Jag behöver hjälp att diagnosticera vårt värmesystem, primärt bergvärmepumpens beteende.

Huset: Östersund
- Byggt 1978
- Totalt yta: 240 m2 (180 / 60)
- Värmeförbrukning: ca. 30 MWh värme (10 MWh el...)

Värmesystem:
- Bergvärmepump: Thermia Calibra (varvtalsstyrd / frekvensomriktad kompressor) - https://www.thermia.se/varmepumpar/...mepumpar/calibra-bergvarmepump-jordvarmepump/
produktdatablad - http://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Datablad_Calibra_191126.pdf

- Borrhål: ca. 120-150 m djupt, borrat tidigt '00-tal

- Vattenelement: Enkelväggiga panelradiatorer, typ Lenhovda panelradiatorer byggda för 60-80 C framledningstemperatur (direktverkande elvärme i orginal i huset)
https://www.rinkabyror.se/artikel/radiator-mp-400-500-r15/

Ventilation:
- FTX system (Heru 100 S med roterande vvx)

PROBLEMEN:
1) Tappvarmvattnet värms inte upp till bekväm temperatur, utan snarare 30-35 C
Temperaturspik i graf över tappvarmvattnets temperatur över tid på värmepumps display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2) Köldbärare ut pendlar i temperatur (se bild). I princip så är det kompressorn som av någon anledning inte kan köra jämnt
Graf som visar ojämna temperaturfluktuationer i köldbäraren för en bergvärmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inställningar för närvarande:
- Tappvarmvatten: Inställt på "Normalt driftläge", det har tidigare gett ca. 45-55 C i tappvarmvatten när det värms upp
- Värmekurva: Vid -20C ute ska den ge ca. 60C inne för att vi iaf ska ha +20C innetemperatur...

Utomhustemperaturen senaste veckorna har varit:
-25 <-> -15 C

Hypoteser:
1) Borrhålet är utkylt - Jag hoppas inte på det.... Värmepump har en funktion för att (på något sätt) detektera om den förbrukar för mycket värme ur borrhålet jämfört mot vad detta kan leverera. Jag har dock inte förstått hur jag kan ta del av den informationen / signalen från värmepumpen för att se om det är strulet....

2) Luft eller annat krafs i kollektorslangen - Hur kontrolleras det?

Åtgärder i närtid för husets värmesystem....
- Tilläggsisolering på vinden för att minska värmeförbrukningen
- Byte av radiatorer till flerväggiga moderna vattenradiatorer för att kunna minska framledningstemperaturen

Tackar på förhand!

H
Mw/h i elförbrukning för värme var mycket..
Det ska vara Kw/h. Men det står i menyerna vilken temp du har på brine in från berget. Du får läsa manualen. Om huset förbrukar mera energi än vad borrhålet kan ge så spelar det ingen roll att du har en invertermaskin då ditt hus förbrukar mycket mera än vad dit borrhål kan ge. Där blev du lurad av någon säljare. Energi är energi och det spelar ingen roll vilken teknik som används. Behöver dit hus tex 10 kw ja då är det det som behöver komma från din värmepump/borrhål på ett eller annat sett inverter eller inte inverter.

H H-Thomasson skrev:
Det ska vara Kw/h.
Nej, det ska vara MWh eller kWh. 30 MWh är samma sak som 30 000 kWh, så det är inget konstigt alls att skriva MWh istället för en massa nollor.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
Genom att byta till lågttemperaturradiatorer kan du få en bättre verkningsgrad på värmepumpen. Om det "lönar" sig tål att räkna på. Vad gäller tappvarmvatten så borde elpatronen gå in vid behov. Har du spärrat elpatronen möjligtvis? Det kan annars vara växelventilen som kärvar som gör att du inte får tappvarmvatten.

ClasseClas
useless useless skrev:
Nej, det ska vara MWh eller kWh. 30 MWh är samma sak som 30 000 kWh, så det är inget konstigt alls att skriva MWh istället för en massa nollor.
Visst är det så! De flesta är vana vid kWh men det går lika bra att uttrycka energiförbrukning i MWh.
K=Kelvin (temperatur)
k=kilo (1000)
M=mega (miljon, 1 000 000, 1000 x 1000)

Tappvarmvattnet - Det var ett larm som låg på för hög temperaturskillnad mellan kölbärare ut / in. När det kvitterade kickade maskinen igång igen och producerade varmvatten.

Pendlande kompressor - Kompressorn fortsätter däremot att pendla av nån anledning. Det syns på grafen för köldbäraren ut (Brimr ut). Nån som har nån idé om vad det kan bero på?

H H-Thomasson skrev:
Det ska vara Kw/h. Men det står i menyerna vilken temp du har på brine in från berget. Du får läsa manualen. Om huset förbrukar mera energi än vad borrhålet kan ge så spelar det ingen roll att du har en invertermaskin då ditt hus förbrukar mycket mera än vad dit borrhål kan ge. Där blev du lurad av någon säljare. Energi är energi och det spelar ingen roll vilken teknik som används. Behöver dit hus tex 10 kw ja då är det det som behöver komma från din värmepump/borrhål på ett eller annat sett inverter eller inte inverter.
30 MWh/år i värmeenergiförbrukninh

Bergvärmepumpen är på 12kW effekt

Borrhålet som du skriver däremot kan bara leverera en viss värmeeffekt och denna ösnakr jag klura ut vad den kan vara. Nåt tips på hur?

Du ser det på temperaturen på framledning kölbäraren in från borrhålet.

Det bör nu i början av februari vara på omkring 0 grader eller varmare. (-1 grad är på gränsen för temperaturen då du kommer att behöva kräma ur ytterligare värme ur borrhålet i minst en månad till vid ort Östersund.

Är det redan nu på säsongen ett antal minusgrader, säg -3 grader eller kallare så har ditt borrhål inte tillräckligt med värme/energi kvar för att klara husets effektbehov vid riktigt kalla dagar.

Ett annat fel kan vara dåligt tryck i radiatorsystemet. I ditt hus bör trycket ligga på 1-1,5 bars tryck. Fyll på vatten med ventilen vid behov.

Lågt vattentryck kan bero på läckor i rörsystemet.

• Gilla
WestbergA
  • Laddar…
WestbergA WestbergA skrev:
2) Köldbärare ut pendlar i temperatur (se bild). I princip så är det kompressorn som av någon anledning inte kan köra jämnt
Har inte hela bilden men känns det inte som lite hög differens mellan KBin och KBut? Och att funktionen för att förhindra förfrysning av borrhålet slår in vid ca -7 på KBut? När KBut har stigit lite startar/varvar kompressorn upp igen. Stor diff är ett tecken på lågt flöde, testa om du kan få lite mer flöde på brinen.

Redigerat:
  • Gilla
WestbergA
  • Laddar…
Der nu att din köldbärare varierar kraftigt i temp och att pumpen är på 12 kW. (Maxeffekt)

För ditt värmebehov är både pump och borrhål underdimensionerad.

Du borde ha ett borrhål med aktivt djup på 180-200 m alternativt två borrhål.

Dessutom kräver en vinter som denna en pump med maxeffekt på 16 kW.

Vet dock inte återvinningsgraden för FTX och husets klimatskal (isolering, fönstertyp mm)

• Gilla
WestbergA
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Vet dock inte återvinningsgraden för FTX och husets klimatskal (isolering, fönstertyp mm)
FTX-aggregatet ligge rpå ca. 85% verkningsgrad av värmeåtervinning.

Jag har gjort en energibehovsanalys (hemmasnickrad) i denna tråd;
https://www.byggahus.se/forum/threa...ng-av-vaermesystem.393437/page-2#post-3918194

Grovt så behöver jag troligen 36 W värme/m2 (8,4 kW värme) om jag räknat rätt. Sen om borrhål m.m. klarar av att leverera det är en annan femma.

Min farhåga just nu är att hålet är för svalt ja, att det var för grunt borrat från början och att jag behöver bättra på det.....

Då har du ett mycket väl isolerat hus. 35 kWhkvm, år är mycket lågt dvs det bör vara nybyggt med mycket god isolering i alla delar av klimatskalet.

Då är det något fel med bvp-systemet om köldbäraren kyls ner till dessa nivåer.

Min farhåga just nu är att hålet är för svalt ja, att det var för grunt borrat från början och att jag behöver bättra på det....
Är ingen expert men spontant känns hålet lite grunt, det håller jag med om. Den misstanken stärks också av att man ”förr” (innan de varvtalsstyrda pumparna) ofta dimensionerade för typ 80% effekt- och energitäckning på kompressordrift . Detta för att undvika allt för många start/stop vid låglast då detta sliter på kompressorn.

Dock, hålet klarar ju att leverera mellan 0 och +0.5 grader på KBin. Vet inte var gränsen går, men det känns som att det borde gå att ta ut effekt ändå. Här får någon annan ge synpunkter. Det är KBin som ju är hålets temp och som avgör om det är ”uttömt” eller ej.

FTX-aggregatet ligge rpå ca. 85% verkningsgrad av värmeåtervinning.

Jag har gjort en energibehovsanalys (hemmasnickrad) i denna tråd;
[länk]

Grovt så behöver jag troligen 36 W värme/m2 (8,4 kW värme) om jag räknat rätt. Sen om borrhål m.m. klarar av att leverera det är en annan femma.

Min farhåga just nu är att hålet är för svalt ja, att det var för grunt borrat från början och att jag behöver bättra på det.....
Du verkar ju vara något spåren angående borrhålet. Som jämförelse har jag ett liknande hus i storlek men äldre och med dålig isoleringsstandard(I Nälden). Två borrhål 170+150 m. Årsförbrukning 16 MVH totalt med hushållsel.

mvh LOB

K
- Borrhål: ca. 120-150 m djupt, borrat tidigt '00-tal
Hittar du din energibrunn i registret här nedan?
Om ja, kan du skriva ut infon om brunnen du hittat där?

SGUs Kartvisare

• Gilla
WestbergA
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.