God afton !
Har en liten fråga till forumet angående köldbärare.

För ganska exakt en månad sedan så bytte jag våran nitton år gamla Nibe fighter till en F1255-12.

Det blev en ganska mycket större pump, den gamla var på 7,5kw om jag minns rätt.
Nu håller jag på att justera in denna.

Fråga:
Pumpen går ju ganska ofta men det verkar vara naturligt, ehuru den är frekvensstyrd.
Jag tycker dock att temperaturskillnaden börjar bli orimligt stor mellan retur och framledning.
Nu har vi nollgradigt ute och pumpen matar ut ca 38 gradigt vatten.

Köldbäraren har idag 3/-3 tidigare dvs delta på 6 grader, tidigare har det legat på ca 4 grader.
Är detta rimligt eller är något knas? Kan tänka mig att för låg cirkulation skulle kunna ge detta fenomen?

Köldbärarröret är ett 3-rörssystem om det nu skulle ha någon betydelse. Tycker att jag luftat systemet men helt säker kan man ju inte vara. Dock finns det ju inte så många ställen det kan bli luftfickor.

Om du inte har cirkpumpen på kb på auto, så sätt den på det, så försöker den hålla 3-4 i delta.

DonPablo DonPablo skrev:
Om du inte har cirkpumpen på kb på auto, så sätt den på det, så försöker den hålla 3-4 i delta.
Tror den står på det och pumpen går på 100%

Då är något knas, dåligt flöde, stopp i filter m.m.

DonPablo DonPablo skrev:
Då är något knas, dåligt flöde, stopp i filter m.m.
Nu rockar det igen väldigt skumt, nu +4 /+1, och -1 ute, skön värme inne.
och inte full fart på pumpen heller.

S snow skrev:
Nu rockar det igen väldigt skumt, nu +4 /+1, och -1 ute, skön värme inne.
och inte full fart på pumpen heller.
Störigt nu är det samma igen 4/-3, är det ok, eller åt fanders för mycket?

G
Kolla filtret som tidigare sagt, det verkar vara för hög delta.

G OMathson skrev:
Kolla filtret som tidigare sagt, det verkar vara för hög delta.
Japp ska göra det men tror inte riktigt på det.

Dock så såg jag nu att det var lågt tryck på köldbärarsidan så jag tillverkade liten specialare så jag kan trycksätta med vattenntrycket från färskvatten utan att få in det i systemet.

Jag måste ha lite luft i systemet någonstans då nivån i expansionskärlet sjunket när jag trycksätter.
Bytte övertrycksventilen på kärlet till den nya som kom med den nya pumpen, får se om den håller trycket då. Jag var jefligt noga när jag fyllde upp den nya pumpen och pumpade runt köldmedia.

I hålet kan det rimligen inte bli luftfickor, skulle möjligen vara i 90 böjen vid borrhålet men har varit noga där också för att. Sen har ju pumphålet varit i drift i 20 år, det är ju bara pumpen jag bytt.

Skumt är det nu går den som den ska med 4/1 när den gör varmvatten och värme..

Rensade filtret, hade faktiskt lite skit där. Verkar som att det är mer flås i denna cirkpump.
så att den drar runt skit från slangen.
Hade mycket skit (sand) i slangen för 20 år sedan när den driftsattes, men har inte varit skit i filtret på många år när den gamla gick.

Vi får se om det gör skillnad. Jag satte ju i det nya kulfiltret när jag bytte pump så det är lätt att rensa :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.