Vi har en 17 år gammal Nibe Fighter 1230 på 10 kW och 140 m aktivt borrhål. Huset är 125+125 kvm, plankstomme utan nämnvärd tilläggsisolering. Vi håller ca 19 - 19,5 grader inomhus och kompressorn gick 15 timmar igår med utomhustemperatur kring nollan.
För ett par veckor sedan installerade vi en Husdata-gateway för att kunna logga värden via Home Assistant eftersom värmepumpen inte klarar sånt själv. Om jag tolkar värdena rätt ligger inkommande brine strax under +1 grad när kompressorn har startat och köldbärarpumpen har gått en liten stund (”hacket” i mitten av brine-kurvan), och ligger som lägst på -1,4 när kompressorn stannar. Är inte det lite lågt för att vara november och omkring nollgradigt ute? Är borrhålet helt enkelt för kort?
Kan vi göra något för att optimera med befintlig anläggning? Sänka inomhustemperaturen ytterligare känns inte lockande och tilläggsisolering av vinden på en 1930-talskåk är inte bara att tuta och köra.
För ett par veckor sedan installerade vi en Husdata-gateway för att kunna logga värden via Home Assistant eftersom värmepumpen inte klarar sånt själv. Om jag tolkar värdena rätt ligger inkommande brine strax under +1 grad när kompressorn har startat och köldbärarpumpen har gått en liten stund (”hacket” i mitten av brine-kurvan), och ligger som lägst på -1,4 när kompressorn stannar. Är inte det lite lågt för att vara november och omkring nollgradigt ute? Är borrhålet helt enkelt för kort?
Kan vi göra något för att optimera med befintlig anläggning? Sänka inomhustemperaturen ytterligare känns inte lockande och tilläggsisolering av vinden på en 1930-talskåk är inte bara att tuta och köra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, förmodligen är borran lite för kort, men någon enstaka minusgrad är inga större problem. Värmepumpen ska klara neråt 7-8 minus, men verkningsgraden blir lite sämre. Har värmepumpen stått där i 17 år så verkar det ju funka.
Håll koll på temperaturen i vinter och se hur kallt det blir så vet du sen om du behöver göra något när du byter till en ny värmepump.
Håll koll på temperaturen i vinter och se hur kallt det blir så vet du sen om du behöver göra något när du byter till en ny värmepump.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jo, så mycket på minus sidan redan är inte perfekt. Vad har du för temp på brine ut i slutet på en körning?
Jag har snarlika problem, nu ca -0,2 In -3,2 Ut i slutet, rätt kass borrhål men inte mycket att göra åt. "Inborrad" med fullt av borrhål runt mitt, kan bli ca -3/-6 i slutet av vintern. Verkar i alla fall fungera, verkningsgraden blir lidande men tror inte risken att trycka ihop slangarna är så stor, håller tummarna.
Jag har snarlika problem, nu ca -0,2 In -3,2 Ut i slutet, rätt kass borrhål men inte mycket att göra åt. "Inborrad" med fullt av borrhål runt mitt, kan bli ca -3/-6 i slutet av vintern. Verkar i alla fall fungera, verkningsgraden blir lidande men tror inte risken att trycka ihop slangarna är så stor, håller tummarna.
Det är ca 45 W per meter och lite för grovt, men som sägs, har det gått förut så går det nu med. Enda skillnaden nu är att du vet det. Och det man inte vet något om, mår man inte illa av. Annars bör man inte gå över ca 30 w meter hål.
C:a -4 grader ut. Funkar gör det ju, men låg verkningsgrad gör det dyrare och elpatronen kör en hel del under vintern. Drifttid för elpatronen står på drygt 1800 timmar nu, vilket är över 100 timmar om året. Jag är lite nyfiken på att se vid vilken utomhustemperatur den kommer att börja användas, än har den inte gjort det.G OMathson skrev:Jo, så mycket på minus sidan redan är inte perfekt. Vad har du för temp på brine ut i slutet på en körning?
Jag har snarlika problem, nu ca -0,2 In -3,2 Ut i slutet, rätt kass borrhål men inte mycket att göra åt. "Inborrad" med fullt av borrhål runt mitt, kan bli ca -3/-6 i slutet av vintern. Verkar i alla fall fungera, verkningsgraden blir lidande men tror inte risken att trycka ihop slangarna är så stor, håller tummarna.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Då verkar det cirkulera som det ska dvs filtret inte igensatt. Sätt parametrarna för patronen så den går in sent så märker du hur långt vp räcker, vet inte exakt hur på din pump men öka gradminuter för patron, spärra om varmare än -5C ute kan du kanske testa.mrsnhp skrev:
C:a -4 grader ut. Funkar gör det ju, men låg verkningsgrad gör det dyrare och elpatronen kör en hel del under vintern. Drifttid för elpatronen står på drygt 1800 timmar nu, vilket är över 100 timmar om året. Jag är lite nyfiken på att se vid vilken utomhustemperatur den kommer att börja användas, än har den inte gjort det.
100h eltillsats per år är inte speciellt mycket för ett så kort borthål såvida vi inte pratar om Skåne/Halland.mrsnhp skrev:
C:a -4 grader ut. Funkar gör det ju, men låg verkningsgrad gör det dyrare och elpatronen kör en hel del under vintern. Drifttid för elpatronen står på drygt 1800 timmar nu, vilket är över 100 timmar om året. Jag är lite nyfiken på att se vid vilken utomhustemperatur den kommer att börja användas, än har den inte gjort det.
Det här blir tredje vintern för oss i huset och först nu har vi lyckats få någorlunda stabil inomhustemperatur. Förra ägaren var enligt både grannar och efterlevande ganska snål, så han kan ju ha gått runt med yllekalsonger och mössa hela vintrarna. Och billigt blir det ju inte sen när elpatronen går igång och fyller i för att värmepumpen inte lyckas krama ur tillräckligt ur borran.J jonaserik skrev:
Vi hade den på ”vår/höstläge” (blockerad elpatron) tills för någon vecka sedan, men maken blev nyfiken på när den skulle gå igång om den får välja själv, så nu står den på auto. Jag ska låta den vara tills vi får svar på den frågan, sen kan jag experimentera lite mer manuellt.G OMathson skrev:
Bästa är att låta pumpen jobba på info och fred. Börjar man experimentera med en gammal väl fungerande VP så gissar jag att man snarare ställer till det.
100timmar tillsats på ett år är då inte mycket. Det går min på en vecka då det är kallt ute och 10kW inte räcker till.
100timmar tillsats på ett år är då inte mycket. Det går min på en vecka då det är kallt ute och 10kW inte räcker till.
Det man kan göra är så klart att aktivt värma borrhålet sommartid. Poolsolfångare, trevägsventil och en extern cirkulationspump som cirkulerar brinken genom solfångarna och värmer upp hålet.
En sådan lösning har jag på min allt för korta jordvärmeslinga. Det har fungerat riktigt bra i åtminstone tjugo års tid. Från att det snabbt var minus på brineslingan har jag nu aldrig minusgrader på inkommande brine. Trotts att jag bara har 390m jordkollektor som ligger i siltjord. Inte den bästa förutsättningen.
Det tror jag kan fixa ditt problem, speciellt som nu berget verkar vara rejält nedkylt och det är tätt med energibrunnar i närheten.
En sådan lösning har jag på min allt för korta jordvärmeslinga. Det har fungerat riktigt bra i åtminstone tjugo års tid. Från att det snabbt var minus på brineslingan har jag nu aldrig minusgrader på inkommande brine. Trotts att jag bara har 390m jordkollektor som ligger i siltjord. Inte den bästa förutsättningen.
Det tror jag kan fixa ditt problem, speciellt som nu berget verkar vara rejält nedkylt och det är tätt med energibrunnar i närheten.
Beror nog på hur berget är, mycket sprickor så susar grundvattnet förbi och värmen grannens hål kanske. Är det ett torrt hål som fylls upp går det bra. Du har inte samma förutsättningar med jordvärme där det ev lagras i jord och inte grundvatten som susar förbi.GoC skrev:
Det man kan göra är så klart att aktivt värma borrhålet sommartid. Poolsolfångare, trevägsventil och en extern cirkulationspump som cirkulerar brinken genom solfångarna och värmer upp hålet.
En sådan lösning har jag på min allt för korta jordvärmeslinga. Det har fungerat riktigt bra i åtminstone tjugo års tid. Från att det snabbt var minus på brineslingan har jag nu aldrig minusgrader på inkommande brine. Trotts att jag bara har 390m jordkollektor som ligger i siltjord. Inte den bästa förutsättningen.
Det tror jag kan fixa ditt problem, speciellt som nu berget verkar vara rejält nedkylt och det är tätt med energibrunnar i närheten.
