Värmepumpar
Danne213: Många klagar på ljudet från utedelen hos just mitsubishi. Hur Daikin låter har jag ingen aning om.
richardtenggren: [citat] I Sverige kanske Ral 8004 (matchar bra mot faluröd) vara standard kan man tycka ;) Vi har väl envisats med nikotingula snickerier tex innerdörrar, lister, kök, garderober och alla elartiklar :p
mastiern: Jag vill (eventuellt) koppla en IVT Air 50 till en ackumulatortank med varmvattenslinga där den ska värma den nedre delen av tanken som en del av värmesystemet (man kan kanske se den nedre delen som en relativt stor arbetstank) och den övre delen som varmvattenberedare. Jag har inte lagt vantarna på pumpen än eftersom jag inte hittat någon information som beskriver hur/om man kan ange en
Skyflakes: [citat] Ja, det är en bra ide’! Stäng även av elpatronen!
Saxleif: Min display slutade att fungera.Beställde en ny men gjorde ett sista försök att fixa det. Drog loss manöverknappen och tryckte direkt på metallpinnen och simsalabin fungerade allt. Det visade sig att manöverknappen blivit sliten så att knappen inte nådde ner till metallpinnen Sparade mig ca 4000 kr. Ibland ler lyckans smed.
lob: Hej Jag handgrävde både gropen och diket fram till källarväggen. Dock ingen återfyllnad eftersom jag ville ha borrhålstoppen nåbar för att vid behov kunna fylla upp borrhålet med vatten(obef. tillrinning i början.). Men det som tog mig en dag skulle ju en grävmaskin klara på en picosekund så jag skulle nog låta firman göra det. MVH LOB
Anonymiserad 137805: [citat] de med i-save har 10C funktion kom nog i samband med GE och FH modellerna dvs för >tio år sedan. Om man sen och hur mycket man förlorar/tjänar på 10 vs 16C beror ju på miljön och avfrostningarna beror ju på luftfuktigheten. men en så där 30% bör man spara på 10 istf 16C
Murre71: Jag tror han hade ner hela modulen. Nu har han beställt nytt kretskort, det som sitter i fram. Men det konstiga nu är att jag har ställt pannan på serviceläge för att bara köra på elpatronen och det är svinvarmt på radiatorer o golv men det finns inget varmvatten?? Hur är det möjligt? [citat]
Steffe80: Hallå! Jag har en luft/vattenvärmepump monoblock som jag tänkte koppla på accumulattotanken, tanken står inne i garaget och pumpen står ute. Tanken va att bara fylla den med vatten, men då det hotas med planerade strömavbrott så funderar jag på att tänka om och fylla med någon typ av köldmedium istället. Tips på billiga typer eller allternativ mottages. Bor i Uppland och tanken är
MrsCondori: [citat] Okej! Där ser man! Tack för info ❤
Hammarenmittitummen: [citat] Sänk börvärdet på innertemperaturen mer så minskar du energiuttaget.
Anonymiserad 137805: [citat] Jo då jag har stor erfarenhet av Samsung värmepumpar med kloner
SB58: [citat] Så rätt, ska tänka på det och mäta på sådana ställe.
Isakare: [citat] Bilder från en 310, vet inte om det ser lika ut på en 470 ?? Men det är ventilen det står 2,5 bar på, den röda i mitt fall. [bild] [bild]
DonPablo: Nej jag har en nibe 1245, där kan man ställa in pumpar m.m. nästan hur man vill.
Demmpa: Enligt följande manual, sida 26, så är det max 48 timmar, kolla även sida 37, https://500120.com/wp-content/uploads/2014/08/Anvandarhandledning_IVT490.pdf
Nikorasu: Har en F750. Inte mycket tillsyn behövs. Jag skulle bestämma placering map ljudet. Enheten låter en del och framförallt utblåset.
KungAnka: Behöver du ha varmt hela tiden? Mitt garage är hopbyggt med huset och håller plusgrader hela året utan uppvärmning. Om jag ska snickra eller skruva på vintern så drar jag upp till 12-15 grader eller liknande, det funkar om man har mössa. Ska jag lacka drar jag på till 23. Ett golvvärmesystem är långsamt att reagera och hade inte varit rätt för mig, men ska du ut varje kväll eller
Johan.85: Hej! Jag har en Nibe F750 som driver golvvärme på nedre plan och radiatorer på övervåningen. Sedan lång tid har jag noterat att "dT börvärde" alltid är blankt, även när värme produceras enligt indikatorn för driftprioritering. Hur kan det komma sig? Jag tänker mig att den borde visa ett värde när värme produceras - för varmvatten syns ett motsvarande värde vid
useless: Känn på rören vid golvvärmefördelaren om dom blir varm under tiden värmepumpen värmer varmvattenberedaren.
Demmpa: Här har du manualen, om du inte har den, https://www.nibe.eu/assets/documents/19299/331192-4.pdf +-Vredet är förskjutning av värmekurvan. Men när det blir ”för varmt” respektive ”för kallt”, hur har temperaturen varit utomhus? Finns utetemperaturgivare? Finns inne-/rumstemperaturgivare? Edit: Var i landet finns bostaden? När är huset byggt? Är det tilläggsisolerat? Vad står
jonaserik: [citat] Den har en termostat som ställs in på värde och en maxtermostat , men ingen givare. Ska man med säkerhet ha ca + 10 C så är det en riktig shunt ( inte LKmini då ) med reglering som gäller.
CaritaGran: [citat] Tack för svar, har nu fyllt på och den har tystnat. Är själv hemma och helt novis (den har småkrånglat ett tag, och man går som på nålar att nu ger den sig).
jbernspang: [citat] Förklaringen är förmodligen att dessa gamla styrenheter använder 16 bitar för dessa räknare, och dessutom används teckenbit så att räknarna wrappar från 32767 till -32768. Dvs räknaren börjar räkna om från noll efter 65535 timmar. Har observerat det här beteendet på min värmepump från 2000.
ripz_gul: Yeah, you're right I didn't think about that. As you suggested I am considering lowering the heat setting by offsetting the heat curve along with the vacation mode. I think setting the heat curve to 1 or 2 will do the job.