975 läst ·
5 svar
975 läst
5 svar
Hur mycket ska denna Mitsubishi värma egentligen?
Hej!
Jag har en Mitsubishi MSZ-GE35VA från 2011.
Jag tycker att den ger väldigt lite värme, och när man sen ibland läser om folk som värmer hela hus med en LLVP så börjar jag undra.
Huset är 180 m2 70-talshus så jag har inga illusioner om att den faktiskt ska värma hela huset, men jag tycker knappt att den gör någon skillnad faktiskt.
Har ägt huset sedan 2015 och det enda jag gjort sedan dess är att dammsuga filtren och flänsarna. Ska man ha hit kyltekniker och "serva" den?
Nu står den på 21 grader, och när jag kollar med värmekamera på innedelen så är flänsarna ca 35 grader, verkar det rimligt?
Jag har lite dålig koll på vad man faktiskt kan förvänta sig. Men spontant känner jag att en 2000w fläktkonvektor som jag också har (billig skit) ger mer värme.
Jag har en Mitsubishi MSZ-GE35VA från 2011.
Jag tycker att den ger väldigt lite värme, och när man sen ibland läser om folk som värmer hela hus med en LLVP så börjar jag undra.
Huset är 180 m2 70-talshus så jag har inga illusioner om att den faktiskt ska värma hela huset, men jag tycker knappt att den gör någon skillnad faktiskt.
Har ägt huset sedan 2015 och det enda jag gjort sedan dess är att dammsuga filtren och flänsarna. Ska man ha hit kyltekniker och "serva" den?
Nu står den på 21 grader, och när jag kollar med värmekamera på innedelen så är flänsarna ca 35 grader, verkar det rimligt?
Jag har lite dålig koll på vad man faktiskt kan förvänta sig. Men spontant känner jag att en 2000w fläktkonvektor som jag också har (billig skit) ger mer värme.
Beror ju på om du bor i Pajala eller Ystad också. Men det låter som det vore värt att en kyltekniker kopplar upp manometerstället och mäter upp trycken för att se om den fungerar normalt. Kan vara köldmedelsläcka.
Bor i Skåne. Men du tycker också det verkar konstigt att ett 2000w fläktelement ger (känns så iaf) mer värme?J Josth skrev:
Ja i Skåne med det milda klimatet borde den fungera bra och ge rejält med värme. Man får också tänka på att fläkten är mycket stor i en LLVP jämfört med ett element där värmen blir mer koncentrerad. Men som sagt, en kyltekniker kollar snabbt om trycken ser normala ut.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack.J Josth skrev:
Så länge kanske någon vet ungefär hur varma flänsarna ska bli på en LLVP?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden