G
Goeras: Tack för svar, har aldrig förstått vad det är för något, men då fortsätter jag nog på inslaget spår och lämnar den ifred fortsättningsvis också. Slog mig idag om det var någon slags filter men det verkar långsökt då det sitter ett sånt smidigt nålfilter eller vad det kallas på retursidan.. så det kändes långsökt och får inte riktigt ihop konstruktionen.
3 svar · 2,3k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Tack för uppdateringen och lycka till med din nya värmepump!
13 svar · 3,0k läst
B
blasaab: Hej efter att åskan slog ner startar inte min panna. Har en äldre rego 634 som reserv och den startar. Jag har flyttat över kraftkortet och det hjälper inte. Felet borde ligga på kortet jag bifogat. Är här någon som vet vad man ska titta på eller vet vem som lagar sånna? Felet på reserv styrenhet är att felindikatorn i innetemperatur givaren lyser konstant utan att där är fel nere
0 svar · 2,7k läst
·
A
adahlberg: Hej, Som rubriken lyder så är min fråga gällande Bosch 7001i bergvärmepump som ska ha möjligheten att kopplas upp mot Nordpool för att anpassa förbrukning mot elpriset. jag har försökt få hjälp av Bosch för att förstå hur jag gör detta men inte blivit klokare. Är det någon här som har samma panna och har gjort detta? I så fall hur? Tacksam för tips!
0 svar · 1,7k läst
N
nhall: Löste sig själv genom att uppdatera ytterligare en gång.
1 svar · 1,7k läst
Demmpa
Demmpa: Radiator-/termostatventilerna måste injusteras med förinställningen så att det blir ”rätt” flöde/tryckfall/difftemperatur över samtliga radiatorer. (Om inte radiatorventilen har förinställning så använder man returventilen som strypventil.) På så sätt så blir det jämn temperatur i hela huset. Genom att justera in värmesystemets centralenhet så att det blir ”rätt”
1 svar · 2,2k läst
A
Alarss: Jag har samma problem med en f370 i ett fritidshus. Det jag funderar på är vad som hade hänt om jag dragit ner fläkten på ventilationen 20%-enheter och stängt hälften av friskluftsdonen. Som det är nu står den på 68% och skapar ett rejält undertryck och därmed forsar det in kall friskluft som ska värmas upp. Jag förstår att man behöver ventilation för husets skull men med dessa
18 svar · 6,3k läst
V
växelventil: [citat] Mest gamla larm som släpar med du kan fylla systemet upp till 1 bar.
6 svar · 1,5k läst
·
DonPablo
DonPablo: kommer det inget vatten när du öppnar röda säkerhetsventilen? Om inte, så fyll på systemet
1 svar · 946 läst
M
Mellanbarn: Är inte tillräcklig expert för det. Tänker mer att det får pumpen att jobba lite mindre effektivt, kostar mer el. Förutom sämre komfort.
3 svar · 1,1k läst
Jonatan Flodin stenholm
Jonatan Flodin stenholm: Hej, jag är nyinflyttad i ett hus med en Frånluftsvärmepump (autoterm 190f) som är cirka 15år gammal. Den har strulat lite till och från och jag förstår att det är dags att byta inom kort men är inte sugen på att lägga dom pengar just nu… Det som strular just nu är att shuntventilen är inställt på automatiskt läge och står på lägsta värme ut även att det är -2 grader
0 svar · 766 läst
E
Emanuel01: [citat] Japp då orkar kompressorn få upp trycket ordentligt(lite över ca 30 bar).
3 svar · 1,7k läst
F
fredriklarsson17: Tack för svar. Då var det inte bara jag som reagerade på priset. Jag kollade i Folksams jämförelse och där var CTC effektivast men Nibe får också bra betyg. https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-varmepumpar Jag har haft svårt att få kontakt med någon installatör som vill installera Nibe vilket gjort att jag inte fått någon offert för att jämföra med
45 svar · 4,9k läst
·
A
ajn82: Är retur temp 19 grader så är det ju det facto den temperatur vattnet i slingorna har, så länge returtemperaturen inte närmar sig noll är jag inte hur det skulle kunna vara ett problem. Det tror jag heller inte kommer hända om du eldar och har 20 grader inomhus
1 svar · 691 läst
Alex3000
Alex3000: Det låter som dåligt tryck i blåsan till expansionskärlet (lite luft i blåsan eller trasig blåsa). Då klarar den inte svängningarna i volym när tempen varierar. Du kan testa att knacka på botten av kärlet - dovt ljud = lite eller ingen luft i blåsan. Snabbt tryck på pinnen i luftventilen visar också på om det finns ngt lufttryck i. Med vattentrycket nere på noll kan du kolla
1 svar · 671 läst
I
Ironside: Här är ett exempel på vad man kan få ut i Homey : [bild] Finns väldigt stort antal andra parametrar att välja bland och den sparar data minst 2 år bakåt i tiden. Oftast är det dock bara intressant att se de närmsta 24 timmarna beroende på hur ofta man kollar systemet. Än så länge styr jag inte värmepumpen genom Homey men egentligen är det fullt möjligt att lägga upp flows som
14 svar · 1,8k läst
·
H
Hellwiz: Hejsan, Jag kommer att införskaffa mig lite Armaflex och "strumpa" till båda mina utedelar för luftvärmepumparna, samtidigt som såg en annan detalj jag vill ha. Såg att det verkar finnas kanalavslut för kabelkanalen mot utedelen. Någon som vet var man kan hitta olika varianter? Har frågat Google men det verkar klent med utbud och den jag hittade hade utgått.
0 svar · 757 läst
·
L
lordi: Rengjort kondensslangen? För lågt ventilationsflöde resulterar i kallare förångningstemperatur. Även avstängd elpatron påverkar då kompressorn får kämpa när avgivna effekten inte räcker till Det finns ett min-flöde för luften. Gå inte under det. Vad visar avluft och förångningingstemperatur under drift?
9 svar · 1,6k läst
·
L
Anonymiserad 137805: [citat] Det har hänt mycket med leveranserna senaste veckorna
5 svar · 2,8k läst
J
Josth: Om det är 2×140 m så räcker det mer än väl här i Mälardalen.
5 svar · 3,3k läst
J
juanxxx: Tipsar om att läsa lite i denna tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/ivt-ht-c9-pressostat-hoeg-aer-cirkpumpen-dalig.470499/
5 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: Knacka på kärlets underdel, det ska liksom eka där, är det dovt så är det dåligt med luft eller håll i blåsan.
5 svar · 2,6k läst
·
I
Ironside: Tack, det ser intressant ut! Eftersom du kör Nibes Smart price så antar jag ändå att den är bättre än att inte alls köra någon styrning efter pris?
2 svar · 1,8k läst
R
RPM2006: Hej. Har en Mitsubishi Ecodan (innedel EHSC-YM9CR3, utedel PUHZ-SW100YAA). Det går köldmedia mellan inne och utedel. Förbrukningen avser både värme och tappvatten. Flyttade till huset i augusti och har således ännu inte så mycker erfarenhet av huslivet. Vad jag har förstått det som så borde jag få ut mer kWh per förbrukad energi. Eller har jag fel? Huset är ett stenhus byggt 1956
0 svar · 1,1k läst
·
J
jonson87: För att följa upp lite så har den kört på som vanligt nu efter omstarten. Känns väl fortfarande som något inte är riktigt rätt, kanske laddpumpen men låter den köra just nu och håller koll tills vidare. Tack för all hjälp.
15 svar · 3,3k läst
·
Hennke85
Hennke85: [citat] Hade ett gammalt järnrör på lager med rätt gänga så det gick smidigt att få upp pumpen. Största problemet var att hitta plats för 70 m slang och pump, samt 2x100 meter kollektorslang.
4 svar · 1,8k läst
·
C
cazz: Tur att jag varken har elementskydd eller vattenburen golvvärme :D
5 svar · 1,3k läst
B
BJohan: Min CZ CE65 hr tuffat på sedan 2010 och börjar närma sig 13 år. Förra året fick jag byta styrkort men det gick på försäkringen och kostade inget. Annars har den funkat bra trots att den även värmer poolen sommartid.
1 svar · 1,2k läst
A
andersmossing: [citat] Sant, sant, och det är helt ok med stödeldning. En kärv vinter i Sundsvall är det väl 15-20 minusgrader i några veckor, men toppar (bottnar?) på 25 någon dag eller två. Typ. Visst kan det bli kallt men det är sällan ihållande. Huvudsyften med tråden är att grunna på om ett byte är värt pengarna eller ej. Har inte lyckats hitta tekniska specar på min IVT men ska gräva i
8 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.