9 092 läst ·
57 svar
9k läst
57 svar
Stor skillnad i temperatur på Thermia Atria
GoC skrev:
Du får tänka på att den hinner skicka ut rätt mycket värme om växelventilen står öppen men bara för att skiktningen inte fungera så behöver det inte innebära att det inte kommer något varmvatten.Sedan kan ju växelventilen stå halvt öppen men då borde den gå längre och någon retur borde den få.V växelventil skrev:
Vi öppnade centrumskruven och försökte kolla nu. Det är svårt att se med vattnet som sprutar samtidigt, men visst är det något som snurrar där inne! Vattnets rörelse tyder också på det.V växelventil skrev:Då är det nog att cirkulationspumpen står still så den löser på hysteresen. Om skruvar av centrumskruven på cirkulationspumpen värma sidan och lyser med ficklampa så du verkligen ser att axeln snurrar och har du tur så hoppar den igång igen om du tar en skruvmejsel och petar /snurrar..Det kommer dropp lite vatten men inte större vattensprut. Ganska vanligt misstag att man bara känner på cirkulationspumpen och att den snurrar men i verkligheten så står den still.
Värt att notera är att nu när temperaturen har sjunkit på kvällen så har vi lite värme i de första elementen i "elementslingan". Lite värme i första och marginellt i andra. Inget i tredje, fjärde eller femte. Så lite värme i huset...
OM värmepumpen hade gått konstant och skickat ut 60-gradigt vatten i huset så hade förmodligen elementen (och golvvärmen) värmts upp och det hade känts bra. Men nu kör endast värmepumpen några minuter innan integralen är nere på noll och värmen stängs av. Den kvarvarande värmen skickas ut i slingan och blir snabbt kall och inkommande vatten är konstant kallt då värmen försvinner i slingan.
Vad är det som gör att värmen inte "hinner runt" slingan?
Teorier:
- En pump till slingsystemet som inte fungerar (har ingen aning om någon sådan pump existerar) så värmepumpens cirkulationspump behöver driva runt vattnet i slingan. Den kanske gör det med så låg förmåga att varmvattnet inte har en chans att komma tillbaka?
- Felaktiga inställningar som gör att värmepumpen inte producerar värme tillräckligt länge för att hinna värma upp slingan?
- Någon komponent som är trasig som gör att vattnet som värms upp i värmepumpen blir för varmt för snabbt och värmepumpen då avslutar uppvärmningen (antingen som en säkerhet eller för den tror det är tillräckligt)?
Jag kan vara helt ute och cykla här
Men om den hela tiden bara producerar varmvatten så är det konstant varmt i beredaren och den går kort tid då den fort når Maxvärdet och bryter på RP.V växelventil skrev:
Det är ju inte svårt att ta av ”motorn” och kolla att växelventilen verkligen växlar som den skall. Och även att det bara är ett par element som blir lite vara tyder på att det nu börjar gå lite vatten genom radiatorkretsen.
Vill minnas att min VP betedde sig så en gång.
Om du har fått rent filtret måste de va pumpen. Den växelventil som du har brukar inte gå sönder.
Du har ju kranar på båda sidor på pumpen(insektsskruvarna). Om du stänger dem kan du lossa pumpen från pumphuset också insektsskruvar. Sen kan du provköra pumpen samt hålla imot lite i fria luften. Har varit med om wilopumpar som snurrat vid centrumskruven men pumphjulet har varit löst.
Du har ju kranar på båda sidor på pumpen(insektsskruvarna). Om du stänger dem kan du lossa pumpen från pumphuset också insektsskruvar. Sen kan du provköra pumpen samt hålla imot lite i fria luften. Har varit med om wilopumpar som snurrat vid centrumskruven men pumphjulet har varit löst.
Bryttrycket på TS maskin ligger på öppna 32 och återsluts 28 och på den korta tiden kompressorn hinner gå så kommer den nog inte upp så högt och givarna på ts maskin sitter som på dom flesta thermia maskinerna nära växelventilerna och då borde returen med visa att tempen borde stiga där med och inte bara på framledningen.Ts har redan kört manuellt och kännt att på rören att det blir skillnad på temperaturena när den växlar.GoC skrev:
Men om den hela tiden bara producerar varmvatten så är det konstant varmt i beredaren och den går kort tid då den fort når Maxvärdet och bryter på RP.
Det är ju inte svårt att ta av ”motorn” och kolla att växelventilen verkligen växlar som den skall. Och även att det bara är ett par element som blir lite vara tyder på att det nu börjar gå lite vatten genom radiatorkretsen.
Vill minnas att min VP betedde sig så en gång.
Börjar misstänka att din värmeväxlare är igensatt och därför bryter den hela tiden och då måste den spolas rent men du skulle snart ha besök av en tekniker?B Bragul skrev:Vi öppnade centrumskruven och försökte kolla nu. Det är svårt att se med vattnet som sprutar samtidigt, men visst är det något som snurrar där inne! Vattnets rörelse tyder också på det.
Värt att notera är att nu när temperaturen har sjunkit på kvällen så har vi lite värme i de första elementen i "elementslingan". Lite värme i första och marginellt i andra. Inget i tredje, fjärde eller femte. Så lite värme i huset...
OM värmepumpen hade gått konstant och skickat ut 60-gradigt vatten i huset så hade förmodligen elementen (och golvvärmen) värmts upp och det hade känts bra. Men nu kör endast värmepumpen några minuter innan integralen är nere på noll och värmen stängs av. Den kvarvarande värmen skickas ut i slingan och blir snabbt kall och inkommande vatten är konstant kallt då värmen försvinner i slingan.
Vad är det som gör att värmen inte "hinner runt" slingan?
Teorier:
- En pump till slingsystemet som inte fungerar (har ingen aning om någon sådan pump existerar) så värmepumpens cirkulationspump behöver driva runt vattnet i slingan. Den kanske gör det med så låg förmåga att varmvattnet inte har en chans att komma tillbaka?
- Felaktiga inställningar som gör att värmepumpen inte producerar värme tillräckligt länge för att hinna värma upp slingan?
- Någon komponent som är trasig som gör att vattnet som värms upp i värmepumpen blir för varmt för snabbt och värmepumpen då avslutar uppvärmningen (antingen som en säkerhet eller för den tror det är tillräckligt)?
Jag kan vara helt ute och cykla här![]()
Redigerat:
Stämmer att tekniker kommer om två veckor. Kanske får se om han kan komma tidigare...V växelventil skrev:
Om jag nu ska försöka mig på att koppla av flexslangen som du föreslår, eller cirkulationspumpen... Jag är rädd för att göra sönder något. Behöver man flöda på vatten så man inte torrkör någon komponent innan? Stänga av vattenflödet in till flexslangen innan jag kopplar av den? Förutom att slå av strömbrytaren då
Ja stäng tillopp och returen och lossa försiktigt på flexslangen så det får sippra ut lite efter du har stängt på arbetsbrytaren.Men väldigt konstigt om du både har radiatorer och golvvärme att du inte har slingor till golvärmen med fördelare?B Bragul skrev:Stämmer att tekniker kommer om två veckor. Kanske får se om han kan komma tidigare...
Om jag nu ska försöka mig på att koppla av flexslangen som du föreslår, eller cirkulationspumpen... Jag är rädd för att göra sönder något. Behöver man flöda på vatten så man inte torrkör någon komponent innan? Stänga av vattenflödet in till flexslangen innan jag kopplar av den? Förutom att slå av strömbrytaren då![]()
Redigerat:
Jag har kontaktat serviceteknikern som kommer nästa vecka istället för om två veckor.
Jag får se om jag undersöker något mer och försöker ta isär flexslangen för att spola rent den innan dess, kanske inte...
Men stort tack för alla idéer och tips! Har lärt mig mycket
Jag uppdaterar er när jag vet vad problemet var!
Jag får se om jag undersöker något mer och försöker ta isär flexslangen för att spola rent den innan dess, kanske inte...
Men stort tack för alla idéer och tips! Har lärt mig mycket
Jag uppdaterar er när jag vet vad problemet var!
Bästa svaret
Ett sista inlägg i denna tråden!
Servicetekniker har varit här idag och kunde, precis som oss, snabbt konstatera att det var problem med vattencirkulationen i systemet.
Han kände lite på cirkulationspumpen men gick snabbt över till flexslangarna. Han bytte båda flexslangarna på ovansidan av värmepannan (se bild) och i den ena gick det att se att det var stopp till 3/4 i slangen.
Efter att de var bytta och vi körde igång systemet igen så fungerar allt som det ska!
Han passade även på att fylla på köldbärarvätska.
Stort tack för all hjälp åter igen!
Servicetekniker har varit här idag och kunde, precis som oss, snabbt konstatera att det var problem med vattencirkulationen i systemet.
Han kände lite på cirkulationspumpen men gick snabbt över till flexslangarna. Han bytte båda flexslangarna på ovansidan av värmepannan (se bild) och i den ena gick det att se att det var stopp till 3/4 i slangen.
Efter att de var bytta och vi körde igång systemet igen så fungerar allt som det ska!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad bra inga större kostnader.B Bragul skrev:Ett sista inlägg i denna tråden!
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden