tveksamt
tveksamt: Finns det funktionalitet i HERO 2.0 för att styra mot elpris? Eller får man lösa det genom schemaläggning eller manuellt? Eller genom tredjeparts kontroll?
5 svar · 4,5k läst
alm82
alm82: Jag tror inte den kommer starta utedelen så länge reservtermostaten används, den ska normalt stå på off. Om det är dåligt med varmvatten kan man höja lite på den övre pannan eller använda funktionen extra varmvatten.
1 svar · 1,7k läst
M
Mikeds75: Hej Tack för svar! Blir det problem av det i systemet? Och hur kan man rengöra det? [citat]
2 svar · 1,0k läst
·
J
jonaserik: En patron som är på 9 kW har 3 st värmestavar i sig och varje är på 3 kW , så vid inkoppling av en så ger den 3 kW. Normalt så är alla 3 stavar kopplade i stjärna. Kan förekomma s.k deltakoppling med, men normalt är det stjärnkoppling.
3 svar · 1,2k läst
·
B
BSOD: Ta reda på om det är enrörssystem eller tvårörssystem. Försök att få fram ungefärligt behov av framtemp vid en rejält kall dag. En bild på radiatorerna kan ge en hint. Årsförbrukning av olja / el kan ge en bra indikation på vilken effekt på vp som behövs. Har den gått på elpannedrift kan man kolla timvärden för en kall natt i februari och få en bild av behovet. Hur långt upp
1 svar · 800 läst
J
jani84: Tidigare i år skrev jag om min mammas VP som hon köpte från polarpumpen. Den gick sönder 2021-12-07 (garantiärende) och idag, 2022-11-16 så har det hänt saker. Orkar inte skriva om allt så ni som vill se hela historien hittar det i länken nedan. https://www.byggahus.se/forum/threads/polarpumpen-undvik-foer-allt-vad-ni-aer-vaerda.449164/ Minns inte exakt vart förra tråden slutade men
0 svar · 847 läst
J
Josth: Ja precis, det är förångaren som står lite snett på bilden. Kondensvatten kan i vissa fall leta sig ner fel väg och skada el- och elektronik i frånluftsvärmepumparna så titta noga om det finns spår av att det runnit vatten ner mot elektroniken eller kontaktdon.
3 svar · 1,2k läst
B
blork: [citat] Japp, redan gjort. Vid inflytt var dräneringslang igensatt. Rengjorde filter och slang samt ställde upp till 68% luftfuktighet från 50%. Sparade en del.
86 svar · 16,8k läst
F
FM321: Hej, Har en F730 som styrs av utegivare. Radiatorer ovanvåning och golvvärme nedervåningen. Golvvärme styrs av Thermotec med shunt och kan ställa temperaturen i varje rum på nedervåningen via en grej som sitter på väggen i vardera rum. Temperaturen på F730 är +1 och kurva 7. Denna morgon med +5C utetemp är framledningstemperaturen 37C. Inställningar av golvvärmetemperatur i varje
0 svar · 1,6k läst
DonPablo
DonPablo: Släng ut skiten och montera dit något riktigt. Det kostar och få dit något bra, men de värmer så mycket bättre, och framförallt finns det delar att få om något händer.
9 svar · 5,3k läst
G
Guzzen1: [citat] Jag är tveksam till att flytta vatten från pannan till en tank. Jag misstänker att det blir en del förluster.
7 svar · 2,2k läst
K
Kjell_G: [citat] Om förbrukningen 111 kWh stämmer så motsvarar det 111/727=0.15~15% av förbrukningen. Det rimmar inte med min uppfattning att uppvärmning och varmvatten utgör ca 70%. Nu är det iofs inte vinterväder men ändå?
1 svar · 2,7k läst
·
J
Josth: Får man nytt pannvatten någon enstaka gång spelar det ingen roll. Värre är det om man ofta måste hålla på och fylla på vatten.
1 svar · 4,4k läst
Martin Liljedahl
Martin Liljedahl: [citat] För varje RUM grad man sänker eller höjer så justeras framledningstemperaturens Bör värdet med 3grader antingen ner eller upp. Bör värdet är den temperatur som värmepumpen vill skicka ut i systemet och det är beroende av vilken värmekurva samt utetemperatur det är vid tillfället. Så en sänkning borde ju ha effekt på innetemperaturen men det kan ta länge innan det märks,
3 svar · 3,3k läst
J
jonaserik: Tryck i kärlet blir det inte, det ska vara tryck 05 bar med tomt kärl. Stäng av pumpen. På undersidan kärl finns som en bilventil, tryck på piggen, ska pysa inget vatten. För att fylla luft i kärlet släpp ut vatten med säkerhetsventilen Som sitter vid manometern. Pumpa in luft, ökar trycket ut med mer vatten. Trycket på luftpumpen ska stanna på 0,5 bar och inget vatten ska komma ut.
1 svar · 1,1k läst
·
1
Anonymiserad 137805: [citat] Hon dräpte elektrikaren...
4 svar · 1,8k läst
T
Tomasmexitegel: [citat] Jag satte min på 60, prova och se vad som händer. Fast egentligen är det för varmt nu för att trimma in pannan.
58 svar · 13,0k läst
·
VidarH
VidarH: Förmodligen. Men lika bra att höra om någon hade varit med om något liknande tidigare... Skumt bara.
4 svar · 1,1k läst
P
pkinell: [citat] Tack för tipset men jag vill hellst ha KB-sprit.
6 svar · 4,2k läst
Tomture61
Tomture61: [citat] Så jag gjort i mitt hus , men min LLVP verkar inte sänka min elförbrukning . Slipper däremot kallraset från ö-våningen . Har LLVP i trappen till ö-våning .
145 svar · 21,5k läst
·
E
Eken08: [citat] Har löst det.
1 svar · 653 läst
F
Fredrik Söderström: [citat] 67’ lät billigt. Vi fick offert på 80 innan rot på Thermia Ventec.
22 svar · 1,9k läst
·
Victor.stahlgren
Victor.stahlgren: Hejsan! Köpte huset för 2 år sedan med Luft/vatten pump installerat men den går endast till elementen i dag och en VVB bredvid. Dom byte inte ut ack tanken som är ifrån 68. Så min tanke är att uppgradera lite och har kollat på Ack tank med slinga i men dom kostar ifrån 10k-30k och då fick jag iden med värmeväxlare och en buffert tank . jag har gjort en da vinci ritning på hur jag
0 svar · 1,1k läst
·
R
Runnis: [citat]
7 svar · 2,2k läst
·
C
carl fabian: [citat] Precis vad jag tror ,kör på 30 gr för jag vill ha ut värmen i större angränsande rum , men enligt termometer är värmen i rummet 25 gr så mkt varm luft blåses ut i närliggande rum
3 svar · 778 läst
J
Josth: Ok, ja då blir ju ventilerad BOA 120 kvm så det fungerar bra med FLVP. Om det är el-radiatorer på övervåningen och öppen yta på nedervåningen kan du ju stänga av cirkulationspumpen i 310P för att säkerställa att LLVP täcker hela värmebehovet och att man därmed får ut maximal energibesparing. Men när det blir rejält kallt ute kan kanske golvvärmen också behövas och man får
3 svar · 1,0k läst
J
jonaserik: Bra nu vet jag , patronen i den är av keramiskt materiel. ( steatit ) och kan bytas på 15 min utan att tömma beredaren. Nu kan man inte vara riktigt säker på om patronen gått sin väg, lyser lampan ? Så är det mest troligt att patron gått. Om ni inte har tummen mitt i handen kan ni byta själv, inget svårt. Under nere så är det en plastkopp med en skruv , under där är en stor mutter
17 svar · 3,1k läst
·
I
Ian Shirping: [citat] Det ser ut att bli en sådan lösning. Vi kommer troligen satsa på en Mitsubishi SWM80 eller möjligen en WM50 LVVP och jag blev tipsad om att det finns dedikerade AC-aggregat som kostar något mindre än LLVP, typ Kaisai.
6 svar · 2,4k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Det är nog säkrast att söka informationen på annat håll. Googla. Någon kommer att svara typ: Var inte orolig, ta en öl och sätt igång att riva. Min morfar blev 100 år. Osv. Kolla hur (de seriösa) saneringsfirmorna jobbar så får du en uppfattning om vad man bör tänka på.
4 svar · 800 läst
·
T
tumiro: Vi har en ny installerad VVM S325 + S2125-12 FAS Jag har inte hunnit lära mig hur man kör systemet så effektivt som möjligt. Vi åker utomlands om några dagar och datumet för hemresan är inte fastställt. Jag vet att jag kan använda "Semesterschema", men för att den här funktionen ska fungera på distans vill NIBE att jag ska köpa Premium :mad:, trots att pumpen kostade mycket pengar.
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.