LLVP placering

Hej

Jag har en gammal luft/luft på entre planen som ska bytes och ska även installera en ny luft/luft ner i källaren. I källaren är jag osäker på bäst placering? Ringde en firma som installerar värmepumpar idag och då skickade de en ugn kille som kom och tittade. Upplevde att han inte var så sugen på att komma på lösningar och inte heller sugen på att sälja värmepump då han tyckte att jag skulle behålla min gamla pump som är 16 år gammal som dessutom värmer dåligt. Pumpen var avstängd när han kom. Skulle behöver tips med mest effektive placering av luft/luft i källaren. Har skrivit ett X där jag har funderat på att installera den. Ni som jobbar med sånt... Var är bäst placering?

1. I motionsrum sitter 3 st. Källare fönster. Tänkte man kunde borra in den precis under fönstret i mitten?

2. I gillestugan tankte jag montera den på vägen bredvid öppenspisen. Frågan är om allt värme sticker upp till entre planen? Hade helst viljat att det skulle sprida sig till andra rum i källaren också.

3. Har ni någon bättre lösning?

• Ritning över entréplan i ett hus markerat med placering för luft/luft värmepump och diskussionsanteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av källarplan med markerade platser för potentiell installation av luft/luft-värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
placering i gillestugan ser bäst ut du får ut mest då det blir det största utrymmet. förhoppningsvis få in lite värme i motionsrummet eller där kommer det bli varmt ändå, ev hjälp till med fläkt i motionsrummet. en enkel utsug om du inte har någon FTX motsv kan ju behövas i detta rum ändå för att hålla uppe syretillförseln

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.