4 911 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Frånluftsvärmepump och luft/luft
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
För att spara mest energi med en FLVP så skall så många termostater som möjligt ställas på max . Obs till golvvärmen nere .J joksi skrev:
Ö- våningen får du nästan se som ett separat värmeområde .
Temperaturen styrs sedan med hjälp av värmevattnets temp i FLVP .
Tar tid att hitta rätt värmekurva men du kan tjäna en slant .
Redigerat:
Okej, ska börja dra ner den nu när bara golvet ska värmas så får vi se hur den påverkar tempen nere. Golvvärme kräver I regel ca 10c lägre framledningstemp än radiatorer har jag läst,så då behöver ju FLVP inte producera lika varmt vatten...Tomture61 skrev:
För att spara mest energi med en FLVP så skall så många termostater som möjligt ställas på max . Obs till golvvärmen nere .
Ö- våningen får du nästan se som ett separat värmeområde .
Temperaturen styrs sedan med hjälp av värmevattnets temp i FLVP .
Tar tid att hitta rätt värmekurva men du kan tjäna en slant .
En annan fundering vad gäller termostater på radiatorer, jag har lägena 0, snöflinga samt 1-9. Vad motsvarar det för rumstemperatur? Säg att jag vill ha 20c,vilken siffra ska termostaten stå på?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Ang dina termostater , det kan enbart en termometer i resp rum svara påJ joksi skrev:Okej, ska börja dra ner den nu när bara golvet ska värmas så får vi se hur den påverkar tempen nere. Golvvärme kräver I regel ca 10c lägre framledningstemp än radiatorer har jag läst,så då behöver ju FLVP inte producera lika varmt vatten...
En annan fundering vad gäller termostater på radiatorer, jag har lägena 0, snöflinga samt 1-9. Vad motsvarar det för rumstemperatur? Säg att jag vill ha 20c,vilken siffra ska termostaten stå på?
Klicka här för att svara