Hej på er.

Jag har haft mer eller mindre problem sen dag 1 när installationen + borrning var färdigt.

Information
  • Installationsår sluter q3 2015
  • Pannan är av modell IVT he GreenLine 7
  • 110meter borrhål
Beskrivning
Nu har det gått så långt att pannan larmar för "låg temperatur köldbärare ut"
Larmar 17 gånger dom senaste 2 månaderna.

Den har larmat om detta tidigare, samt att jag har fått byta kärlet till kylvätskan 2 gånger pga att kärlet har impluderat/spruckit.

Jag har ständig kontakt med min ÅF, men det känns som dom försöker att gå runt själva problemet och jag är nog väldigt jobbigt som kund just nu .

Nu har dom satt dit ett tryckkärl precis vid kärlet med kylvätskan samt 2 luftventiler då detta tydligen ska lösa problemet (vad vet jag ?)

Min fråga till er
Vad ska temperaturen för köldbärare ur respektive in vara ? (Vad är normalt och vad är utanför ramarna ?)

Min panna ligger i skrivande stund på
Köldbärare in: -3.5
Köldbärare ut: -7.3

Utomhustemperatur: -2

Jag är sjukt orolig att detta problem bara skjuts fram tills dess att min garanti har gått ut.

Tacksam för hjälp.

• Värmepumpsdisplay visar låg temperatur för köldbärare, -3,5°C in och -7,3°C ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det är ganska låga temperaturer på både KB in och KB ut. För mig, som inte är värmepumpsexpert, så känns det som att ditt borrhål är underdimensionerat i förhållande till pumpen och/eller ditt effektbehov. Här skulle man behöva titta på beräkningen som gjordes när detta installerades. Vad räknade man med för dimensionerande utetemperatur? Vilken effekttäckning?

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
7 står det för 7 kw? 110m är det totallängd, eller aktiv längd?
Jag har ett hål som är 130m aktivt, men totalt 160m, hålet är 10,5 år gammalt och ligger på ca 2 plus in och minus 2-3 ut jag kör med en 6kw pump.

tommib
Ja, jag kan ju tillägga att jag har en Nibe F1245-8 med 200 m borrhål (överdimensionerat på min begäran från föreslagna 180 m). I stort sett 200 m aktivt djup, tror vattennivån var någon meter ner. KB in 2 grader, ut 0 grader. Ute just nu -1 grader C.

Min pump går i stort sett aldrig på elpatron.

Jag är inte heller någon värmepumpsexpert men det låter väldigt kallt och ett tecken på att borrhålet är för grunt. I min värld är det enda som långsiktigt avhjälper problemet mer borrhål, d v s man får borra ett till.

Själv har jag just nu KB in +5,3 °C och KB ut +1,6 °C vid utetemp -1,2 °C. Borrhålet är överdimensionerat på mitt initiativ så vad som är "normalt" får någon annan berätta.

• Gilla
Mupersario
  • Laddar…
Kan slangarna ha pressats ihop i hålet tro om du har så kallt? Det kan förklara två trasiga påfyllnadskärl då trycket ökar när detta sker.

Med den VP och det borrhålet så är det ca 45 watt per meter hål, alldeles på tok för mycket, har inte räknat på aktivt hålet. Det är den nivå där vattnet står. Max 35 w per meter och då är det häftigt i överkant ändå. Beräkning är att det ska vara ca 30 watt metern och allt därunder är plus på verkningsgraden. Troligtvis med dina siffror på KB och info om att kärlet sugit ihop är nog att ditt hål är en isklump en bra bit ner. Din VP går nog konstant och ger nog inget som kan kallas värme för huset. Dålig verkningsgrad , jag pratar aldrig om COP eller SCOP. Ett hål ska kunna ta hand om kyleffekten som en VP producerar, så allt annat som sägs är nog undanflykter.

• Gilla
Mupersario
  • Laddar…
DonPablo R134a skrev:
7 står det för 7 kw? 110m är det totallängd, eller aktiv längd?
Jag har ett hål som är 130m aktivt, men totalt 160m, hålet är 10,5 år gammalt och ligger på ca 2 plus in och minus 2-3 ut jag kör med en 6kw pump.
Ja det stämmer, det är en 7kw panna och totalt borrdjup är 110m

tommib tommib skrev:
Ja, jag kan ju tillägga att jag har en Nibe F1245-8 med 200 m borrhål (överdimensionerat på min begäran från föreslagna 180 m). I stort sett 200 m aktivt djup, tror vattennivån var någon meter ner. KB in 2 grader, ut 0 grader. Ute just nu -1 grader C.

Min pump går i stort sett aldrig på elpatron.
oj, ja det gör nog min mer eller mindre dagligen tror jag, (jag ser den ikonen ganska så ofta på pannan)

M Mupersario skrev:
oj, ja det gör nog min mer eller mindre dagligen tror jag, (jag ser den ikonen ganska så ofta på pannan)

• Digital termostat visar inomhus- och utomhustemperatur med husikon och varningsymbol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min går aldrig på tillsats, mer än vid legionellakörning. Har minus 25 i skrivande stund, och pumpen tuffar på, inkommande brine nu är +0.4 och utgående är minus 3.5

H
Ja du har för kort borrhål
Fick du någon energikalkyl när du beställde värmepumpen. Då ser du vad värmepumpen ska dra i kw enligt leverantören mot vad den drar i verkligheten. Efter det så får leverantören komma och fixa din värmepump så den levererar vad dom lovade dig, läs längre borrhål.

Har du möjlighet att dra om ventilationen så kan du sätta en Nibe FLM , den låter brinen värmas av husets frånluft. Kan höja temp på din brine med 1-3 C (helt beroende på ventflöden etc givetvis). Kanske värt att titta på om det är svårt att borra mer.

https://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-flm/

Tackar samtliga för svar samt snabb respons.
Det var exakt det jag befarade själv (Att borrhålet är underdimensionerat)
Dock så har jag inget som kan bevisa det än, men att ÅF får ta och verkligen undersöka problemet
istället för att bara hitta "work-arounds"

Ibland får man som företagare bara acceptera att det blev fel och rätta till det.
Grundarbetet är bland det viktigaste man kan göra, Och VVS/värmesystem är EJ är ett undantag.

Jag har krävt ett möte med ÅF i nästa vecka för att verkligen gå igenom mina problem.
Jag försöker nu få så mycket "kött på benen" som möjligt då jag hoppas att detta kan hjälpa mig i mitt ärende.

Återigen, Grymt bra respons på detta forum.
Detta uppskattas väldigt mycket. :)

Om ditt hus ligger på en höjd så kan grundvattennivån vara lägre än de har räknat med. normalt borde 110 meter till 7 kW inte gå så långt ner i temperatur. jag har 7 kW på 70 meter borrhål och temperatur +5 +2 (vilket är onormalt bra istället)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.