Värmepumpar
yehor: Jag har en LLVP som sitter i ett näst intill oisolerat rum en englasfönster på topvåningen på ca 15m2. När jag kollar på förbrukning går kör den 500w i ett några minuter sedan 10w och detta upprepas hela tiden. Finns det någon förklaring till detta? Det är som den går av och på hela tiden. Min andra LLVP som sitter i ett välisolerat rum av huset så köra den 700-1000W tills den
Hubbe73: [citat] Jag tror också att de får stödvärma riktigt kalla dagar, det finns en äldre värmepump också som kan köras vid behov. Ville bara få veta vad just denna pumps maxkostnad per dygn är och tackar för ditt svar. 1,4x24x5=168kr eller 5040kr/mån.
växelventil: [citat] Vad bra inga större kostnader.
Farmor Anka: [citat] Se bild. A) Stäng av strömmen till pumpen. B) Vrid om svarta kranen 90 grader så du stryper vattnet. C) Ta en skiftnyckel och skruva loss sexkantiga muttern. D) Rengör det lilla utrymmet som är ca 1x1x2cm. Det kan bildas brun/kopparfärgad sörja där. Det här lilla filtret är inte omnämnt i användarmanualen på ca 100s och finns bara med på en ritning utan beskrivning i
Magnus E K: Finns det inte någon indikatorlampa på innedelen som tänds vid avfrostning? På min Panasonic tänds en blå lampa med texten "deice" så det är svårt att missa vad som händer. Och detta sker extra ofta nu när det är förhållandevis mycket fukt i luften. Senare under vintern brukar det ske mer sällan även om det är kallt.
MG_88: Kollar drifttid per dygn för kompressorn och den låg igår när jag kikade på 18:40h. Inte långt ifrån dygnet runt, har varit ca -1 senaste dagarna här. Är detta normalt? Är det -10 lär den gå dygnet runt. Brine returen har legat på mellan -3 till +2 om jag minns rätt och brine in till pumpen på ca -1 till +2. Pumpen är en CTC Ecoheat 300. Misstänker själv att vårat borrhål inte
Johan Sjöberg: Hej! Försöker komma ifatt kunskapsmässigt gällande vår bergvärmepump (Bosch) och golvvärmen. Någon som vet varför det ser ut såhär på övervåningen? Tolkar det som att det saknas tryck? Dom kommer och går i L/min men det är ju kallt på övervåningen och svårt att få tillräckligt med värme i rummen. Nedervåningen är däremot välbalanserad rent värmemässigt.
useless: Runt 50 grader borde den kunna komma upp i om du drar på värmen och drar ner fläkten.
snow: Rensade filtret, hade faktiskt lite skit där. Verkar som att det är mer flås i denna cirkpump. så att den drar runt skit från slangen. Hade mycket skit (sand) i slangen för 20 år sedan när den driftsattes, men har inte varit skit i filtret på många år när den gamla gick. Vi får se om det gör skillnad. Jag satte ju i det nya kulfiltret när jag bytte pump så det är lätt att rensa
mrsnhp: [citat] Intressant, en sån har jag inte hört talas om förut. Tack för tipset!
useless: Jag har ingen intelligent loggning, men iallafall separat elmätare till elpannan och luftvärmepumpen som jag läser av då och då. Sen månadsskiftet har elpannan snittat på 42 kWh per dygn och luftvärmepumpen på 7 kWh/dygn. Totalförbrukningen för hela huset ser ut så här enligt elbolaget: [bild]
DonPablo: F1255 är en fin maskin, men jag tycker fortfarande att 1245 är bästa modellen Nibe gjort, det är pumparna jag skruvat minst i. Nu börjar väl inverterstrulet vara bortbyggt på F1255, men för 2-3 år sen, så bytte vi invertrar på löpande band.
Dilato: Jag tycker det låter billigt. Hör i södra skåne har mitt hus dragit 43,56,57 kWh fre/lör/sön och 90% är luft/vatten-värmepumpen (just nu -6 grader ute, nollgradigt på dagen).
Makiv: [citat] Hej! [citat] Hej! Haft CH14 problem rätt nyligen. Var flow metern som var smutsig och behövde rengöras. Sitter på inkommande vatten i pumpen. Har faktiskt haft [citat] [citat] Hej!
Lassiter: VVM 225 funkar bra med S2125 8kw. Angående leveranstid så skicka PM till mig om du vill en värmepump med kort leveranstid, gäller det flesta Nibe värmepumpar. Finns många pumpar på lager.
Oldfart: [citat] ...men frågan var mer "hur kopplat jag in den". Hittade dock ett långt och väldigt informativt inlägg borta på Värmepumpsforumet: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.0
Besim.l: [citat] Det finns såna mellan rör som kommer från modulen(inomhus) och VP, men jag vågar inte öppna dem. . Annars funkar allting bra sen jag öppnade ventiler för att ta ut luft från rörsystem.
tommpi: Investerade i en GEO 612 i slutet av maj och jag är väldigt nöjd med den. Den känns väldigt energisnål och tyst.
Jesperan: Hej, Har funderingar kring vår bergvärmepump, en nibe 1255-6. Har nyligen slagit på värmen och tycker att tillopp och returtemperaturena har så lågt dT, just nu 1,3 grader och det är nollgradigt ute. Värmebärarpumphastighet står på auto, just nu går den på 83% och köldbärarpumphastighet 1%. Finns det något bra med att man har lågt dT och värmebärarpumphastigheten är hög? Typ
mrsnhp: [citat] Så här års behöver vår värmepump inte använda elpatron för extra VV (jag kollade när den körde ”legionellakörnigen” häromdagen), men sen när det blir kallare finns ju risken för det. Vi har inte timdebitering så vi har inte experimenterat med schemalagt extra varmvatten själva. Jag har bara börjat logga en massa värden via en gateway som vi kopplade in för att se
Pluto_55: [citat] [citat] Har bytt mjukstartskortet och pumpen har gått utan problem 1 vecka nu. Så tack igen för tipset.
joelh80: [citat] Verkar som airmove jobbar åt andra hållet, dvs att kanalen trycker ner kallluft från övervåning till värmekällan och sedan går varmluft upp genom trapphus, så det kanske är effektivare. Säg till om du hittar snygg ventil för vardagsrum, jag är också på jakt...
Shiraz: Hmmmm kan ju även vara att jag duscha men det konstiga är att jag duschar kort och först vid 9 duschade långdusharna...
jonaserik: Här har du en manual som laddas ner . https://www.byggahus.se/forum/attachments/ctc_excellent_ii_inst_skoetsel-pdf_-_adobe_acrobat_pro-1-pdf.239856/
Bulba: Halloj. Har en pump från 2010 i sommarstugan. Genom åren har den under årets kalla hälft haft egenheten att när vi har kommit till stugan så har det inte funnits något varmvatten. Inga larm. Efter en stunds planlöst mixtrande (titta på menyer, luftat,kanske startat om, tryckt på övertempåterställningen (har dock aldrig kännt något klick)) så har det hoppat igång o så har det
Werona Sward: Tusen tack! Nu startade uppvärmningen så fort jag vred på den enda termostaten i huset… [citat] [citat]
eliasm: Hej Vi har sedan några år ett tillbygge med golvvärme, rörmokaren utökade befintlig värmepump (Themia optimum G2) med ett kurva 2 kort och kopplade till dom nya golvvärme slingorna och en cirkulationspump. Jag har alltid tyckt att det är aningen kallt i den nya delen men systemet är lite trögt och ingen jättegrej för det är inte "kallt". Nu slog det mig när jag skulle höja kurvan
akristensen: [citat] Toppen. Tack för tipset. Det var precis det som var felet hos oss.
Rasmusen: Hej, Vi har precis fått våran bergvärmepump, Thermia Calibra Duo, som skall värma vårt tappvatten (och så småning om radiatorer när de blir installerade). Vi har ett borrhål på 210m djup. Men temperaturen på vattnet som vi får ut (märks mest när vi duschar) är högst varierande. Så här kan en dusch se ut: Minut 1-2: Lagom varmt vatten Minut 2-4: Kallare vatten (kanske 25-30C,