... 1600kwh,är det bara för värmepump? Värma poolen, året runt? Hur stor kåk? Har elpatron gått något? Hur värms vv, går den upp i stopptemp som är inställt när den gör vv eller verkar den går ofta på varmvattnet? Denna modell av värmepump är inveterstyrd så den går I princip hela tiden då det finns värmebehov. Kanske därför ni tycker att " den går mer". Eran gamla kanske var en on/ off vp som går mer av och på. Som vanligt när det gäller lite sådana problem så är det lättare att få stå å titta på siffror i meny för att bilda sig en uppfattning hur den går
Tack, ska försöka ta lite bilder på pumpen. Antar att det är summeringsalternativet som är bäst?V Vector skrev:För lite information för att kunna svara.... 1600kwh,är det bara för värmepump? Värma poolen, året runt? Hur stor kåk? Har elpatron gått något? Hur värms vv, går den upp i stopptemp som är inställt när den gör vv eller verkar den går ofta på varmvattnet? Denna modell av värmepump är inveterstyrd så den går I princip hela tiden då det finns värmebehov. Kanske därför ni tycker att " den går mer". Eran gamla kanske var en on/ off vp som går mer av och på. Som vanligt när det gäller lite sådana problem så är det lättare att få stå å titta på siffror i meny för att bilda sig en uppfattning hur den går
Poolen stängde jag av i september (den var på när jag köpte huset). Men förbrukningen gick ju inte ner tyvärr.
Huset är ca 260m2 där bottenvåning har vattenburen golvvärme och övervåningen vatten radiatorer (en badrum med vattenburen golvvärme).
VV värms av samma pump. Ska skicka lite mer bilder alldeles strax .
B bumpas skrev:Tack, ska försöka ta lite bilder på pumpen. Antar att det är summeringsalternativet som är bäst?
Poolen stängde jag av i september (den var på när jag köpte huset). Men förbrukningen gick ju inte ner tyvärr.
Huset är ca 260m2 där bottenvåning har vattenburen golvvärme och övervåningen vatten radiatorer (en badrum med vattenburen golvvärme).
VV värms av samma pump. Ska skicka lite mer bilder alldeles strax .
varför har du så hög kurva om du har golvvärme?
Är flödesinställningen ställd på golvvärme eller radiator?
Har golvvärmen en egen pump/shuntgrupp? Om den har det, då ställer du flödesinställningen i pumpen på radiatorer. delta på 3 grader är inte effektivt på radiatorer, du bör ha ca 7 graders diff på fram/retur med radiator.
Är flödesinställningen ställd på golvvärme eller radiator?
Har golvvärmen en egen pump/shuntgrupp? Om den har det, då ställer du flödesinställningen i pumpen på radiatorer. delta på 3 grader är inte effektivt på radiatorer, du bör ha ca 7 graders diff på fram/retur med radiator.
Hej, när vi fyttade in så tyckte vet det var varmt i huset. En del raiatorer var strypta och det var alldelese fö varmt för oss nere. Jag sänkte (-4) kurvan och öppnade alla radiatorer, värmen är bättre nu för hela familjen. Just nu tänker jag att värmen inte at några problem, om inte detta pa ett stort satt paverkar forbrukningen…
Jag tror att jag ska borja fundera pa villka andra saker det kan vara, men pumpen borde ju sta for ca 2/3 av var energifarbrukning tanker jag, sa ville borja dar.
Jag tror att jag ska borja fundera pa villka andra saker det kan vara, men pumpen borde ju sta for ca 2/3 av var energifarbrukning tanker jag, sa ville borja dar.
kurva 9 är högt, och desto högre kurva du har, desto hårdare får pumpen jobba, och troligt är också att elpatron går in i onödan, då kurvan är hög. Det är bättre att ha en låg kurva och alla termostater öppnaB bumpas skrev:Hej, när vi fyttade in så tyckte vet det var varmt i huset. En del raiatorer var strypta och det var alldelese fö varmt för oss nere. Jag sänkte (-4) kurvan och öppnade alla radiatorer, värmen är bättre nu för hela familjen. Just nu tänker jag att värmen inte at några problem, om inte detta pa ett stort satt paverkar forbrukningen…
Tack för supporten, efter en tid så får pumpen stanna på den lägre kurvan. Elförbrukningen gick ner med ca 15% och det blev såklart lite svalare men behagligare enligt grabbarna i källaren som i te längre har bastus i sina stängda rum.
Tack igen.
/Closed.
Tack igen.
/Closed.
Klicka här för att svara