Hej

Jag har tydligen fått fel BVP installerad och varit lite för snabb när jag läste offerten... Jag sa från första början att jag ville ha en S1255 men nu står det en F1255 i kåken. Jag var hemma hela tiden under installationen och hjälpte till och med att "strippa" den nya och ta in den. Men jag är ingen proffs inom det här och vet inte hur paneler ska se ut osv. Det står endast 1255-6 på offerten så jag vet inte hur långt jag når med det här problemet men nu till dagens problem.....eller kanske inte är ett problem. Jag visste inte ens att det finns olika serier av 1255...

Jag har kopplat in min Uplink och eftersom jag inte är hemma på det här över huvud taget så vill jag gärna lära mig.... Kan någon förklara dessa siffror och om det ser bra ut eller dåligt... Ja jag vet att det kanske är svårt att komma med något proffsigt utlåtande när det är +-0 grader ute men ändå....? Ni behöver inte bry er om inomhustemp. eftersom den ligger ovanpå VP och styr inte pumpen idag.

Sedan har jag massa fler frågor om skillnaden mellan S & F?

S: Har touchskäm? S: Har "nya" styrkort/kretskort men vad innebär detta för styrningen? Hur mycket mer effektiv är S om du jämför med F?

F togs fram 2012 eller 2013 men min pump är gjord 27 januari 2021. Är det då några förbättringar om du ser på de ursprungliga pumparna som gjordes 2013?

Har även lästa att interfacet på S är sjukt dåligt om du pratar om användarvänlighet om du jämför med F? Vilka fler inställningar är det som finns på S som man kan och "vill" ha?

Även hört att om jag inte anser att pumpen räcker till när det gäller min fastighet på 102 kvm så kan jag "bocka ur" spärrbandet och få pumpen att gå på 8 kW? Vad innebär det i så fall? Går ändå pumpen på varvtalsregulering eller går den på max då som ON/OFF jämt?

Även hört/läst att drosslar ska vara bytt i de nyare pumparna som att jämna ut spänningen då NIBE tidigare varit tvungna att byta ut många invertorer?

Översikt av värmepumpens användargränssnitt med temperatur och statusindikatorer; visar driftinformation som temperaturer och kompressorfrekvens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Din pump är varvtalsreglerad, den går bara på högre varv om du bockar ur spärrbandet, den går dock inte på full effekt jämt, utan den kan jobba på högre varv och ge mer effekt. Styrningen i din f serie är lite äldre, men mer beprövad än den på s-serien. Den funkar minst lika bra, bara det att den inte är appstyrd, vad man nu ska med det till?

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.