P
Petersrör: [citat] faktiskt!! Enkelt när man har rivit ur den gamla så är det enkelt att koppla på slangar på Till och retur. Så kopplar man alt annat under tiden som systemet sköljs och blir som nytt. Har man hittar en själsfrände!? (förlåt tråd startare).
39 svar · 8,2k läst
·
C
Comfort Thomas: Panasonic har det inte, åtmindstånde inte dom senaste 20 åren av dom modeller som finns här i sverige. Förut hade Sanyo och syskonet Argo det på vissa modeller
18 svar · 3,9k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Har du fler radiatorer med vatten i? Hur värms huset annars?
1 svar · 1,1k läst
·
C
Comfort Thomas: Dom fungerar bra, kostar dock en del i inköp och det kostar några hundra att driva per säsong
1 svar · 1,1k läst
M
mxjolle: Nuså, lite rättelse i tråden för om någon annan upplever samma problematik. Låg kompressor temp var mycket lätt åtgärdat, givaren hade lossnat:crysmile: Borrhålet är 135m, inte 100 som jag kanske tidigare nämnt. Pumpen servad och allt i sin ordning. Inget fel på elpatronen. Blev lite skraj när killen sa "Nu blir du säkert glad" Det bara knöt sig i magen innan han pekade på de
24 svar · 6,3k läst
·
Christer_77
Christer_77: Temp på NIBE attack var satt till 0. Så elpatronen sattes aldrig igång. Satt till 40 nu så vi får se hur det fungerar.
2 svar · 1,6k läst
W
wips wips: [citat] tackar för detta
7 svar · 2,3k läst
D
DrPersson: [citat] Ja huset är gammalt med gamla fönster och radiatorer# när det fixas i sommar är jag övertygad om det blir mycket bättre bättre just nu vill jag bara få det till att fungera bäsf möjligt så vi inte fryser nu der är så kallt Kunne ju bara ställa kurvan på 55, men vill ju att hyresvärden också tycker det är bra med så låg kostnad som möjligt - så vi hjälper varandra
29 svar · 8,8k läst
·
B
bjornen99: Jag tänkte rätt, men det hjälpte inte. Har insett att servicegubbarna glömde slå på eltillskottet efter en reperation förra våren. Nu när eltillskottet är på blev det varmt igen.
1 svar · 1,9k läst
·
A
ArvikaBRF: Det är bergvärme. Djupet vet jag inte. Ja, det står 1909 ”i pappren” som det står på många gamla hus, så sekelskifte är en uppskattning, men definitivt inte nyare. Dock har det blivit totalrenoverat 2003-2006 eller liknande. Har bara bott här 4 månader.
25 svar · 2,3k läst
·
P
Penningpolitik: Tjena! Jag vill bara tacka alla som hjälpt mig! Även familjen tackar er, för nu är det varmt i huset för första gången sen vi flyttade in!
33 svar · 6,3k läst
·
J
JN82: Pratade med en vvs:are i morse. Vi har kommit fram till att cirkulationspumpen är kass.
3 svar · 1,9k läst
1
1Kjell-Erik ingemar: Fläkten på utedelen har lagerfel. Den för oväsen och stannar ibland. Är det någon här som vet hur man kan öppna fläkt motor och byta lager.
0 svar · 1,6k läst
N
NikeWolf: Hej o tusen tack allihopa!!! Vi fick mkt bra hjälpa av en medlem här. Men va tvungna att ta ut bravida för att byta en kontaktor o de 2 rören. Så nu får jag kolla smutsfilter 5 ggr/vecka = mycket skit [citat] Nu har vi dock fått en annan trist nyhet Vårt "nya sen i våras) expansionskärl läckte ur allt vatten. O det visa sig vara en vattenläcka i golvet (de 2 sista element, så de är
56 svar · 4,7k läst
·
useless
useless: Ja, huset var väl lite utkylt så den får gasa på ordentligt för att komma ikapp?
15 svar · 17,3k läst
·
J
Josth: Håll den i handen ett tag och se efter vilken temperaturgivare som visar ca 37 °C i displayen.
1 svar · 3,3k läst
·
useless
useless: Verkar inte troligt på avluftsidan ska det vara neråt 0 grader när kompressorn går. Det troliga är, som sagt var, att luften kyls i rören mellan rummet och värmepumpen. Det jag tycker är konstigt är att rören går i mellanbjälklaget om jag förstår beskrivningen rätt?
14 svar · 7,5k läst
O
Ovation: [citat] När man ser på Shunten på första bilden så står den på ca 20%öppning. Du kanske även har kurvan för lågt ställd.
3 svar · 3,0k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Nä jag köpte den som bara levererar pulser, tänkte att jag börjar så. Man kan ju komplettera med en shelly sedan, lär sätta mig in mer i HA först känns det som. Ska beställa lite shellyprylar till fönsterbelystningen snart, kanske får bli en då :)
12 svar · 3,2k läst
·
J
Josth: Man ersätter el-patronen med fjärrvärmen genom att sätta in ett extra reläkort, koppla om några kablar för styrningen och ta bort ledningarna till el-patronen. När temperaturen i 310P sjunker till dit el-patronen skulle slagit till så växlas uppvärmningen över till fjärrvärmeväxlaren. När kompressorn jobbat upp temperaturen i 310P dit el-patronen skulle slagit av så växlar
9 svar · 5,6k läst
·
L
Leffegeorg: Nu blir det ju en golvvärmelösning och endast radiatorer på loftet. Tänker jag fel nu?
7 svar · 1,0k läst
P
PurreP: Med en luft/vatten så står ju egentligen hela värmepumpen ute, du måste ju dock ha vvb inne och den har väl ungefär de måtten du angav. Den är ju dock inte i närheten av så tung som en värmepump, det brukar gå att plocka av sidoplåtar och eventuellt lite isolering om det krisar...
1 svar · 1,1k läst
·
K
Kabehusvagn3328: Inte lätt E1 pumpen är säkert tom på kylmedel, den andra har nog lite kylmedel kvar, de måste fyllas på med R 410 a båda två, o dag svårt att hitta en certifierad kylmontör som fyller, man måste hitta läckan först oftast i kompressorn, eller utedelen rören vibrerar med åren och släpper lite i tätningarna kylmedel går ju att köpa från Italien, per post, men att fylla skall man
3 svar · 677 läst
useless
useless: Platta till en dm av kopparrören med slägga och lämpligt mothåll. Sen kapar ni mitt på platten och håller tummarna...
8 svar · 10,1k läst
·
Daniel Pynnönen
Daniel Pynnönen: För framtida referens, även om det är otroligt att någon skulle få samma problem. Bortse från alla kommentarer ovan, det är helt fel spår. Nyckeln här är att läsa värdena som maskinen visar, närmare bestämt VB-fram och VB-r. VB-Fram är temperaturen som pannan skickar ut i elementen, inom parantes den temp den skulle vilja skicka ut. Mitt problem var att VB_Fram pendlade runt 30
13 svar · 8,4k läst
·
Robert63
Robert63: [citat] Inte märkt något, kör fortfarande detta vid behov. Kommer ju även i kontakt med gummilister, plastdetaljer och lack utan att skada vid ordinarie användning.
2 svar · 17,4k läst
·
R
Ronny68: Hittade modellbeteckningen och den är EcoAir 105. Jag funderar på att köpa en sådan här: https://www.climaco.se/draneringstrag/varmekablar/varmekabel-for-utedelar/varmekabel-50w-m-med-and-termostat/ Ser inte ut att finnas jättemycket ledig plats i plinten? [bild] [bild] [bild] [bild]
42 svar · 21,0k läst
·
Abysseri
Abysseri: Viktig poäng. Kan det också bli svårare att använda jordens kyla på sommaren för att kyla huset? Då det förmodligen är varmare under växthuset än under vanlig mark?
4 svar · 7,0k läst
·
C
Comfort Thomas: Det måste väl ha gjorts någon form av energiberäkning som visar vad man som köpare kan förvänta sig att den ska förbruka så det finns någon vits med köpet ?
7 svar · 3,5k läst
L
lordi: Ofta kommer det en liten puff när man öppnar locket. Men jag har någon enstaka gång råkat ut för att det läckt som fan så att man inte kan lossa helt. Om det är ventilen som kärvar, vilket är mycket troligt, så hjälper det ibland att justera den lite, om man har tur. Detta ska man inte ge sig på utan att ha kopplat på manometerställ, för det kan lätt gå åt skogen annars. Jag
3 svar · 5,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.