H
Hullefar: [citat] Fast sådär fungerar även vår vedkamin från Contura. Det fungerar alldeles ypperligt och ryker aldrig in även om luckan är öppen. Så länge du fått upp draget i skorstenen såklart. Jag brukar tända en tidningssida och hålla upp vid rökgången innan jag tänder första brasan, för att få igång draget, man känner hur det börjar suga rejält då. När man öppnar luckan
38 svar · 8,2k läst
·
J
Jörgen Ö: [citat] Självklart har det med effekten att göra. Det var om jag inte missminner mig dom tidiga T2, Devi hade också har jag för mig en liknande matta. Dels var det kabeln isig, men det var också problem med att det blev luftfickor i fix el flyspacklet pga av nätets konstruktion, som gjorde att kablarna brändes sönder. Detta var säkert 15-20år sen, kanske mer... Det var ju en
5 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Luften i ett badrum håller oftast ungefär samma temp som övriga rum på våningen. Du har (förhoppningsvis) frånluft i badrummet, som suger in luft från resten av våningen. Så i princip behöver man inte ha uppvärmning i ett badrum. Det gör i sin tur att om man bara reglerar på rumstemp, så kommer värmen antingen att aldrig gå igång, eller alltid vara på. För golvet kan vara
2 svar · 7,5k läst
J
johanpelle: År det en modern shunt där vridningsvinkeln är ungefär ett kvarts varv går det bra med exempelvis Termomatic EC Home http://www.termoventiler.se/sv/vara-produkter/thermomatic/thermomatic-ec-home Har du inga termostatventiler på elementen så är tyvärr shuntstyrning med innegivare billigaste lösningen. Har du fungerande termostatventiler så välj en shuntstyrning styrd av en utegivare
1 svar · 2,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Instämmer om luft/luft-värmepumpen. Och med mobiltelefonen kan du starta, stoppa och reglera värmepumpen med SMS. I alla fall om det är en Mitsubishi.
2 svar · 1,5k läst
HashtagPL400
HashtagPL400: Jag körde med 80 grader på pellets och 60 grader på elpatron på min panna som backup när pelletsbrännaren fick driftstopp. Pelletsen gick på oljetermostaten och hade 5 graders hysteres vilket verkar vanligt på gamla oljepannor. Modernare pannor avsedda för pellets har ofta en större hysteres. Ett billigt alternativ är att installera en timer som fördröjer brännarstart för att få
4 svar · 1,8k läst
·
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: [citat] Jag länkade till dem i botten av det här inlägget, men jag läste inte på om den eftersom de inte hade natt-sänkning. https://www.byggahus.se/forum/olja-el/283899-alternativ-till-ett-modernt-varmesystem-med-direktverkande-el.html?perpage=15#post2566561
20 svar · 22,3k läst
H
Husqvarna220Ac: Kan visserligen funka, men kanske mycket jobb för lite? Annars kan den ventilera, och låtaden tillverka Vv och så mycket värme den orkar, men att köpa en ny med högre effekt ej lönt, alldeles för dyra/dålig effekt, ändå bara en elpanna, vi har Nibe 750, och har satt in en luftvärmepump i år. Alt luftvattenpump..
9 svar · 9,7k läst
E
Erika Michaela: Hej! Har för ett par veckor sedan startat igång vår pelletspanna igen (vi har elvärme som vi värmer varmvattnet med maj-september) och tycker nu att det väsnas mycket i väggen där alla vattenrör går upp från källaren där pannan befinner sig. Det "klonkar" emellanåt och ibland låter det som vattendroppar som slår mot metall (tänk läckande kökskran). Har konstaterat att det
0 svar · 907 läst
M
MagicFingers: beror på vad du tycker är snyggt. och vad din kommun tycker. jag skulle handlat utomlands... http://en.kengroup.bg/simples-c-16_5.html nått där kanske. jag har själv köpt av dom.
1 svar · 1,3k läst
·
V
viggen_l: Efter lite öppnande och stängande av ventiler så fungerar det nu. Det är 1 rörs hela vägen (udda eftersom allt annat är 2 rörs) och när jag ströp den vänstra ventilen till hälften (retur från radiator) så blev även första elementet varmt. så just nu fungerar alla 3. Hoppas det fortsätter så.
4 svar · 3,1k läst
·
N
NebuQuadnezzar: så. vågade vrida på några omärkta rattar och vips var det tryck igen. Fram med märkmaskin tror jag. tack för alla tips som folk postat i andra trådar :)
1 svar · 1,2k läst
L
leversnitt: [citat] Då är jag med. En sådan skruv har jag definitivt dock, ska kolla på den. Tack!
10 svar · 1,9k läst
·
K
Kent Bertilsson: Om det är en äldre ved panna varför inte elda i den? - det finns vissa saker att tänka på, är det ett slutet system eller öppet system? Öppet system så har du ett expansionskärl uppe på vinden. Slutet system så har du ett tryck kärl och det är viktigt att inga övertrycksventiler kopplas förbi. Om det nu är en gammal ved panna så bör det finnas eldningsluckor och sotluckor - och
11 svar · 11,9k läst
A
akal: Vad har ni för erfarenhet av LVI produkter i Järpås Har ett antal element av deras tillverkning tycker inte dom tar sitt ansvar.
0 svar · 2,0k läst
H
henricborgeson: Tack för hjälpen, fick bekräftat av uponor säljaren som tydligen jobbade helg... Rörmokaren hade satt tillopp o retur tvärtom, blir till o ringa imorgon bitti o be dem komma asap.... ///Henric
4 svar · 7,1k läst
·
J
Josth: Finns många hus som är el-uppvärmda. Under 70- och 80-talen ansågs detta vara framtiden med el från vattenkraft och kärnkraft istället för oljekris. Fina vattenburna radiatorsystem med upp till 5 cm tjocka självcirkulerande rör för ved- och koleledning sågades bort i hus från från 1900-talets första hälft och ersattes med el-radiatorer. Med värmpumpar kan man säkert få ner
22 svar · 4,7k läst
K
Kajja: Har en kanonfin lufttank provtryckt 2010 som är på 3 kubik,köpte den och trodde att den var på 1200 lit.Måtten är 2,90 m hög inkl ben och 1,25 m i diam. Eftersom jag inte kan ha den utan att bygga en egen byggnad till den eller så slog mig tanken att bygga om den till en acktank har visserligen 2000 liter idag till min Kalmar panna V33 och den fyller mina tankarna på ett vedinlägg 85 gr
0 svar · 532 läst
N
Newbuild: Har nu haft vvs are på besök och fått muntlig offert. Är dock lite osäker på några lösningar som föreslagits och tänkte höra vad forumet säger. 1. Proppning av elementrör dolt i golvet i ett badrum? Röret används inte längre och är proppat längre fram på ledningen men rostigt och mycket olämpligt placerat. 2. Elementrör som kommer upp ur golvet i ett badrum till element. Det
2 svar · 1,2k läst
Kretikos
Kretikos: Tack! Ska kolla upp kretssatsen. Systemet är mixat. Har vanliga radiatorer i nästan alla rum. En m60 shunt som matar golvvärme i kök, badrum på nedre plan samt en toa i källaren. En m60 som matar golvvärme i badrummet på övre plan. Tyvärr kan jag inte använda någon av dessa för denna golvvärmeslinga.
4 svar · 1,4k läst
·
M
Mr X: Hejsan, Nu när det börjar bli höst och lite kallare väder så har vi ju sedan rätt länge satt igång vårt värmesystem (brukar ha det helt avstängt under somrarna då det är så pass varmt att ingen uppvärmning behövs). Men, nu när det börjat krypa ner och rentav bli minusgrader på nätterna ibland (vi bor rätt långt norrut) så märker vi att det inte riktigt funderar som det
0 svar · 1,5k läst
M
mroing: T2 röd känns onödigt dyrt om du skall lägga klinker... du har ju inget behov av en självreglerande värmekabel i ditt fall. Gällande vad du skall använda för flytspackel att gjuta in den i så kan du använda vilken sort du vill oavsett typ av kabel. Platonmatta känns inte riktigt genomförbart om du skall gjuta.
4 svar · 1,3k läst
Skyldig
Skyldig: Jag har nästan samma problem men mässingsskruven saknas efter att jag lämnade in radiatorerna på blästring och lack. Är det någon som vet var man kan handla en ny mässingsskruv? Fråga nummer 2: En annan nylackad radiator verkar ha gängpaj på samma ställe, avtappningspluggen. Är det bara att gänga om som gäller?
8 svar · 4,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det hade varit ett perfekt hemma-pul-jobb då LK:s säkerhetsventiler inte ens behöver tätas i den gängan. Det sitter en passande gummipackning på säkerhetsventilen! Jag kunde ha skickat en passande säkerhetsventil åt dig! Har en ligger och skräpar i källaren. Inte är dom dyra heller. Köper du en så får du betala ca 190:- på internet. 9bar är standard för säkerhetsventiler på
6 svar · 15,4k läst
S
Striges: Fungerade jättebra! :) Knackade på piggen med en skruvmejsel och det fungerade på bägge elementen.
3 svar · 2,7k läst
S
Stefan1972: det finns mycket saker som är märkliga nuförtiden. Du får helt enkelt göra det bästa av situationen för det är där man luftar.
9 svar · 2,6k läst
B
Blund: Alltså byta allt som sitter ihop som ett paket mellan två muttrar
5 svar · 1,1k läst
·
B
Blund: Ditt kärl ska minst innehålla 10%av systemets totala volym.
3 svar · 639 läst
B
Blund: [citat] Ta bort termostaten och dra försiktigt och med finess på spindeln i ventilen samtidigt som du knackar på ventilen. Då kommer den förmodligen igång. Obs drar du för hårt och den inte sitter fast i bottenläge kan du få den i handen tillsammans med läckage. Så var försiktig
1 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.