1 386 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Hur billigare vattenförbrukning?
Undrar om en ivt hq c8 bvp är effektivare med att värma lite vatten kontinuerligt över dagen eller i stort sett hela tanken en gång?
Alltså typ att samla ihop all dagens disk och skölja en gång innan diskmaskinen (alltid mycket rester och slafs som måste sköljas innan pga whirlpoo diskmaskin…) eller skölja varje gång man använt. Lite i taget.
samma bryderi gäller dusch. Är det mer effektivt att några duschar på morgonen och några på kvällen eller alla direkt efter varandra?
känns tokigt att gå och små skölja vatten. Det hinner ju kallna i ledningarna när det står stilla sen. Tänker jag. Men man vet ju aldrig hur såna där apparater jobbar…
små detaljer, men varmvattenproduktionen står för 4-500kwh per månad av vad jag kan läsa ut på mätarna. Vi är 5 i hushållet. 3 små och 2 vuxna. Total elförbr. sommartid 650kwh. skulle gärna minska den posten om det går…
verkar inte gå att stoppa varmvattenproduktionen vissa timmar heller. Mer än ett reglage från 00 framåt och ett bakåt. Så nattetid. Det är ju bakvänt eftersom vi använder varmvatten tidig morgon och kväll men inte mitt på dagen.
Alltså typ att samla ihop all dagens disk och skölja en gång innan diskmaskinen (alltid mycket rester och slafs som måste sköljas innan pga whirlpoo diskmaskin…) eller skölja varje gång man använt. Lite i taget.
samma bryderi gäller dusch. Är det mer effektivt att några duschar på morgonen och några på kvällen eller alla direkt efter varandra?
känns tokigt att gå och små skölja vatten. Det hinner ju kallna i ledningarna när det står stilla sen. Tänker jag. Men man vet ju aldrig hur såna där apparater jobbar…
små detaljer, men varmvattenproduktionen står för 4-500kwh per månad av vad jag kan läsa ut på mätarna. Vi är 5 i hushållet. 3 små och 2 vuxna. Total elförbr. sommartid 650kwh. skulle gärna minska den posten om det går…
verkar inte gå att stoppa varmvattenproduktionen vissa timmar heller. Mer än ett reglage från 00 framåt och ett bakåt. Så nattetid. Det är ju bakvänt eftersom vi använder varmvatten tidig morgon och kväll men inte mitt på dagen.
Det är marginella skillnader när uppvärmningen sker om man inte har timprisavtal. Värmeläckage från tanken är dock betydelsefullt men den värmen används ju för att värma huset under en stor del av året. Man räknar ca 4500 kWh varmvatten för en standardfamilj per år. För att göra detta behöver värmepumpen ca 1500 kWh el per år med COP 3, dvs. ca 125 kWh per månad. Lite mer hos eftersom ni är fem personer.
oj. Ja hade vi varit nere på 125kwh hade jag ju varit mer än nöjd. Då undrar man ju var fan allt tar vägen?!J Josth skrev:Det är marginella skillnader när uppvärmningen sker om man inte har timprisavtal. Värmeläckage från tanken är dock betydelsefullt men den värmen används ju för att värma huset under en stor del av året. Man räknar ca 4500 kWh varmvatten för en standardfamilj per år. För att göra detta behöver värmepumpen ca 1500 kWh el per år med COP 3, dvs. ca 125 kWh per månad. Lite mer hos eftersom ni är fem personer.
Ungarna duschar tillsammans, 1-2 gr per vecka max.
Jag och sambon totalt 10 duschar i veckan. 1 var om dagen på vardagar. Inga långduschar utan 5-8 min var max.
Använder diskmaskin istället för att handdiska. Inga badkar eller liknande.
läcker alltså en 2015 års ivt premiumline hq så pass mycket att resterande blir värmeförluster?!
Behöver ni skölja disken i varmvatten? Vi har såpass långt mellan kök och pannrum att vi inte hinner få varmvatten till köket innan tallriken är sköljd, så vi låter kranen vara på kallt om det inte är något som ska handdiskas på riktigt också. Man får ju bort ris och annat som klistrar fast sig även med kallvatten, och gratängformen kan till och med få stå och dra en stund. Vattenledningarna fram till vårt badrum drar 5 liter vatten, så vi brukar duscha efter varandra så att man slipper spola fram varmvatten flera gånger.
Går det att ställa in schemalagt extra varmvatten dagligen vid någon viss tid på er värmepump? Jag vet inte om det minskar varmvattenproduktionen totalt, men om ni har timdebitering kan ni åtminstone ”ladda upp” för morgonduschen innan högprisperioden på morgonen.
Går det att ställa in schemalagt extra varmvatten dagligen vid någon viss tid på er värmepump? Jag vet inte om det minskar varmvattenproduktionen totalt, men om ni har timdebitering kan ni åtminstone ”ladda upp” för morgonduschen innan högprisperioden på morgonen.
Nya rutiner. Var och en sköljer sin tallrik direkt när man ätit, då duger kallvatten.
Blötlägg kastruller, stekpannor direkt och låt de stå.
Ställ bestick o redskap i vatten.
Min mamma och mormor gjorde samma sak, så det har funkat i evigheter. Lärde mig som liten, lärde mina barn, når man upp till diskbänken sköljer man av sin tallrik.
Blötlägg kastruller, stekpannor direkt och låt de stå.
Ställ bestick o redskap i vatten.
Min mamma och mormor gjorde samma sak, så det har funkat i evigheter. Lärde mig som liten, lärde mina barn, når man upp till diskbänken sköljer man av sin tallrik.
hm. Jag brukar nog stå och spola tills det kommer varmvatten… Men det behöver man ju inte så klart om man tar det direkt. Bra tanke.mrsnhp skrev:
Behöver ni skölja disken i varmvatten? Vi har såpass långt mellan kök och pannrum att vi inte hinner få varmvatten till köket innan tallriken är sköljd, så vi låter kranen vara på kallt om det inte är något som ska handdiskas på riktigt också. Man får ju bort ris och annat som klistrar fast sig även med kallvatten, och gratängformen kan till och med få stå och dra en stund. Vattenledningarna fram till vårt badrum drar 5 liter vatten, så vi brukar duscha efter varandra så att man slipper spola fram varmvatten flera gånger.
ska kolla upp extra varmvatten. Men undrar om den inte kör på elpatronen vid extra varmvatten… hm. Tål att undersökas. Tack!
Så här års behöver vår värmepump inte använda elpatron för extra VV (jag kollade när den körde ”legionellakörnigen” häromdagen), men sen när det blir kallare finns ju risken för det. Vi har inte timdebitering så vi har inte experimenterat med schemalagt extra varmvatten själva. Jag har bara börjat logga en massa värden via en gateway som vi kopplade in för att se vad värmepumpen egentligen har för sig på dagarnaNiclas Gustafsson skrev:
Klicka här för att svara