K KjellTimell skrev:
Hittar du din energibrunn i registret här nedan?
Om ja, kan du skriva ut infon om brunnen du hittat där?

SGUs Kartvisare
GULD!

Jag hade inte sett den länken innan, utan endast fått det förmedlat att borrhålet var si-eller-så djupt, detta var ju klockrent! :)

Borrdatum 19971023
Vattenmängd (liter/timme) 500
Grundvattennivå (m under markyta) 1.5
Nivådatum 19971024
Totaldjup (m) 150
Jorddjup (m) 4
Bottendiameter (mm) 110
Rörborrning till (m) 6
Stålfoderrör till (m)
Plastfoderrör till (m)
Tätning CEMENTERING
Gradborrning
Användning ENERGIBRUNN (VÄRME OCH/ELLER KYLA)
Allmän anmärkning
Grundvattenanmärkning 100 L/TIM PÅ 35 M, 200 L/TIM PÅ 140 M, 500 L/TIM PÅ 145 M.

B Boende45 skrev:
Då har du ett mycket väl isolerat hus. 35 kWhkvm, år är mycket lågt dvs det bör vara nybyggt med mycket god isolering i alla delar av klimatskalet.

Då är det något fel med bvp-systemet om köldbäraren kyls ner till dessa nivåer.
Enligt den energideklaration som kom med huset har vi:

Klass C

Energiprestanda, primärenergital:
- 73 kWh/m2 och år

Krav vid uppförande av ny byggnad, primärenergital:
- Energiklass C, 90 kWh/m2 och år

Specifik energianvändning (tidigare energiprestanda):
- 61 kWh/m2 och år

Vad som är bra eller inte har jag för lite erfarenhet för att förstå. Det enda jag lärt mig av huset är att det troligen är mer välbyggt än mer fuskbyggt. Vi verkar ha haft turen att köpa av någon som engagerade sig i huset och hade lite kunskap osv. Sen finns även lite '70-talskomponenter med risk osv men generellt bra byggt.

Effektbehovsberäkningen är baserad på ritningarna vi har av huset i kombination med isoleringsberäkngaren på Rockwool och egen handpåläggning därefter.

https://www.rockwool.se/support/berakningsprogram/energiberakning/

Hittade ytterligare en grej nu som kanske kan förklara något beteende....

- Expansionskärlets tryckmätare som är kopplat till värmereturen från ackumulatortanken till bvp visar endast 0,9 bar.

Jag blir något förvirrad då inkommande kallvatten (huvudledning) visar ca. 3 bar (statiskt tryck), ca. 2,5 bar när jag nyttjar kallvatten i handfatet, och den ledningen leder sen direkt till ackumulatortanken. I sista kopplingen mellan huvudledning och ackumulatortanken är en ventil (skruv) som är fullt öppen (fullt vriden motsols ett antal varv....). Därmed bör väl ack.tankens tryck vara samma som huvudledningens tryck men någonstans är en strypning..... (?)

Fyller moderna system på vatten självt vid avluftning av vattenburna element eller behöver man aktivt själv fylla på dessa? Nybörjarfråga kanske men........ :)

Jag hittar inga andra ventiler från inkommande huvudledning för att fylla på systemet, därav frågan....

Normala villasystem fyller inte på sig själv, utan man gör det manuellt med en ventil på något lämpligt ställe. 0.9 bar borde vara ett lagom tryck såvida du inte har mer än två våningar ovanför tryckmätaren.

• Gilla
WestbergA
  • Laddar…
useless useless skrev:
Normala villasystem fyller inte på sig själv, utan man gör det manuellt med en ventil på något lämpligt ställe. 0.9 bar borde vara ett lagom tryck såvida du inte har mer än två våningar ovanför tryckmätaren.
Tackar. Endast två våningar totalt sett och expansionskärlet sitter på bottenvåningen / källaren...

Uppdatering:

Problemet löst (troligen)! Det var magnetfiltret i köldbärarkretsen som var (nästan) helt igensatt. Bravida var här och sköljde ur hela köldbärarsystemet nu i veckan och rensade filtret som såg ut som ett diskmaskinsfilter som inte rengjorts på 5 år.... Bravida-killen trodde att det inte blivit rentgjort på kanske 15-20 år....

Konsekvensen var att kompressorn fick jobba järnet bara för att få igenom flöde genom kretsen och för att klara det behövde den sänka trycker (och därmed brine-UT temperatur).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.