J
Jesper Dahlberg: Det vibrerar ganska rejält också när den drar igång tröskverket. IVT har 6-års utökad garanti på värmepumpen "i sin helhet" om man servar den enligt deras rek ( vilket jag gjort ), så jag hoppas att den täcker reparationen såfall. Sen kan man ju tycka att de borde hålla längre än 4,5år. Blir ju minst 1 byte till under livslängden...
2 svar · 4,3k läst
·
13th Marine
13th Marine: Jag kör med en Shelly 1. Men det blir ju mest Av/På, det är svårt att detaljstyra temperaturen. Och nu när jag tänker efter har jag ju kopplat en husdata till den (den heter verkligen husdata) som kopplas till serviceporten, där kan man läsa ut en hel del mätvärden ur pumpen, och styra en del. Där skulle du kunna justera kurvan i pumpen (på åtminstone min pump så riskerar man att
3 svar · 2,1k läst
Sittställning
Sittställning: [citat] Sant, men det tysta läget på vår ln25 mot vår ivt 12prn är enormt. Ibland vill man ha tyst men kanske inte helt stänga av värmen.
14 svar · 2,2k läst
F
fideolin: [citat] Det låter vettigt! Stort tack för hjälpen!
4 svar · 3,7k läst
·
J
jonaserik: Det finns Qvantum helsvenskt. ,, Viessmann tysk. och några till som alltid ska framhållas, nästan så man tror de har aktier i de företagen
13 svar · 2,7k läst
Isakare
Isakare: Dra värmekabeln i röret, enkelt då det bara är ett rör med rinnande vatten, inte trycksatt. Om den ligger utanpå (under rörets isolering) Linda med hönsnät och alumiumtejp, gnagare ogillar att gnaga på metall.
2 svar · 608 läst
E
Emilius: Hej, Hittade att det ska finnas rumsgivare som tillbehör och det vill jag gärna ha. Är detta möjligt att koppla in själv utan att kontakta teknikern? Det är RG10 som gäller enligt boken... Det står också "*Kräver tillbehör och aktivering i meny 9.3.6". Går det att komma in i servicemenyn som är meny 9 också som icke-installatör?
0 svar · 816 läst
J
Jerald Stuartson: [citat] Livslängden för en LLVP är 10-12år, givetvis kan de hålla längre men man ska buffra ekonomisk för ett byte efter 10-12år.
15 svar · 2,3k läst
·
skogsharry
skogsharry: [citat] 1210-5
32 svar · 3,8k läst
·
skogsharry
32 svar · 3,8k läst
·
Z
Zippi: Hej Fick en ny IVT luftluft installerad för ca 1 år sedan, Aero 800. Den låter högt och särskilt inför avfrostning men det ska tydligen vara så. För någon vecka sedan uppmärksammade jag ett nytt ljud från innerdelen, hörs när den ska avfrosta och när den ändrar temperatur på inomhusluften. Det knäpper/klirrar till, som ett klangljud som när spisens plattor eller elelement slår
0 svar · 1,3k läst
M
marph: [citat] Tack så hemskt mycket för snabbt och bra svar!!
2 svar · 2,7k läst
C
cazz: Hej Har en Viessmann VITOCAL 222 som är nyligen installerad. jag kan extremt lite av pannor och pumpar men är lite nyfiken vad de kan menas när den varnar om flödevakt D6? Kollar man på Viessmann hemsida https://www.viessmann.se/sv/service/Proffs/Floden-och-forutsattningar-varmepump.html Så står det att det kan bero på rör dimension en det tror jag inte vad jag har sett. Smuts ska det
0 svar · 1,3k läst
Demmpa
Demmpa: Att det åtgår mer energi när det blir kallt är naturligt, det är så det ska vara. Hur mycket (värme)energi du får ut från värmepumpen per tillförd elenergi beror på COP-värdet. En ren elpanna har COP = 1, alltså 1kWh el blir 1kWh värme. Om värmepumpen har COP = 2, så får du 2kWh värme per 1kWh el. Var finns huset? Från när är huset? Är det tilläggsisolerat? Kurvlutningen
1 svar · 1,0k läst
H
he-peter: [citat] Hej, Har du direktverkande el som uppvärmning, skulle jag rekommendera, att du lägger pengar på uppvärmningssystem först. Funderar på en luft-luft värmepump. Titta man på energieffektiva värmepumps varmvattenberedare, finns det frånlufts teknik och system med utedel. System med utedel liknar en luft-vatten värmepump. Den genererar sin egen värme. Frånluftssystemet kommer tar
2 svar · 3,5k läst
J
JorisS: Lite tilläggsinfo: Huset byggdes 2015, pumpen är alltså 7 år gammal. Haft service på den några gångar, inga störra fel hittils. Just nu står den och jobbar med runt 1,5kW men enligt infon med varmvatten... jag förstår inte varför. Vatten inställd på eko, via servicemenyn med min temp 44 och max 50. Just nu 53 grader. Fördelning värme/vatten står på 30/30. Bifogar lite bilder
1 svar · 2,9k läst
·
J
Josth: [citat] De vill hellre sälja en helt ny värmepump för de tjänar mer på det. Man får tjata som tusan för att de ska byta kompressor på en äldre värmepump men det går. Visst tar man en viss risk att något annat går sönder men har man mjukt kommunalt vatten håller tanken länge och det är i princip rosthål i den som kan stoppa det hela. Gäller att kompressorbytet görs omsorgsfullt
7 svar · 2,0k läst
H
H-Thomasson: Vad har du för flöde per minut, be installatören kolla det i styrningen Du har liten skillnad mellan stig / retur. Har säljaren skrivit något om att radiatorerna behöver kompletteras eller liknande i offerten. Annars så kan dom åka på att just komplettera med extra radiatorer för att uppnå funktion enligt offert.
8 svar · 3,6k läst
·
R
Real-House: [citat] Det är inte så enkelt, man vill ofta väldigt gärna ha plusgrader på returen. Beroende på markens beskaffenhet så kan minusgrader tillbaka göra att det blir permafrost i backen. När det sedan tinar kan det bli sjunkhål som sliter sönder rören. Har sett det för många gånger på lite större anläggningar. Har man väldigt nära till berggrunden är det nog inget större
6 svar · 2,6k läst
C
cpalm: [citat] Å andra sidan, med dagens ofta gigantiska skillnader i elpriser mellan dag och natt kan det vara ekonomiskt smart trots sämre verkningsgrad och begränsad lagringskapacitet.
2 svar · 1,2k läst
M
Massito: Vi planerar just nu ett hus där vi har ett utrymme som skulle passa perfekt för värmepump/vv-beredare (bergvärme, direktverkande eller luft/vatten-värmepump, inte bestämt än). Det finns tillräckligt utrymme för att placera värmepumpen och kunna serva den, men inte utrymme för vattenskåp och golvvärmefördelare. Tänkte därför placera dessa i ett annat utrymme ca 3 meter bort och
0 svar · 637 läst
DonPablo
DonPablo: Skönt att det löste sig, detta är ett riktigt standardfel på dessa pumpar
13 svar · 6,2k läst
·
A
AndersS: [citat] Men det är ju när det börjar bli kallt som tillskottsel går in om pumpen tar ut mindre.
11 svar · 3,1k läst
V
växelventil: [citat] Kanon (y)
57 svar · 5,3k läst
·
J
Jayknows: Ursäkta sent svar tobbetk. Det försvann i småbarnslivet litegrann. Men. Reparatör här idag och problemet var att tempsensorn till förångaren hade hamnat några cm för långt bak med felvärden som följd, med resultat att förångaren isar igen och pumpen slår av. Troligen hänt i samband med byte av förångare i somras men märkts först nu vid kall väderlek. Nu efter åtgärd är
6 svar · 3,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Enklast och bäst är att köpa ett shuntutomatikpaket tex, Danfoss ECL 110 Villa, https://www.vvsochbad.se/danfoss-ecl-comfort-110-villapaket-1051938 Det monterar och konfigurerar du själv
4 svar · 1,2k läst
A
Alexander Nyman: Hej fått en offert på nytt värmesystem då lvpn vi har nu är otroligt underdimensionerad och pelletspannan vi har funkat men de inte är speciellt billigt längre. Vi fick på en ctc ecoair 622m och en ecozenith 555i, 95k + 65k (japp de priserna lär inte gälla när den väl kommer) Någon kommentar på dessa prylar? De ska sitta i ett flerfamiljshus som vi äger med sammanlagd boyta på ca
0 svar · 570 läst
S
Sågat: Hej Har precis installerat och startat upp min nyinköpta gateway nu kommer jag inte längre än hit (se bild) Har ni något tips? [bild]
0 svar · 1,2k läst
·
G
Anonymiserad 137805: om du väljer en fast temperatur (45C) så är det inte optimalt om du inte värmer tappVV samtidigt du kan köra den på flytande kondensering och gå på innegivaren dvs den temp du vill ha inne elpatronen är precis som du skriver ett tillskott när inte VP orkar, 15C låter på tok för lite för när värmepumpen inte orkar är det rätt kallt ute och då behöver du högre framledningstemp.
1 svar · 1,7k läst
R
Anonymiserad 137805: kul att se dessa gamla CO2 pumpar fortfarande levererar Jag ser inget onormalt alls ditt hus kräver nog mycket eller så står en eller flera och duschar hela dagarna nu är ju frågan om vilken pump som är ställd på 1 av3? är det cp till utedelen så är det fel! de skall stå på max hastighet för dessa styrs steglöst av innedelen. om du ökar denna så kanske ditt delta T minskar men om
9 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.