Hej!
Vi har klagat på resonansljud från vår bergvärmepump och nu har installatörern varit här och bytt till längre flexislangar. Ljudet har dock blivit värre, troligtvis till följd av att flexislangarna nu ligger spända mot varandra - det kan väl inte vara korrekt? Ni som har koll, ska det se ut så här och ska de ligga tryckta mot varandra? Vi har haft hit installatören nu flera ggr för att få ordning på vibrationerna och det blir inte bättre.
Vi har klagat på resonansljud från vår bergvärmepump och nu har installatörern varit här och bytt till längre flexislangar. Ljudet har dock blivit värre, troligtvis till följd av att flexislangarna nu ligger spända mot varandra - det kan väl inte vara korrekt? Ni som har koll, ska det se ut så här och ska de ligga tryckta mot varandra? Vi har haft hit installatören nu flera ggr för att få ordning på vibrationerna och det blir inte bättre.
Vibrationerna kommer från VPn inte från slangarna. Flexibiliteten i slangarna dämpar/stoppar vibrationer och ljud. Att de ligger mot varandra påverkar rimligen väldigt lite.L Leovegas skrev:
Det ser ju inte snyggt ut. Men rent funktionellt har det knappast någon betydelse.L Leovegas skrev:
Kanske läge att någon mer tittar på saken. Installatören skulle ju kunna skicka någon annan ur personalen. Eller ni kan anlita den ni vill.L Leovegas skrev:
Jag skulle leta efter andra förklaringar/felkällor än slanganslutningarna till att börja med.
Absolut, ljudet kommer från VP, men ljudet leds vidare från VP via slangarna. Slangarna leder sedan vibrationerna vidare i rör som är stumt fästa i taket.O skrev:
Vibrationerna kommer från VPn inte från slangarna. Flexibiliteten i slangarna dämpar/stoppar vibrationer och ljud. Att de ligger mot varandra påverkar rimligen väldigt lite.
Det ser ju inte snyggt ut. Men rent funktionellt har det knappast någon betydelse.
Kanske läge att någon mer tittar på saken. Installatören skulle ju kunna skicka någon annan ur personalen. Eller ni kan anlita den ni vill.
Jag skulle leta efter andra förklaringar/felkällor än slanganslutningarna till att börja med.
Eftersom ljudet på våningen ovanför blev markant sämre efter de bytte till dessa flexislangar enligt denna konstruktion och vi nu, direkt efter, har fått oljud både kring 50 hz och 100 hz (tidigare bara 50 hz) vore det dumt att anta att det inte har något samband.
Det är tydligt att det rör sig om lågfrekvent stomljud som varierar i densitet på våningen ovanför beroende på plats.
Har också haft problem med ljud från BVP, ett högfrekvent tjutande som letat sig in i huset genom golvvärmen i frammatningen mellan pumpen och fördelarcentralen och som passerar en korridor mitt i huset.
Framförallt tänker man på det när man skall sova och det är det enda man hör i tystnaden.
Står man vid själva pumpen låter det nästan ingenting men lägger man örat mot kan man tydligt höra det.
Jag gick lös med några stripes och ett elastiskt rep på rören jämte pumpen, tänker att desto mindre flexibilitet det finns i rören desto sämre leder de ljud och det har hjälpt markant.
Framförallt tänker man på det när man skall sova och det är det enda man hör i tystnaden.
Står man vid själva pumpen låter det nästan ingenting men lägger man örat mot kan man tydligt höra det.
Jag gick lös med några stripes och ett elastiskt rep på rören jämte pumpen, tänker att desto mindre flexibilitet det finns i rören desto sämre leder de ljud och det har hjälpt markant.
Kan du berätta mer om din lösning med stripes och rep? Låter intressant.Kvackatore skrev:
Har också haft problem med ljud från BVP, ett högfrekvent tjutande som letat sig in i huset genom golvvärmen i frammatningen mellan pumpen och fördelarcentralen och som passerar en korridor mitt i huset.
Vinner inga designtävlingar men för oss hjälpte det. Har även sett att man kan hänga gummityngder för att motverka resonans.L Leovegas skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det är en vinkelplåt typ modulskena som sitter infäst i taket. Sitter den infäst i värmepumpen kanske den orsakar oljudet ?
Vi hade problem med stomljud som kom från infästningen av bypassen. Lindade några varv vulktejp mellan kopparröret och klämman, sen blev det tyst. Snart 17 år sedan.
Vår värmepump sitter i källaren
Vi hade problem med stomljud som kom från infästningen av bypassen. Lindade några varv vulktejp mellan kopparröret och klämman, sen blev det tyst. Snart 17 år sedan.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
Hej! De har bytt och justerat flexislangarna och det bullrar betydligt mindre nu. När man känner på rören nu skakar de inte iaf. Dock finns lite ljud kvar.F fusion skrev:Det är en vinkelplåt typ modulskena som sitter infäst i taket. Sitter den infäst i värmepumpen kanske den orsakar oljudet ?
[bild]
Jag tror som du, att fästena i taket är problemet. Den som syns på bilden har ingen koppling till pumpen men det är långa rördragningar med många fästen i taket på annat håll, som vibrerar från pumpen. Ljudet är lågfrekvent och det går att hitta punkter på våningen över där det är helt tyst och punkter där det låter betydligt mer så jag är övertygad om att det stomljud som kommer från fästena i taket där rören går. Tyvärr är det en hel del fästen (BRF) och längre rördragningar.
Har läst om andra BRF:er som har haft samma problem och i ett fall var lösningen att koppla ifrån rören från taket och ha dem på stativ (ex här: https://www.stockholmshus8.se/?rID=1166)
Någon här som vet något om sådana golvstativ för rör?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden