F
forester03: [citat] Såg att Eldkraft har den oxå.. lite billigare.
20 svar · 10,0k läst
·
DonPablo
DonPablo: 370 är ungeför det du har nu, bara nyare skal och mjukvara display m.m. 730 är en inverterpump, som kramar ur mer energi ur frånluften, men den lever också om mer.
3 svar · 3,4k läst
J
jdaniels: [citat] Exakt vad som hade hänt, en kabelsko gick knappt att känna igen.
31 svar · 9,8k läst
·
S
Sista spiken: [citat] Hyr alltsedan starten 2003. Kostar MYCKET varje månad, härav beslutet att återuppväcka det befintliga bergvärmesystemet, vilket installerades 1985.
34 svar · 5,9k läst
J
Josth: Borrdjupet verkar lite kort men det är främst husets energibehov som avgör det. Om det finns mekanisk frånluftsventilation kan det vara på sin plats att komplettera med frånluftsmodul.
1 svar · 1,1k läst
·
Lazz
Lazz: Nej där är inga problem.
18 svar · 9,0k läst
·
S
stensättra: Men om det blir varmt i grunden blir det väl ingen kondens? Det är väl bara när varm luft möter kallt?
11 svar · 2,6k läst
M
Majken89: [citat] Idag är det vedpanna som värmer huset. Jag har också noterat att det är olika kW är det bättre att köra på en större? Tex Bosch har ett pris under IVT offerten men mer kW. Vi kollar pris med rot (i alla offerter så är det pris med rotavdrag) Något speciellt märke du tycker vi ska undvika? Eller är det hugget som stucket finns en hel drös att välja på.
4 svar · 3,7k läst
·
Logad
Logad: Blir alltid lite roliga grejer vid en installation. CTC hade levererat en 3 bar säkerhetsventil för tappvattnet. Det blev lite blött när vi drog på vattnet. Snabbt byte till standard 9 bar som de råkade ha i bilen. Elnissen hade kopplat pumpens nolla till fel neutralskena vilket gjorde att 2 jordfelsbrytare löste ut... Jag har 3 jordfelsbrytare varav en är en typ med fördröjd utlösning
10 svar · 6,9k läst
hlph
hlph: Vi hade betydligt hyggligare säljare, det frågade oss om vi var intresserade av en förlängning försäkringen och det var mycket just då så vi sa ja till det och tänkte att vi får ta ställning till om det är vettigt med försäkring året efter, så vi kom ju väldigt lindrigt undan. Det var väldigt mycket pengar, men er pump är ju dubbelt så stor som vår. Jag hade nog också bytt
8 svar · 4,9k läst
H
HusSeb: [citat] Det funkade! Hussäljarna hade uppenbarligen ingen koll med tanke på instruktionen de gav mig.. STORT TACK!
2 svar · 3,6k läst
·
King Average
King Average: Du kommer spara in någonstans mellan 5000-7000kwh årligen med en F370, så det är en billig investering. Om du snittar ett värmebehov på ~3kw under uppvärmningssäsongen kan du räkna med att ditt hus endast behöver snitta ~2kw ur väggen med en F370. På sommaren kan du låta kompressorn sköta varmvattnet själv så slipper du eltillskott där också.
17 svar · 7,2k läst
C
Comfort Thomas: Gäller att man är hemma och kommer ihåg att dra iväg pulkan eller baljan för annars sitter den fast där till våren :cool:
23 svar · 12,4k läst
·
Sam1981
Sam1981: [citat] Vet ej om detta framgår av menyerna i denna maskin, hittade inget om det i användarmanualen...
6 svar · 10,1k läst
·
F
Anonymiserad 137805: Jag garanterar dig att du fått bort detta på mindre än minuter med varmvatten inklusive hoprullning av slang
5 svar · 3,2k läst
C
Anonymiserad 137805: Kasai är ett kinesiskt enklare märke I sitt fall kan det duga Men jag skulle inte reflektera över detta märke
108 svar · 12,1k läst
frida2748
frida2748: [citat] Ja jag är inte sugen på tilläggsborrning pga det du skriver samt att trädgården precis är återställd efter dränering för ett par år sedan. Vill inte gräva upp det igen om det inte verkligen behövs..
18 svar · 4,1k läst
·
Nobbe_1
Nobbe_1: Kör på ep nu under helgen så nu ska jag hem och känna mig riktigt lyxig i helgen! [citat]
23 svar · 3,5k läst
·
K
krille_kofot: Är den 6 månader gammal borde du ha garanti. Min IVT som är 1.5 år bytte dom cirkulationspump på för tre veckor sedan på garanti.
13 svar · 6,2k läst
·
D
DanielBorg: [citat] Topp!
18 svar · 6,3k läst
·
Jannn
Jannn: [citat] vill ha klinker då vi har barn som gärna kliver in med skitiga, blöta skor och stugan saknar en hall. Med klinker kommer kravet på golvvärme. Inledningsvis tänkte jag direktverkande el men vattenburen har fördelar med livslängd och möjlighet till vattenvp på sikt, inte heller särskilt mycket dyrare om man skippar acktank. någon som har koll/tips på hur jag kan koppla själva
9 svar · 2,3k läst
S
snowjim: Det är för kallt för att gjuta platta för anläggningen så just nu ligger det på is. Men vi är inne på att välja en av de lite dyrare även om vi vet att vi får betala en hel del för transport då de är placerade längre bort. Anledningen är för att de visat hög kompetens i tidigare jobb de gjort åt oss. I vårt fall får det bli Nibe, dels så är det detta märke företaget i
34 svar · 13,8k läst
DonPablo
DonPablo: Gamla nibepumpar kör med carlo gavazzi, och det mjukstartkortet är en riktig lågoddsare. Som Nibetekniker har i alla fall jag alltid 2 saker i bilen, det är ett mjukstartkort 718078 och en ventilkägla till 3 vägaren 624888 de två vanligaste felkällorna på nibe xx10 till xx35. äldre modellen av inverter 1250 ska vi inte ens tala om, fyfan
20 svar · 5,5k läst
·
A
Amrich: Jag står inför att byta värmepump och funderar att komplettera med en slinga till i marken. Den jag har just nu är på ca 300m. För att säkra inför framtiden funderar jag på att att komplettera med 500m (totalt 800 då). Jag har en del funderingar men jag börjar med en: Som jag förstår måste jag sedan strypa in ena slingan för att båda slingorna ska leverera samma temp. Behövs det
0 svar · 1,6k läst
G
gone_fishing: [citat] Nej du har inte fel. Den funktionen finns också, går att ställa på hur ofta man vill höja till max. Tror 1245 gör det efter att kompressorn kört, tillsatsen fortsätter. Jag har den funktionen på en gång/månad.
8 svar · 2,7k läst
M
McNulty: Tack för svar. Jag hittade en lämplig Gardenakoppling. Någon som har nån ide om mina utsikter att pumpa runt köldbäraren med pumpen på bilden här under. Borrhålet är 190m djupt enligt SGU's databas. Hur mycket extra köldbärare behöver jag ha i tunnan? Är det någon som gett sig på detta själv och har några tips? [bild] [bild]
5 svar · 8,5k läst
·
Mats-S
Mats-S: Hej! Föreslår att du reggar dig på det här forumet: https://www.varmepumpsforum.com/ Ett antal proffs hänger där, jag har alltid fått bra och relevanta svar på mina frågor där :-) Tror inte det räcker enbart med isolering på dräneringsröret, det måste nog ha en värmekabel i sig för att garantera att det inte fryser. Gäller även att det inte fryser i stuprännan ...
2 svar · 5,0k läst
J
jonaserik: Kan du köra KB-pumpen för sig utan annat så gör det, efter ca 15 min ska tempen på in/ut vara nästan lika. Mäta går med ute/inne 2 st termometrar a 50 kr där svansen tejpas på slangarna, om det inte visas på någon display., blir inte exakt men en fingervisning.
5 svar · 2,1k läst
C
Comfort Thomas: [citat] [citat] Finns dom som litar blint på kommentarer på forum och tror att något är ”supertyst” för det står så på forum och kan få en överaskning när det inte stämmer och ringer installatören för att den låter ;) Utseendemässigt är det alltid roligt om innerdelen är liten och speciellt för montören men för effekt/effektivitet är det ingen garanti för att det är
16 svar · 8,6k läst
1
1Kjell-Erik ingemar: [citat] Jag tror att det är svårt att laga varmvattenberedaren du får skaffa en elektronisk varmvattenberedare. Annars du byta panna eller värmepump med varmvattenberedare.
26 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.