Värmepumpar
Vector: Man kan i princip få " golvvärmetemp" på ett radiatorsystem också om man har förutsättningar att dimensionerar element därefter. Ex så kör jag ut ca 45° vid minus 25° ute på mitt radiatorsystem.
Josth: Om borrdjupet är okänt är det bäst är att välja en varvtalsstyrd värmepump som anpassar varvtalet till hur kallt hålet max får bli. Sedan får man utvärdera om det behövs ett andra borrhål, jordvärmeslinga eller motsvarande.
Qtrain: Kul, Mitt problem är att jag även behöver värmeväxlare och mellantank för att sära på pannan och slingorna som inte är difftäta. Inga problem egentligen - slutar väl med att jag gör det själv eftersom jag vägrar betala 100-150000 för ett par dagars jobb. Lycka till och hör av dig om hur det går
useless: 40 meter blir lite dyrare, men det borde inte vara avgörande. Ta in några offerter så får du se vad det kostar.
GordonStewart: [citat] Ja det är i bakkant som det läcker. Inte mycket men över tid blir det blött. Jag sitter lugnt ikväll, golvet är torrt i alla fall!
Comfort Thomas: Tänk nu bara på att jag uppgav pris på en någorlunda enkel flytt efter rotavdrag och att det tex är träväggar så det går enkelt att fästa upp saker . har du helt andra förutsättningar kanske du får en chock av priset
bror0322: [citat] million tillslag. 4-500 kr. Nu går pumpen fint o jag kommer att även byta kontaktor nr 1 fastän den inte slår till så ofta. Jag tog isär den bytta kontaktor och den var totalt sönderbrand. Olle
Gaston11: [citat] Om integrerad cirkulationspump inbyggd med IVT värmepump då kan du stänga av huvudströmbrytare från värmepump innan stänger off på kulventil och sen sist ta ut mutter för att rengörs sil. Lycka till.
Andreas 73: Nej, du har f-n rätt. Tur att jag tagit mobilkort!!
greven1: gammal tråd men skriver i allafall. finnes i dag luftburen bergvärme med spirorörs anslutning. drar 1 kw & ger ca 5 kw . stor som en större kylbag . dessutom går det köra kyla med den. drar då endast 800 w. maskin har inget vatten så växlar direkt från het gas till varm luft.
Johansson 68: Tack för alla svaren, nu har jag en lösning på problemet. Installatören kom tillbaka och vi felsökte ett tag. Sen kom han på att det av någon anledning för högt tryck i kärlet, efter viss kalibrering av installatören av det nya kärlet så håller sig trycket nu hyfsat stabilt även efter en dusch. Trycket ligger mellan 1.0- 1.3 bar och vi har flera våninigar i huset.
LaT: [citat] Jag kan köpa att den inte täcker 100% vid -25C, så nånting i 10kW klassen bör funka. Finns ingen anledning att köpa nåt för extremperioden när jag har toppeffekt att tillgå. Annars får det väl bli lite svalare inne då.
pompakumla: Hej tycker det varit sämre värme i huset än i vintras trots jag inte sänkt graderna på den. Det står bara inget behov av värme värmer varmvattnet och beredaren men ser ingen hus symbol. Rörena på elementen är kalla. Golvvärmen funkar dock bra Har ej pillat med inställningar så det som var i vintras var kvar förutom att jag testa höjt nu när jag tyckte det var kallt. Tempen ute
Josth: Jo precis. En el-panna kan fungera i 30-40 år med bara någon mindre service medans en luftvattenvärmepump får man räkna med 20 år på innan det är dags för en ny. Men om utedelen havererar kan man oftast köra vidare med innerdelen som en el-panna om man vill.
Josth: Jag tror ändå det bästa man kan göra att reparera och byta kompressorn tills värmepumpen blivit riktigt gammal och det kanske börjar bli svårt att hitta reservdelar. Tänk om man byggt hus bara några år tidigare och fått en NIBE 310 med R22 (freon i) istället för R290 propan, då hade den förmodligen aldrig behövt något kompressorbyte utan den hade fortfarande snurrat på. Låter
useless: 27-28 grader brukar vara max yttemperatur på golvet. För att nå den temperaturen behöver vattnet vara varmare.
j-o75: I vilket fall som helst så tycker jag inte ventilationsrörsidén är så dum. visserligen lite ljudvolym, men man kanske kan dämpa den på natten och köra på dagtid?
Markarbetaren: Jag har placerat min utedel 2m ifrån husväggen. Utefter huset har jag en gångyta mellan altaner som är 2m bred och ett staket ut mot gräsmattan. Har placerat enheten på utsidan av staketet. Har också luft/vatten. Har ett sovrum 2m ifrån utedelen och visst kan man urskilja ett svagt brummande men absolut inget som man uppfattar som störande. Paxfläkten i angränsande badrum hörs
Csm84: [citat] Jag som sagt är elektriker och jobbar inom bygg branschen. Chefer har en tendens att lova allt möjligt. Jag gissar som du att de som ska utföra jobbet kommer får en överraskning. Jag får ringa chefen igen så han kan skicka ut en installatör några minuter för att kontrollera att det verkligen är möjligt innan jag dra fram en matning och sätta ett arbetsbrytare i onödan. Det
fredri_k: Hej gäller en 10 eller 8, blev osäker nu. Den är snart 20 år och fungerar ypperligt, men nu senaste veckorna blir det inget vatten att tömma som ska komma i en hink vid sidan om pumpen.. När den gör varmvatten är det någon TWS (ångteknik) som gör att det ska komma någon deciliter eller 2 när den gör varmvatten.. har alltid varit så i 7 år sen vi flyttat in här. Men nu är det
Olle61: [citat] Jag uttryckte mig lite otydligt. Jag menar att vatten läcker förbi växelventilen och ut till radiatorerna. Det blir inte blött någon stans...
jonaserik: Bara att se var det går att stänga av och hoppas, sen kan det rinna ut en del. Men du kan säkert lossa en klämringskoppling vid en slang och se hur det ser ( foto till forumet är bra ) det är bara värmeslangar det sätter sig i, inte på den kalla KB sidan. Blir till at kavla upp ärmarna och se hur det går att undersöka slangarna. Edit sista bilden är en avluftning
Eixip: Har fått två likvärdiga offerter : Thermia Atlas 12 och CTC GSI 12 då dessa båda är varvtalsstyrda men jobbar på lite olika sätt. Thermian skall ladda en del av tanken då inte solen gör detta. CTC skall stötta när tanken inte ger tillräkligt till beredaren i värmepumpen. Thermia menar på att har jag får förhög temp i beredaren så skadar jag pumpen
Anonymiserad 137805: skaffa ny packning så att du kan lufta i framtiden rosten kommer inte att bli värre när du fått stopp på läckan.
Anonymiserad 137805: Hej det beror ju lite på vad lokala aktörer kan erbjuda och om du har wi-fi i stugan. Prisvärt kan vara fujitsus nya slim excellence 12 den har inbygt wifi om du inte har wifi i stugan får du kompletera med två st air-patrol jag tycker att man skall eftersträva två kompletta enheter istf en sk multisplit. du får med det redundans och jämnare belastning på elen. Jag personligen hade