Byggahus.se

Stor skillnad i temperatur på Thermia Atria

1. B
    Medlem · 41 inlägg

Bragul

Medlem
    Hej!

Vi har problem med vår luft/vatten-värmepump. Det blir helt enkelt ingen värme i huset.

Jag ser att den verkligen försöker värma upp huset, men när jag drar upp temperaturen i hemmet till 23 grader så jobbar den så hårt att tillsatsen slår igång, trots att det är sju grader utomhus.
    När jag har den satt till 21 grader slår tillsatsen inte till och framledningstemperaturen är inte lika hög som i bilden nedan (runt 55 grader istället). Men problemet kvarstår.

Returledningen ligger hela tiden på 22-24 grader, trots framledningstemperatur.

När pumpen slår av så går framledningstemperaturen snabbt ner till runt 24 grader.

Vad kan det vara för fel?
    Har kontaktat service, men de kommer först om två veckor.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skillnad temperatur.png

Jag kompletterar gärna med fler bilder om det behövs :)

2. V
    Medlem · örebro · 2 273 inlägg
    Där det står 55 är ditt max retur och har att göra med hög retur.Men du har ett stort värmeunderskott på integralen -800 så vad kör du på för kurva och rum bör värdet?

3. B
    Medlem · 41 inlägg

Bragul

Medlem
    Nu tog jag ett gäng bilder precis när värmepumpen körde igång. Hoppas jag fick med allt!
    Lägger även till tidsstämplar när bilderna togs.

22:39: Värmepumpen har precis startat.
    1. 22.39.png

22:40: Värmekurvan
    2. 22.40.png

2.5 22.40.png

22:40: Framledningen på väg upp, integral fortfarande mycket negativ
    4. 22.40.png

22:41: Framledningen har nått sin maxtemperatur, integralen på 0
    5. 22.41.png

22:42: Strax därefter, integralen positiv
    6. 22.42.png

22:48: Framledningen har sjunkit tillbaka. Integralen negativ
    7. 22.48.png

4. M
    Husägare · 723 inlägg

mrsnhp

Husägare
    Har du alla element på max så att de inte begränsar värmen?

5. G
    Medlem · Västra Götaland · 924 inlägg

gusvo085

Medlem
    Du saknar flöde! Det bör inte vara mer än ca 8 graders skillnad mellan framledning och retur. Börja med att kolla cirkulationspumpens inställning i servicemenyn. Sen säkerställer du att du verkligen får fram värmen till elementen, dom ska ju bli skållheta med den framledningen.

6. V
    Om du håller vänsterknappen intryckt i 5 sekunder kommer du in i servicemenyn och där går du in i MANUELL test och pilar ner till VÄXELVENTIL och därifrån kan du köra växelventilen 1 och 0 så stänger den och öppnar för det verkar som växelventilen har ställt sig halvft öppen/stängd mot varmvatten för du har samma temperatur på varmvattnet.Vidare bör du kolla att det finns sprit i kärlet och att värmepumpen står i läge AUTO.Smutsfiltret på värmesidan har du gjort rent det?

Redigerat 16 nov 2022 05:39
  7. B
    Medlem · 41 inlägg

Bragul

Medlem
    Systemet är kopplat till största del till golvvärme. Men de få element som finns är på max och ventiler vid returflödet är igång.

8. B
    Medlem · 41 inlägg

Bragul

Medlem
    Jag håller helt med :)
    Problemet är just det, det kommer ingen värme ut till systemet. Elementen och golven är kalla... Som att det inte är någon cirkulation i systemet alls.
    När värmepumpen drar igång så kan jag känna på framledningens rör så långt jag kan (tills det går ner i golvet) att det blir varmt. Men returledningen känner jag är kall.

Jag har svårt att veta vad jag ska kolla i servicemenyn. Men när jag manuellt slår igång cirkulationspumpen så hör jag att den kör igång, så något händer iaf.
    Jag körde växelventilen till 1 när pumpen producerade värme. Det jag noterade då var att temperaturen på returledningen gick upp, utan att returledningen faktiskt blir varm (jag har en manuell termometer på den också). Jag antar att den förbikopplar värmesystemet i detta läge. Tillbaka till 0 gav samma resultat som innan tyvärr. Bra tips ändå!

Smutsfiltret är ett annat problem. Jag öppnade upp det nu igen för att ta en bild, men det finns inget filter i kulventilen:
    IMG_1326.jpg

Detta är min bästa gissning på vad som är filtret för värmesidan. Den sitter på returledningen.

Sprit finns i kärlet (om än lågt):
    IMG_1329.jpg

Värmepumpen står på AUTO.

Trycket i tryckbehållaren ligger på 1,3 bar.

9. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 087 inlägg
    Filtret sitter väl där innanför låsringen?

10. B
    Medlem · 41 inlägg

Bragul

Medlem
    Du är klokare än jag :) Jag plockar fram rörtången igen och återkommer!

11. useless
    Plocka fram låsringstången istället...

• Laddar…
  12. B
    Medlem · 41 inlägg

Bragul

Medlem
    Det får bli en tur till järnaffären insåg jag :)

13. V
    Och ta med en urspolad 4L dunk som du har haft exempel spolarvätska och åk till någon vvs firma som säljer kölbärarvätska och be dom fylla upp din dunk för så där lite som du ha nu i kärlet är inte bra.

• Laddar…
  14. V
    I service menyn kan du kolla /ändra tider mm exempel när din värmepump ska starta intergralen står på -60 integralminuter och om du vill kan du höja starten till -80 istället och du kommer få längre gångtider på kompressorn eller om du ställer A1 till -800 istället för -600 när el-patron ska hoppa in och stötta.

• Laddar…
  15. useless
    Det brukar följa med en tång... Kolla om den inte ligger någon nånstans runtomkring pumpen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.