K Kim Ahlstrand skrev:
Jag sänkte max temp på varmvattnet, den värmer liksom på för hårt mot slutet och när den tvärt slutar producera varmvatten så hinner den inte kyla av.
Får man fråga vilka nivåer? Jag tror jag har start på 45 och stopp på 48 just nu. Men har bokat in en servicetekniker för fredag.

N Nudeln skrev:
Får man fråga vilka nivåer? Jag tror jag har start på 45 och stopp på 48 just nu. Men har bokat in en servicetekniker för fredag.
Fick du något svar från felsökningen av servicetekniker? Har exakt samma fel

M Mor3n skrev:
Hae fått lov att sänka max temperaturen på varmvattnet för att den inte ska slå ut hög kondensator.

M Mor3n skrev:
Nä, inte direkt. Det som återstår är att försöka rengöra slingan. Har beställt 20 kg citronsyra som ska blandas in i tanken, men har inte orkat ta tag i det. Kanske blir till sommaren. Tror dock egentligen inte vi har beläggningsproblem då vi har kommunalt fint vatten, men kanske ger det ett försök ändå (om orken finnes). Kör med rejält låga temperaturer nu istället (men givetvis med periodisk höjning varannan vecka).

Har haft liknande problem på en nibe vvm 325s. Om problemet med övertemperatur försvinner när du sänker tempen på varmvattnet då misstänker jag att du får dåligt flöde av någon anledning. Om du inte redan har kollat sakerna nedan så kan det vara värt ett försök:

Kolla rören ut från växelventilen. Blir rören mot radiatorerna/golvvärmen heta vid vv-produktion så har kanske växelventilen kärvat ihop. På min var det enkelt att lyfta av motorn och motionera ventilen för hand.

Verkar ventilen ok så kan problemen beror på luft. Testa att avlufta pannan.

Hjälper inte det så kan det bero på igensatt smutsfilter om du har ett sådant. Testa att rengöra.

Hjälper inget så kan du testa att höja pumpen lite. Det löser inte grundproblemet men kan eventuellt göra så att konsekvenserna i form av övertemperatur inte uppkommer.

D D_Anders skrev:
Har haft liknande problem på en nibe vvm 325s. Om problemet med övertemperatur försvinner när du sänker tempen på varmvattnet då misstänker jag att du får dåligt flöde av någon anledning. Om du inte redan har kollat sakerna nedan så kan det vara värt ett försök:

Kolla rören ut från växelventilen. Blir rören mot radiatorerna/golvvärmen heta vid vv-produktion så har kanske växelventilen kärvat ihop. På min var det enkelt att lyfta av motorn och motionera ventilen för hand.

Verkar ventilen ok så kan problemen beror på luft. Testa att avlufta pannan.

Hjälper inte det så kan det bero på igensatt smutsfilter om du har ett sådant. Testa att rengöra.

Hjälper inget så kan du testa att höja pumpen lite. Det löser inte grundproblemet men kan eventuellt göra så att konsekvenserna i form av övertemperatur inte uppkommer.
Växelventilen verkade ok när servicemannen var här, vi försökte avlufta både en och två gånger (vet inte om F1226 är notoriskt svår att avlufta)... Vi snarare sänkt pumpen så att värmen skulle få mer tid att vandra till tanken, rätt eller fel 🤷🏼‍♀️

N Nudeln skrev:
Växelventilen verkade ok när servicemannen var här, vi försökte avlufta både en och två gånger (vet inte om F1226 är notoriskt svår att avlufta)... Vi snarare sänkt pumpen så att värmen skulle få mer tid att vandra till tanken, rätt eller fel 🤷🏼‍♀️
Behöver inte vara fel. Lagom är nog bäst tror jag

• Gilla
Nudeln
  • Laddar…
N Nudeln skrev:
Tror dock egentligen inte vi har beläggningsproblem då vi har kommunalt fint vatten,
Tro mig.. kommunalt vatten är ingen garanti att det inte kan bli beläggning. Men det är betydligt vanligare när man har eget vatten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.