A
Anonymiserad 137805: [citat] om du plockar upp kopparrören ur gräsmattan så kan du sälja dessa så du får lite lön för mödan
7 svar · 1,6k läst
K
Keld: Klistra nåt framför displayen, så slipper du se det, Annars är det troligt att en bygel mellan 104 218 är lösningen, men svårt att veta med så lite info, man får kolla på utedelen vad plintarna går till.
1 svar · 1,4k läst
·
C
Comfort Thomas: Lägg upp bilder innifrån och kanske en planlösning så får du säkert fler åsikter. Som återförsäljare/installatör är det ingen höjdare att ha en utedel på ett ganska brant snedtak om det behövs service/reparation. Nu verkar det bara handla om ac så det riskerar inte att vara snö och snorhalt om man måste upp. Tar även längre tid så det kommer kosta mer att montera där. Tänk
3 svar · 4,3k läst
·
L
LimpTheGimp: [citat] Den har levererat som förväntat. Även de kallaste dagarna (-16 till -20) har den matat på obehindrat. Tycker appen är lite dålig på att spara historik och data. Men i övrigt är jag bara nöjd faktiskt. :)
52 svar · 12,1k läst
B
BTH: Hej. Är det någon som vet vad för cirkulationspump man skall ha till 15 mm rör Fläktkonvektor för kyla skall kopplar från bergvärme.
0 svar · 991 läst
J
Jensa86: Det ser ju ut att vara ganska gott om plats mellan mur och hus så man inte behöver åka så nära kanten? Då tycker min helt ogrundade gissning att det mesta av trycket borde vara neråt och inte så mycket ut mot muren. Förutsatt då att det går att köra i alla fall 2-3 meter ifrån kanten.
1 svar · 685 läst
·
M
MagnusLiljeqvist: [citat] Märket på inneenheten är climaveneta. Edit: CLIMAVENETA MHD2-50 för att vara exakt. Låter som en vanlig luftpump när den är igång. När den är avstängd låter den pyttelite om det i övrigt är helt tyst då våran cirkulationspump går året om då vi är varma av oss och även kör den lite på vintern några minuter då och då. Svagt susande ljud av vätskan tror jag men
144 svar · 84,0k läst
·
tb3sato
tb3sato: [citat] Ja precis, känns lite som han inte alls var intresserad av att göra en riktig ”felsökning” bara konstatera att KB pumpen är trasig och att det enda var att byta hela bergvärmepumpen. Dom vill ju självklart sälja nytt och mer. Återkopplar om några dagar. Stort tack för all hjälp! Önskar er alla en trevlig helg! Mvh Tobias
45 svar · 5,3k läst
·
N
Nattkungen: Har nu fått några offerter. NIBE S1255-12 kW Bara byte av pumpen och installation av 2 vattenutkastarna och ett extra element i källaren. 112125 kr. IVT HQ c10. Borrning 80 meter. installation av 2 vattenutkastarna och ett extra element i källaren. 147400 IVT GEO 512c Borrning 80 meter. installation av 2 vattenutkastarna och ett extra element i källaren. 157300
17 svar · 10,2k läst
·
K
Kjell_G: Har själv jordvärme men inga fåror/sättningar i gräsmattan. Slangen ligger på en meter och med c/c på en meter också. Mer sand än jord och inte så kalla vintrar i Skaraborg. Tjälen går inte så djupt. Angående att bygga/anlägga måste jag erkänna att jag inte tänkt på andra bekymmer än att komma åt slangen om den går sönder. Men det kanske är minsta bekymret?
8 svar · 3,1k läst
T
tobbetk: En första service brukar vi rekommenderar att man gör innan garantin löper ut. Därefter brukar vi rekommenderar att man gör en funktionskontroll minst vartannat år :D
2 svar · 1,9k läst
A
Argastesnickaren: https://lawline.se/answers/hur-lang-ar-preskriptionstiden-for-miljosanktionsavgifter-rorande-varmepumpar
2 svar · 3,0k läst
M
Metafor: [citat] Tack! Ska kolla befintligt avtal för fjärrvärmen.
36 svar · 5,7k läst
Demmpa
Demmpa: Vi har ingen LLVP, men däremot FTX. Vi har F7-filter i bägge inloppen i aggregatet, dessa byter jag en gång/år, å på kanalerna till aggregatet så sitter det ytterligare filter (F5), dessa dammsuger jag fyra ggr/år samt byter när jag märker att det blir mycket partiklar i F7-filterna. Själva rotorväxlaren kontrollerar jag varje år och rengör ungefär varannat år. Frånluftskanalerna
13 svar · 3,4k läst
J
jonaserik: IVT av äldre art kopplad med slangar ( om det är så ) av tvetydig kvalitet, slaggar igen av magnetit , är slangarna magnetiska, kolla, känn på dom , rör lite i sidled upp och ner, ska var lite följsamma och inte stela. Den typen av slangar är en klassiker på flödesproblem. VP blir inte av med värmen och får hicka, slangarna är lätt att byta men systemet måste kanske tappas ur
5 svar · 2,4k läst
L
Långnäset: Hur som så blir elementen med engång mkt svalare och det känns i huset
4 svar · 2,9k läst
N
Anonymiserad 137805: tja det är ju platsbundet oxå. kanske inte firman gillar att man bygger en sommarstuga på Gotland, åtminstone inte en västkuststuga och saltar på lite extra, men vad vet jag...
3 svar · 2,2k läst
·
K
Kobojsare: Hur skulle det går till i IFTTT?
7 svar · 1,5k läst
M
M@ZE: Hej, Har en IVT 495 Twin 16år gammal, som har fått för sig att den behöver gå in med elpatron trots att det inte är minusgrader ute. Haromdagen stod den på 9kw patron i minst en halv dag. Visade sig att överhettningsskyddet hade löst ut, återställde det. Men den envisas ändå med att gå in med patron trots det och efter omstarter, nu har jag stängt av elpatronen. Det är riktigt
0 svar · 2,8k läst
P
Plars: Appen är gratis och heter IVT Anywhere. Du måste däremot först koppla upp pumpen med nätverkskabel. I installationsmanualen bör det stå hur du gör det.
4 svar · 1,8k läst
·
M
Mwelander: Hej, Jag har en diplomat 10 där manualen beskriver noga värmekurva etc för inomhustemperatur men inte ett ord om reglering av varmvatten. När någon duschar eller fyller upp ett badkar till 75% så finns det inget varmvatten kvar, det kan knappast vara normalt. Jag vet inte om jag behöver aktivera något "extra varmvatten" läge eller om jag behöver ställa upp temperaturen på vattnet. Det
0 svar · 2,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det beror på om du läste fort eller inte :crysmile:
5 svar · 1,5k läst
·
J
jonaserik: Frosta av ordentligt med varmvatten som strilas på med vattenkanna, starta upp och håll koll på när is blir, något mindre än bild, då ska det klicka till och värmen från kompressorn ska frosta/isa av, tar ca 5 min och bli ett vattenfall under. Startar den upp för tidigt så hinner det inte isa av. Det sitter en timer ( mekanisk ) i den som är programerad att frosta av 1 gång i timmen.
4 svar · 3,5k läst
·
T
TangoOne: [citat] [citat] Låter som en bra plan. Det ska vara 20a säkring. Bor i södra Skåne så det blir inte extremt kallt får se hur bra det kommer att funka.
34 svar · 11,4k läst
·
G
Gaston11: Jag bara kolla nyfiken om inredning hur den ser ut renovering. Det var ju inte bra för Mitsubishi Ecodan. DRIFTKOSTNADER 40 920 kr/år Årlig elförbrukning: 27204 kWh/år Antal i hushållet: 2 Kommentar: I kostnaden för v/a ingår även kostnad för renhållning med ca 2100 kr. Värmepump defekt under årets första 10 mån där av högre förbrukning än mot normalt. Finns bilder med
9 svar · 4,9k läst
DonPablo
DonPablo: Det är nog inte fel på pumpen, har det kommit kondens i kabeln, har det förmodligen kommit från avluftsröret, som kanske inte är korrekt och ordentligt isolerat. Har för mig att kablarna som går ovanpå pumpen saknar kontakter, så förstår inte hur vattnet kommit in, speciellt inte till invertern, eftersom den kyls av frånluften. Varför oroa sig i onödan, det mår man bara dåligt
1 svar · 2,6k läst
L
Långnäset: För ylletröja och raggsockor är inte ett alternativ i mitt liv, så kan man inte leva livet som man bodde i ett uthus :)
34 svar · 12,3k läst
DonPablo
DonPablo: Markstativ är att föredra, ska man väggmontera, då bör man ha gummimellanlägg till konsoll, samt bra vibbdämpare för själva utedelen.
5 svar · 3,2k läst
J
Josth: Ok, så mycket glas i söder! Såg någon som rekommenderade 1 kW kyla per kvm glasruta så det skulle bli 21 kW kylaggregat eller fem stycken luftluftvärmepumpar. Byt till solreflekterande glas eller sätt en stor automatisk markis med motor ovanför.
4 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.