Hej,
Har en Nibe Fighter 360P som jag fick byta kompressor på för 4 år sedan. Nu visar den LP larm och sen sätter den igång och defrosta i flera timmar. När jag lyssnar på den så är inte fläkten igång trots att symbolen för fläkten lyser. Så jag trodde att det var fläkten som gett upp. Jag bytte denna men fortfarande så lyser fläktsymbolen men fläkten snurrar inte. Med i installationen till fläkten stod att man skulle byta driftskondensator.
Så nu till min fråga, var sitter driftskondensatorn och hur installerar man den?
På bilden ser ni innanmätet på pumpen samt driftskondensatorn som jag fick till.
Stort tack för eventuell hjälp!
Har en Nibe Fighter 360P som jag fick byta kompressor på för 4 år sedan. Nu visar den LP larm och sen sätter den igång och defrosta i flera timmar. När jag lyssnar på den så är inte fläkten igång trots att symbolen för fläkten lyser. Så jag trodde att det var fläkten som gett upp. Jag bytte denna men fortfarande så lyser fläktsymbolen men fläkten snurrar inte. Med i installationen till fläkten stod att man skulle byta driftskondensator.
Så nu till min fråga, var sitter driftskondensatorn och hur installerar man den?
På bilden ser ni innanmätet på pumpen samt driftskondensatorn som jag fick till.
Stort tack för eventuell hjälp!
Den sitter i mitten till höger när man fällt ner el-panelen som lossas med två skruvar i överkanten. OBS! Strömmen måste vara avslagen på väggen eller i proppskåpet innan. Lätt att komma åt strömförande delar.
Kanon, tack för det.
Så nu är både fläkten och driftkondensatorn som medföljde bytta. MEN fläkten snurrar fortfarande inte trots att fläktsymbolen lyser.
Hmm...kan det vara något fel på ett styrkort eller liknande? Pumpen är ju 12 år gammal så kanske läge att byta.
Så nu är både fläkten och driftkondensatorn som medföljde bytta. MEN fläkten snurrar fortfarande inte trots att fläktsymbolen lyser.
Hmm...kan det vara något fel på ett styrkort eller liknande? Pumpen är ju 12 år gammal så kanske läge att byta.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det enda jag kommer på är om det blivit något fel på fläkttransformatorn? Om man är kunnig inom el går det enkelt att mäta upp spänningen som fläkten är kopplad till, men man måste vara väldigt försiktig. Sedan finns det ett par reläer också på 360P som styr vilket läge fläkten ska gå på så man får följa ledningarna från fläkten och se var de är inkopplade.
Går inte riktigt att jämföra frånluftsvärmepumpar och bilar så. Fungerar inte fläkten i en frånluftsvärmepump blir det väldigt kallt i förångaren och till slut löser lågtryckspressostaten ut om kompressorn går.
Läste denna tråden och såg att ingen skrivit vad lösningen är.
Hade samma problem för någon vecka sedan och det visade sig vara att glassäkringar (Ligger i mitten luckan) hade smällt.
I mitt fall hade säkringen smällt pga. att det blivit kortslutning på kompressorvärmaren 518661 som på något sätt är kopplad till samma säkring.
Hade samma problem för någon vecka sedan och det visade sig vara att glassäkringar (Ligger i mitten luckan) hade smällt.
I mitt fall hade säkringen smällt pga. att det blivit kortslutning på kompressorvärmaren 518661 som på något sätt är kopplad till samma säkring.
Mohaa skrev:
Läste denna tråden och såg att ingen skrivit vad lösningen är.
Hade samma problem för någon vecka sedan och det visade sig vara att glassäkringar (Ligger i mitten luckan) hade smällt.
I mitt fall hade säkringen smällt pga. att det blivit kortslutning på kompressorvärmaren 518661 som på något sätt är kopplad till samma säkring.
Toppen. Tack för tipset. Det var precis det som var felet hos oss.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


