16 757 läst ·
25 svar
17k läst
25 svar
Kall brine in, är borrhålet för kort?
Hade det varit stort grundvattenflöde hade inte inkommande brine redan varit minusgrader. Har du bra grundvattenflöde i borrhålet så har du väl vanligen inga problem med låga temperaturer på brine.J jonaserik skrev:
GoC skrev:
....men det räcker rimligtvis med rätt lågt flöde för att det ska vara hopplöst att "fylla på".
Du kan väl läsa lite om energilagarna härMathiasS skrev:
https://www.sgu.se/samhallsplanerin...ring/borrhalslager-lagring-av-varme-och-kyla/
Men hur skulle det kunna vara ett stort vattenflöde i grundvattnet nere i urberget? Någon måste ju i så fall tappa ur vattnet någon stans för att det skall ”rinna iväg”
Det låter ju lite intressant. Vi har annars funderat på frikyla, det ska ju också kunna värma upp borrhålet lite. Vi har bara haft för fullt upp med andra renoveringar för att hinna ta tag i det.GoC skrev:
Det man kan göra är så klart att aktivt värma borrhålet sommartid. Poolsolfångare, trevägsventil och en extern cirkulationspump som cirkulerar brinken genom solfångarna och värmer upp hålet.
En sådan lösning har jag på min allt för korta jordvärmeslinga. Det har fungerat riktigt bra i åtminstone tjugo års tid. Från att det snabbt var minus på brineslingan har jag nu aldrig minusgrader på inkommande brine. Trotts att jag bara har 390m jordkollektor som ligger i siltjord. Inte den bästa förutsättningen.
Det tror jag kan fixa ditt problem, speciellt som nu berget verkar vara rejält nedkylt och det är tätt med energibrunnar i närheten.
Det behöver inte vara särskilt stort vattenflöde för att det inte ska fungera att säsongslagra energi.GoC skrev:
mrsnhp skrev:
Som sagt var; Har det funkat i 17 år så kommer det att funka resten av värmepumpens livstid.
Beroende på vad ni har för ventilation så är förmodligen en FLM bra för att avlasta hålet lite när ni byter till en ny värmepump.
En frånluftmodul. Dvs en central fläkt som suger ut ventilationsluften från huset och låter den passera en värmeväxlare där värmepumpens köldbärare cirkulerar. På så vis kan man höja temperaturen på köldbäraren ett par grader mellan borrhålet och värmepumpen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Intressant, en sån har jag inte hört talas om förut. Tack för tipset!useless skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden