Tomture61
J joksi skrev:
Förresten, borde jag inte även då sänka värmekurvsn? Det behövs ju högre för att värma massa radiatorer, än bara värmegolv...?
Annars kommer väl FLVP bara producera onödigt varmt vatten, som sedan stryps bort...
För att spara mest energi med en FLVP så skall så många termostater som möjligt ställas på max . Obs till golvvärmen nere .
Ö- våningen får du nästan se som ett separat värmeområde .
Temperaturen styrs sedan med hjälp av värmevattnets temp i FLVP .
Tar tid att hitta rätt värmekurva men du kan tjäna en slant .

Redigerat:
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att spara mest energi med en FLVP så skall så många termostater som möjligt ställas på max . Obs till golvvärmen nere .
Ö- våningen får du nästan se som ett separat värmeområde .
Temperaturen styrs sedan med hjälp av värmevattnets temp i FLVP .
Tar tid att hitta rätt värmekurva men du kan tjäna en slant .
Okej, ska börja dra ner den nu när bara golvet ska värmas så får vi se hur den påverkar tempen nere. Golvvärme kräver I regel ca 10c lägre framledningstemp än radiatorer har jag läst,så då behöver ju FLVP inte producera lika varmt vatten...

En annan fundering vad gäller termostater på radiatorer, jag har lägena 0, snöflinga samt 1-9. Vad motsvarar det för rumstemperatur? Säg att jag vill ha 20c,vilken siffra ska termostaten stå på?

Tomture61
J joksi skrev:
Okej, ska börja dra ner den nu när bara golvet ska värmas så får vi se hur den påverkar tempen nere. Golvvärme kräver I regel ca 10c lägre framledningstemp än radiatorer har jag läst,så då behöver ju FLVP inte producera lika varmt vatten...

En annan fundering vad gäller termostater på radiatorer, jag har lägena 0, snöflinga samt 1-9. Vad motsvarar det för rumstemperatur? Säg att jag vill ha 20c,vilken siffra ska termostaten stå på?
Ang dina termostater , det kan enbart en termometer i resp rum svara på ;)

Förmodligen siffra 5½ för att få ~20 °C om det är MMA termostater som det verkar.

• Gilla
joksi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.