J jonaserik skrev:
Beror nog på hur berget är, mycket sprickor så susar grundvattnet förbi och värmen grannens hål kanske. Är det ett torrt hål som fylls upp går det bra. Du har inte samma förutsättningar med jordvärme där det ev lagras i jord och inte grundvatten som susar förbi.
Hade det varit stort grundvattenflöde hade inte inkommande brine redan varit minusgrader. Har du bra grundvattenflöde i borrhålet så har du väl vanligen inga problem med låga temperaturer på brine.

GoC GoC skrev:
Hade det varit stort grundvattenflöde hade inte inkommande brine redan varit minusgrader. Har du bra grundvattenflöde i borrhålet så har du väl vanligen inga problem med låga temperaturer på brine.

....men det räcker rimligtvis med rätt lågt flöde för att det ska vara hopplöst att "fylla på".

MathiasS MathiasS skrev:
....men det räcker rimligtvis med rätt lågt flöde för att det ska vara hopplöst att "fylla på".
Du kan väl läsa lite om energilagarna här
https://www.sgu.se/samhallsplanerin...ring/borrhalslager-lagring-av-varme-och-kyla/
Men hur skulle det kunna vara ett stort vattenflöde i grundvattnet nere i urberget? Någon måste ju i så fall tappa ur vattnet någon stans för att det skall ”rinna iväg”

GoC GoC skrev:
[länk]
Men hur skulle det kunna vara ett stort vattenflöde i grundvattnet nere i urberget? Någon måste ju i så fall tappa ur vattnet någon stans för att det skall ”rinna iväg”
tappa ur vattnet? Ja det rinner ju ut i havet igen…!

GoC GoC skrev:
Det man kan göra är så klart att aktivt värma borrhålet sommartid. Poolsolfångare, trevägsventil och en extern cirkulationspump som cirkulerar brinken genom solfångarna och värmer upp hålet.
En sådan lösning har jag på min allt för korta jordvärmeslinga. Det har fungerat riktigt bra i åtminstone tjugo års tid. Från att det snabbt var minus på brineslingan har jag nu aldrig minusgrader på inkommande brine. Trotts att jag bara har 390m jordkollektor som ligger i siltjord. Inte den bästa förutsättningen.
Det tror jag kan fixa ditt problem, speciellt som nu berget verkar vara rejält nedkylt och det är tätt med energibrunnar i närheten.
Det låter ju lite intressant. Vi har annars funderat på frikyla, det ska ju också kunna värma upp borrhålet lite. Vi har bara haft för fullt upp med andra renoveringar för att hinna ta tag i det.

GoC GoC skrev:
[länk]
Det behöver inte vara särskilt stort vattenflöde för att det inte ska fungera att säsongslagra energi.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Det låter ju lite intressant. Vi har annars funderat på frikyla, det ska ju också kunna värma upp borrhålet lite. Vi har bara haft för fullt upp med andra renoveringar för att hinna ta tag i det.

Som sagt var; Har det funkat i 17 år så kommer det att funka resten av värmepumpens livstid.
Beroende på vad ni har för ventilation så är förmodligen en FLM bra för att avlasta hålet lite när ni byter till en ny värmepump.

useless useless skrev:
Som sagt var; Har det funkat i 17 år så kommer det att funka resten av värmepumpens livstid.
Beroende på vad ni har för ventilation så är förmodligen en FLM bra för att avlasta hålet lite när ni byter till en ny värmepump.
FLM, vad är det?

En frånluftmodul. Dvs en central fläkt som suger ut ventilationsluften från huset och låter den passera en värmeväxlare där värmepumpens köldbärare cirkulerar. På så vis kan man höja temperaturen på köldbäraren ett par grader mellan borrhålet och värmepumpen.

MathiasS MathiasS skrev:
tappa ur vattnet? Ja det rinner ju ut i havet igen…!
Ut i havet ???
Möjligen om du har ett hål i sedimentära bergarter och det ligger högt, typ Hallandsås, så kan det kanske vara stora vattenströmmar i berget.

useless useless skrev:
En frånluftmodul. Dvs en central fläkt som suger ut ventilationsluften från huset och låter den passera en värmeväxlare där värmepumpens köldbärare cirkulerar. På så vis kan man höja temperaturen på köldbäraren ett par grader mellan borrhålet och värmepumpen.
Intressant, en sån har jag inte hört talas om förut. Tack för tipset!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.