Hej!
Har installerat en 12kw LG Therm V mot acktank, raka rör inga ventiler.
Fungerat fint sen installation men har nu fått problem med vattencirkulationen. Felkod ch14.
Detta har jag gjort. Kollat alla filter, spolat igenom allt och sett att det inte är stopp. Monterat ny cirkulationspump. Det sitter en wilo stratos para. Avluftat såklart mellan varven.
Fick en ny cirk.pump på garantin då det verkade vara denna som var boven. Den går att köra på lågvarv men så fort man krämar på så slår den av/på med 1s intervall. Står liksom och pruttar. Laddat upp video.
Hittar inget på ämnet, någon med liknande problem?
Mvh//
Martti
Har installerat en 12kw LG Therm V mot acktank, raka rör inga ventiler.
Fungerat fint sen installation men har nu fått problem med vattencirkulationen. Felkod ch14.
Detta har jag gjort. Kollat alla filter, spolat igenom allt och sett att det inte är stopp. Monterat ny cirkulationspump. Det sitter en wilo stratos para. Avluftat såklart mellan varven.
Fick en ny cirk.pump på garantin då det verkade vara denna som var boven. Den går att köra på lågvarv men så fort man krämar på så slår den av/på med 1s intervall. Står liksom och pruttar. Laddat upp video.
Hittar inget på ämnet, någon med liknande problem?
Mvh//
Martti
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Är det verlkigen cirkpumpen som startar och stoppar så där ? ? Om så är fallet. år den helt ny och nummer 2 så är det något med styrkortet på vpn som inte ger den kontinuerlig ström. Prova att koppla cirkpumpen till en lös förlängningssladd, löser detta ditt problem så kör den så. Varför skickar inte LG ut en gubbe förresten?
Red. Läst en gång till, har cirkpumpen kontinuerlig ström ( och hastighet inte styrs av vp) så skulle jag kolla på pumpinställningar. PS Har du förresten tagit av den och kollat så att något inte ligger i röret, som sugs in och stoppar impellern vid högre varv men inte vid lågt?
Red. Läst en gång till, har cirkpumpen kontinuerlig ström ( och hastighet inte styrs av vp) så skulle jag kolla på pumpinställningar. PS Har du förresten tagit av den och kollat så att något inte ligger i röret, som sugs in och stoppar impellern vid högre varv men inte vid lågt?
Hej! Tack för den snabba responsen!
Har kopplat cirk.pumpen till konstantström. Samma beteende! Har kollat rören inget som sitter och blockerar.
Feltypen finns inte beskriven i manualen. Om impellern är blockerad ska pumpen bara göra 5 startförsök.
Har kollat med Wilo som bara skickar vidare till lg som skickar vidare till återförsäljare. Återförsäljaren skickade ut en ny cirk.pump då det var uppenbart att det var felet...
När cirkpumpen fungerade så hörde man det tydligt.
Problemet dök upp i samband med att radiatorkretsen kopplades på acktanken. Känns lite skumt om det bara var ett sammanträffanden..
Pumpen har ett eget filter på ingången så känns konstigt att något skulle ha kommit in. Först ett vanligt filter som var rent när jag bytte ut det mot ett magnetfilter.
Får kolla om lg kan skicka ut en gubbe för felsökning.
Inte de här problemen man vill ha när hösten kommer. Har dock kört med hängsle och livrem. Har installerat elpatron i acktanken och kamin i vardagsrummet
Har kopplat cirk.pumpen till konstantström. Samma beteende! Har kollat rören inget som sitter och blockerar.
Feltypen finns inte beskriven i manualen. Om impellern är blockerad ska pumpen bara göra 5 startförsök.
Har kollat med Wilo som bara skickar vidare till lg som skickar vidare till återförsäljare. Återförsäljaren skickade ut en ny cirk.pump då det var uppenbart att det var felet...
När cirkpumpen fungerade så hörde man det tydligt.
Problemet dök upp i samband med att radiatorkretsen kopplades på acktanken. Känns lite skumt om det bara var ett sammanträffanden..
Pumpen har ett eget filter på ingången så känns konstigt att något skulle ha kommit in. Först ett vanligt filter som var rent när jag bytte ut det mot ett magnetfilter.
Får kolla om lg kan skicka ut en gubbe för felsökning.
Inte de här problemen man vill ha när hösten kommer. Har dock kört med hängsle och livrem. Har installerat elpatron i acktanken och kamin i vardagsrummet
Finns ingen växelventil. Håller med om att det låter märkligt. Väldigt plötsligt klickande liksom.
Beror på att cirkpumpen drivs av en elektromagnet och när den släpper spänningen och stannar låter det sådär. Var ialla fall vad återförsäljaren sa.
Beror på att cirkpumpen drivs av en elektromagnet och när den släpper spänningen och stannar låter det sådär. Var ialla fall vad återförsäljaren sa.
Bra poäng för cirkpumpen är inte problemet. Men det finns verkligen inga ventiler. "Klickarana" låter desutom från cirkpumpen. Ett mysterium, så enkelt system men känns hopplöst.GoC skrev:
Ser ut såhär. Inlopp - flow switch ( en pendel som sluter när rätt flöde uppnås) - filter -vvx - elpatron - cirk.pump - utlopp. Går att se på bilden med lite fantasi.
Enda som låter misstänksamt är flow switshen. Syns ju på manometern att det är tryckstötar.
Varför skall du ”kräma på” med cirkulationspumpen?
Den är ju varvtalsstyrd och borde reglera varvtalet helt själv för att få rätt differens mellan framledning och retur.
Hur stor ackumulatortank har du installerat?
Sonen installerade luft-vatten värmepump i våras. Jag frågade om att spara en 500l tank, men det avråddes från det då det inte fungerar bra. Däremot fanns det modeller med integrerad 60l tank för värmesystem med liten vattenvolym.
Men oavsett verkar det ju ha en koppling till din anslutning till ackumulatortanken, dvs ytterst långsökt att pumpen kulle vara problemet.
Den är ju varvtalsstyrd och borde reglera varvtalet helt själv för att få rätt differens mellan framledning och retur.
Sonen installerade luft-vatten värmepump i våras. Jag frågade om att spara en 500l tank, men det avråddes från det då det inte fungerar bra. Däremot fanns det modeller med integrerad 60l tank för värmesystem med liten vattenvolym.
Men oavsett verkar det ju ha en koppling till din anslutning till ackumulatortanken, dvs ytterst långsökt att pumpen kulle vara problemet.
Cirk.Pumpen ska vara inställd på max varvtal enligt manualen. Ingen tryckstyrning.GoC skrev:
Enda som låter misstänksamt är flow switshen. Syns ju på manometern att det är tryckstötar.
Det är en 500 liters acktank som används. Fungerat fint sedan maj. Men när man ska börja värma kåken och inte bara varmvatten får man så klart problem.
Misstänkte också flow switshen så öppnade och kollade. Det är bara en liten pendel som vid en viss flödeshastighet hamnar hosisontellt, inget som märkbart kan störa flödet.
Tycker systemet är så enkelt. Det är bara in och ut från ack.tanken frånsett ett filter på tilloppet till vp. Någonstans ligger förklaringen till att cirk.pumpen inte kan pumpa runt den mängd som behövs. Och detta beror på att den inte kan varva upp.
Kopplade in en extern grundfos alpha 2 på returen från värmepumpen. Då fungerar det någon timme innan ch14 dyker upp igen.
Får kanske köra en "trump" lösning. Större oldschool cirk.pump
Vad har det suttit för pump tidigare? Har råkat ut för problem i andra sammanhang med lågenergipumpar. De drar så lite ström så att reläet inte orkar hålla kretsen, har jag fått veta. Gör det någon skillnad om du vrider upp pumpen på max?
Edit: den stod visst på max redan läste jag..
Edit: den stod visst på max redan läste jag..
Lösningen med flödesswitch är en idiotkonstruktion som många asiatiska tillverkare använder. LG, Daikin, Mitsubishi mfl. Den ställer ofta till med onödiga problem.
Men i detta fallet är det något annat som krånglar.
Men i detta fallet är det något annat som krånglar.
Hej!L lordi skrev:
Det är origialpump där sitter nu också. Wilo Stratos Para 25/1-8.
Har som sagt fungerat sedan installationen i maj.