Värmepumpar
Josth: Tycker priset låter lite högt för Shorai men det beror förstås på vad som ingår i installationen också.
Krux: [citat] håller med dig om att man ska försöka laga och hålla igång saker ! Folk är för snabba med att byta ut många gånger men o detta fallet som du säger när den är 25 år och så pass mycket jobb så är det bäst att byta ut
Comfort Thomas: Du vet att tråden nästan är 2 år gammal och troligen har man redan köpt ;)
Boilerplate4U: Mitt tips är att ta in offerter från tre olika leverantörer som får ge sin syn på saken. Har du kollat med VärmepumpsForum?
Keeefan: Den gamle lever och är stark! Med väl förankrad stege, långkalsonger, mössa, vantar och med vårsolen i nacken gav jag mej på pumpen i lördags. Lyckades klä av den trots att den satt väldigt trångt monterad upp under yttertaket. Kollade anslutningskontakten till fläkten, ingen oxid, ren och fin. Kollade över kretskorten (lödsidan, de som är uppåt så som den är konstruerad) men
Uffe Puffe: Tack Demmpa och Josth! Jag testar i morgon med att fylla luft.
DonPablo: Din pump är varvtalsreglerad, den går bara på högre varv om du bockar ur spärrbandet, den går dock inte på full effekt jämt, utan den kan jobba på högre varv och ge mer effekt. Styrningen i din f serie är lite äldre, men mer beprövad än den på s-serien. Den funkar minst lika bra, bara det att den inte är appstyrd, vad man nu ska med det till?
Martin_: [citat] TS har en luftvärmepump och en utedel med lameller precis som innedel. En bergvärmepump har inte en utedel utan bara slang så du behöver inte bry dig om det (y)
Mwelander: [citat] Bytet genomfört, den hörs nästan inte alls längre. Stort tack för tipset
WestbergA: Uppdatering: Problemet löst (troligen)! Det var magnetfiltret i köldbärarkretsen som var (nästan) helt igensatt. Bravida var här och sköljde ur hela köldbärarsystemet nu i veckan och rensade filtret som såg ut som ett diskmaskinsfilter som inte rengjorts på 5 år.... Bravida-killen trodde att det inte blivit rentgjort på kanske 15-20 år.... Konsekvensen var att kompressorn fick jobba
NoOne2k: I samband med att vi byggde till huset så förberedde jag med tomrör för att kunna dra in kollektorslang till värmepumpen. I dagsläget har vi en FLVP men den är för liten till de 213kvm huset numera är. Tanken är att istället när den havererar satsa på jordvärme eller bergvärme. Det bästa är såklart om det hela tiden är fall på kollektorn från värmepumpen, så att det inte
Josth: Förmodligen siffra 5½ för att få ~20 °C om det är MMA termostater som det verkar.
Plutus: Normalt är det en blandning av vatten och något frysskydd (ofta sprit) men när det är så lite som ska fyllas kan du fylla med vatten. Du kan koppla en vattenslang till säkerhetsventilen på toppen av kärlet och öppna den under påfyllningen. Annars har du nog en plugg under isoleringen på kranen bredvid som du kan ta bort och ersätta med en passande koppling.
Josth: Du kan också prova att ta in offerter via t.ex.: http://energioffert.se/
Anonymiserad 137805: fina sanyo jag är rädd för att kortet har gått och ser du inget uppenbart som svällda kondensatorer är det nytt kort som gäller. Kan vara så att ahlsell har kvar sådana och man kan göra ett bra pris
Ken: Aha, då fattar jag, nä, hela paketet skall till andra ändan av huset. Kollade med en installatör och dom tyckte att det inte va nån vidare idé att flytta en 12 gammal pump. Kostnad för detta skulle bli ca 7000 kr, kan hålla med där.
Anonymiserad 137805: placering i gillestugan ser bäst ut du får ut mest då det blir det största utrymmet. förhoppningsvis få in lite värme i motionsrummet eller där kommer det bli varmt ändå, ev hjälp till med fläkt i motionsrummet. en enkel utsug om du inte har någon FTX motsv kan ju behövas i detta rum ändå för att hålla uppe syretillförseln
yoxler: [citat] aaaa jag har läst om den berömda 5.1.11 men inte hittat den, tänkte att jag hade annan mjukvara :D Men nu är den hittad och jag har satt max till 70% Stort tack alla för er hjälp!
Josth: Man kan ha aktiva termostater i sovrummen om det ska vara svalare där. Annars är det bra om värmepumpen får styra värmen. Susar det i radiatorer och ventiler är det nog cirkulationspumpen som är för högt inställd.
Klasliden: [citat] Röris får köpa och installera, även om priset kan bli billigare om jag köper pump själv finns det alltid en viss "tröghet" om man kommer med eget mtrl...
lordi: Kontrollmät framledningstemperaturen med en bra termometer, och jämför med vad givaren visar i displayen. Har givaren en korrekt placering?
stahre87: Hejsan. Kliar mig i skallen. Jag köpte för en tid sedan ett oanvänt kit med hitachi luft-luft. Allt i osprättat original emballage. Skulle till att installera detta i helgen men blir inte klok. Modellerna enligt kartonger samt märkskylt är hitachi rac-35wpc (utlmhusdel) samt hitachi ras 35-fh6. Medföljande instruktioner visar ett kopplingshema som inte stämmer med kopplingspunkt på
forester03: [citat] Såg att Eldkraft har den oxå.. lite billigare.