Vi är nyinflyttade i en villa och för att värma upp ett stort uterum finns en luft-luftvärmepump. Den är monterad på väggen på huset och nu när det är kyligt ute brummar den igång oftare än inte. Det är mycket buller från den och jag funderar på

1) Är det för att den är till åren som den för så mycket oväsen (ingen tidigare erfarenhet av sådan pump)?

2) Den är idag monterad på fasaden, om man skulle byta ut den och istället sätta den på ett fristående fundament några centimeter från väggen, skulle det få bort det mesta av oljudet? Alltså, kan man anta att det jag upplever som buller snarare är vibrationerna som sprider sig i väggen än just ljudet från maskinen som hörs genom väggen? Man hör ju inget av grannens luftvärmepump när man är inomhus liksom... även om den står ett antal meter bort.

Garanterat förstärker infästningen i fasaden oljudet.
Den kan också vara gammal eller skitig eller lagerljud.
Oavsett så tycker jag ni ska fästa den i ett gjutet fundamente i marken, se över var oljudet kommer ifrån och montera nya bättre gummielement till upphängningen.

Själv gjöt jag ett fundamente på berget utanför huset, den pumpen är tyst.

Lycka till.

/W

Handyman 1 skrev:
Ja,tystast blir den förstås på ett markstativ,man kan prova byta dämparna till fjädermodell,brukar bli tystare.
[länk]
Ska testa, tack.

Handyman 1 skrev:
Ja,tystast blir den förstås på ett markstativ,man kan prova byta dämparna till fjädermodell,brukar bli tystare.
[länk]
Bytet genomfört, den hörs nästan inte alls längre. Stort tack för tipset

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.